Waardoor valt relais 103 (brandstofpomp) af?

Gestart door Ger!, 18-05-2013 19:40:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

svenerik

yits dank je voor je respect, heb ik ook voor jouw, je werkzaamheden en je kennis. Ik geniet dagelijks van je blog.

Het stotteren in een ander topic is wat mij betreft zwaar onderliggend aan mijn huidige probleem... het niet betrouwbaar zijn van mijn auto omdat hij regelmatig niet start.

vandaar dat ik in dit topic ben verder gegaan vwb betreft dit probleem, en ik in dit topic ook geen relatie heb gelegd met mijn andere probleem cq topic.

omdat ik privĂ© maar zeer zeker ook zakelijk afhankelijk ben van de auto ben ik op zoek naar antwoorden, graag van mensen welke veel volvo 850 kennis  hebben zoals jij , dirk, ludo etc etc......

dank voor je ongetwijfeld goede bedoelingen en input.

doe de groeten aan je cavia !

sven

UserID6342

#16
Laten we het eens anders doen en in de juiste volgorde:

*Eerst dus benzinedruk meten nadat de auto een paar seconden op contact heeft gestaan en de benzinepomp is afgeslagen
*Nadat je de druk hebt gemeten, een ander laten starten en kijken of je vonk op de bobine hebt (middelste kabel uit de verdeler trekken en die op circa 1 cm van de massa ergens afhouden (op bouten van veerpoot bv).  Kijk wel uit ivm de gemorste benzine die uit de rail is gekomen !!!
*Geen vonk, eerst bobine wisselen en opnieuw kijken. Nog geen vonk, dan de nokkenas- en krukassensor vervangen. Nog geen vonk dan word de ontsteking niet aangestuurd door de ECU en heb je 2 mogelijkheden:
*Startblokkering geeft 'm niet vrij (combinatie sleutel, antennering, immobilizer (zit boven de stuurkolom) naar de ECU toe
*Draadbreuk

Als je het nu eens op deze manier gaat controleren en in deze volgorde en dan vermeld wat je aantreft cq tegenkomt, is het ook voor ons makkelijker te volgen en ben je ook makkelijker te 'helpen'.  Ondoordacht gaan zoeken en lukraak alles vervangen heeft geen zin.  Maak een goed stappenplan (zoals hierboven) en werk hier ook na.

svenerik

dirk
dank je voor je heldere stappenplan.
Ik cq we gaan het zo doen....

De aansluiting op de rail, en de lokatie's van de sensoren en de bobine weet ik en kunnen we makkelijk bij.....

de plek van de immobilizer ... weet ik niet. Hoe kom ik daarbij en is dat eenvoudig uit te wisselen?

thanks !
sven

UserID6342

Controleer het eerst zo, voordat je aan die imobilizer begint !

De immobilizer, sleutel en ECU is een combinatie.... en je kunt hier een beetje mee 'spelen' maar niet al te veel.  De chip in je sleutel word doorgegeven via de antennering, naar je immobilizer.  Pas als deze de sleutel 'herkent' komt er een signaal naar de ECU om de auto te MOGEN starten, eerder niet. Bij een Motronic 4.3 is vooral de combinatie sleutel / immobilizer erg belangrijk (anders geen signaal), bij Motronic 4.4 gaat het nog een stapje verder en is de gehele set (incl. ECU) 1 combinatie met elkaar.

De immobilizer zit links boven op de stuurkolom en kun je zien zitten als de stuurkappen en schopplaat weg zijn. De immobilizer kan er pas tussen uit gehaald worden, als je de witte metalen hoekplaat (die over de stekker heengebogen zit) weg buigt

svenerik

dank dirk dank,

ik leer steeds meer en krijg het gevoel dat we naar een oplossing gaan.....Top dus.

ff worst case scenario.. het blijkt de immobilizer te zijn......

Ik ben in het bezit van een 850 R uit 96 en is dus ,volgens mij motronic 4.3, sterker nog ik heb regelmatig van ecu geswitched zonder problemen dus het zal met name gaan om de combinatie van chip en immobilizer.... correct me if i am wrong !!

Deze ergens vandaan halen met bijpassende chipjes voor in de sleutel en reserve sleutel? of alleen de immobilzer unit vervangen en de "oude" chip in de nieuwe immobilizer laten inleren bij een volvo dealer ??



thanks
sven


Sbv

Kijk nu eerst eens naar de zaken die Dirk neergezet heeft en skip de rest even

svenerik

beste sbv,
ga ik ook zeker doen, maar als ik zaterdag om 11.00 zover ben en het blijkt de immo te zijn.... en ik ga dan de vragen stellen...... kan ik niet verder.......

goede voorbereiding is toch de sleutel? wellicht kan ik de onderdelen dan op voorhand in huis hebben, eventuele kosten hiervoor neem ik voor lief!

