Waarom 21/4W in alle achterlichten?

Gestart door Sweij, 26-02-2014 23:11:08

Vorige topic - Volgende topic

Sweij

V70 '99, MY '00.

Bij het vervangen van mijn 21W remlichten heb ik preventief ook de 21/4W achterlichten vervangen. Dit zijn volgens het boekje allemaal 21/4W lampjes met twee gloeidraden. Voor het linker onderste lampje, de achterlamp die ook als mistlamp dienst doet, snap ik de 21/4W keuze. Waarom moeten de overige drie achterlichten volgens het boekje ook voorzien zijn van 21/4W lampen, i.p.v. 21W lampen? Die extra gloeidraad wordt nooit toch gebruikt!

Ze worden wel gebruikt als je de 21W van de 21/4W achterlichten als remlicht gaat gebruiken. Is er iemand die dat zo heeft aangesloten? Zo ja, hoe en daarnaast: is dat legaal of een jaarlijks APK afkeurpunt?

GeertM2

Ik denk dat het gedaan is om te voorkomen dat de leek de lampjes verkeerd monteerd. Voor de kosten zijn het niet.

Sweij

Tja, of je zet 4x nr.6 in het boekje, of je zet er een extra cijfertje bij wijzend naar het achter/mistlicht. Ikke nie snap nie.

-D©©©L-

Citaat van: Sweij op 26-02-2014 23:11:08
V70 '99, MY '00.

Bij het vervangen van mijn 21W remlichten heb ik preventief ook de 21/4W achterlichten vervangen. Dit zijn volgens het boekje allemaal 21/4W lampjes met twee gloeidraden. Voor het linker onderste lampje, de achterlamp die ook als mistlamp dienst doet, snap ik de 21/4W keuze. Waarom moeten de overige drie achterlichten volgens het boekje ook voorzien zijn van 21/4W lampen, i.p.v. 21W lampen? Die extra gloeidraad wordt nooit toch gebruikt!

Ze worden wel gebruikt als je de 21W van de 21/4W achterlichten als remlicht gaat gebruiken. Is er iemand die dat zo heeft aangesloten? Zo ja, hoe en daarnaast: is dat legaal of een jaarlijks APK afkeurpunt?

Ik denk dat dat gedaan is om een mooi gelijk lichtbeeld te krijgen over alle vakjes van de lampen.

Sweij

Tja, 21W is 21W zou je zeggen, of er dan een 4W spiraaltje bij zit zou niet veel uit mogen maken. Maar goed, het blijkt dus zo te horen.

Is er iemand die zijn/haar achterlichten ook als remlicht heet aangesloten? En is dit APK verantwoord...?

haasje

Ze gebruiken de 4 Watt gedeelte van de lamp, niet het 21 watt deel. En omdat er volgens mij geen 4 Watt enkele lampen zijn, gebruiken ze dus een 21/4 watt lamp.

Sweij

Ja, Haasje heeft gelijk, ik had me vergiste... en dat terwijl ik de lampjes uit de fitting had liggen terwijl ik ze testte. Had het toch goed kunnen zien!

En wellicht zijn er geen 4W lampjes in de maat fitting.