Bovendien is elke dag dat hij stilstaat een dure.... auto huren ivm werk etc.....

dus voor eenieder die me kan helpen... TOP en zeer gewaardeerd !

sven

svenerik

Volvonisten,

ik het volgende gevonden :
http://www.volvopartswebstore.com/products/Control-unit/1171456/9441323.html

ik ga kijken of ik deze kan vinden op een lokale sloperij ... met chipjes voor de sleutels: gewoon om op voorraad te hebben. we gaan eerst de door dirk voorgestelde werkmethode toepassen en vandaar uit verder.

indien ik de juiste immobilizer kan vinden maar ze hebben niet de bijbehorende chipjes voor in de sleutel..... kunnen dan mijn 'oude' chipjes worden gekoppeld aan de nieuwe immobizer?

ik hoor graag !

sven


twotone

Vooruit denken in de zin van worst case scenario kan nooit kwaad, maar 'even' wat onderdelen van de sloop halen 'om op voorraad te hebben' gaat wat ver.. Dirk heeft een heel mooi stappenplan voor je opgesteld, werk dat eerst stap voor stap af voordat je onderdelen gaat halen die je misschien helemaal niet nodig gaat hebben ;)
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

svenerik

heren dank voor de opmerkingen,

Ik ga het stappenplan volgen, echter....... komende week heb ik een ruime auto nodig en die moet ik nu dus huren.....5x 60 euro (ongeveer)= 300 euro..... versus een aantal tientjes aan voorraad....

snap je nu mijn rekensom?

ik hoop dat iemand inhoudelijke info kan delen ipv opmerkingen mbt uitgeven van mijn geld.... Geld wat ik verdien met mijn auto..... het cirkeltje is weer rond.

Back on topic: zijn de chippies noodzakelijk of kunnen de oude hippies ingeleerd worden op de nieuwe immobilizer?


thanks
sven

svenerik

Ik heb ondertussen alles in huis om te gaan testen morgen, inclusief de immobilizer met matching chippie...

Ik hou jullie op de hoogte.

sven

svenerik

Beste Volvonisten,

een update....

met frisse zin begonnen en het plan van dirk ten uitvoer gebracht...... o nee toch niet....

na een rondje gereden te hebben (ja toen starte hij wel) , contact eraf op slot ... en weer geprobeerd te starten. Mooi niet storing dus.... wel weer de kenmerkende afschakelen van de benzine pomp na 2-3 seconden in plaats van de 6 seconden.

Klaar maken dus voor het actie pakket van Dirk..

Maar wat viel me op : het motor management lampje licht helemaal niet op bij contact op stand twee.... das gek.

Sensor spanning gemeten (vaste plus zoeken) op injectoren en sensors... niets !! geen spanning.

meteen de main injector relais een verdachte en doorgemeten.

- Spanning komt in 2 dikke roden kabeltjes vanaf de accu: check
- sturing vanaf de ecu via de min ....... nee dus.... mmmm

bekabeling defect ? connector vanaf de ecu (deze is veel open/dicht geweest en wellicht beschadigd) defect? of de amp in de connector naar het relais.

alles nagekeken en het bleek het laatste.
in de connector zitten 4 amp achtige connectoren welke in rubber zijn ingegoten precies in deze ingegoten connector zat het probleem.

daardoor niet eerder opgevallen en omdat het soms wel soms niet was ook niet eerder kunnen meten....

een tijdelijke reparatie gemaakt en.. starten lopen en ook de stotter lijkt weg.

Ik ben ervan overtuigd  dat de start problemen hiermee zijn verholpen en heb zeer goede hoop dat het stotteren hiermee ook verholpen is. Tot nu toe (50 KM) geen enkel stotterde meer ervaren...


HIEP HiEP HOERA

In ieder geval een zeer hartelijke dank voor eenieder die geholpen heeft om het euvel te verhelpen, echt top  !!

sven

UserID6342

Mooi dat je het gevonden hebt  :eusa_clap: :eusa_clap:, maar was het hoofdrelais al niet eerder besproken in een van de topics hierover ?

svenerik

beste Dirk,

jazeker en ook regelmatig getest. Bovendien het relais zelf vervangen.

helaas bleek de verbinding dan steeds goed en was er ook visueel niets raars. nu een lange periode verder is het gammele contact steeds gammeler geworden wat nu uiteindelijk geresulteerd heeft in het niet meer starten en een goede diagnose kunnen stellen.

anyway ik ben blij dat het probleem uit de wereld is en alles het weer naar behoren doet.

thanks voor de input

Sven