Bij welke snelheid moet de automaat schakelen?

Gestart door janwillem7, 23-03-2014 10:00:22

Vorige topic - Volgende topic

janwillem7

Beste forummers,
Weet niet of ik in dit topic goed zit met deze vraag. Maar kan er niet veel over vinden.

Weet iemand bij welke snelheden de automatische versnellingsbak hoort op te schakelen?

Ik vraag dit omdat ik van plan ben met mn caravan naar Frankrijk te gaan, en verwacht nogal wat bergen/bergwegen tegen te komen. Om de automaat te sparen schakel ik dan zelf terug naar bijvoorbeeld de 3e om de toeren op gang te houden en de boel niet te heet te laten worden.

Het daarom essentieel dat de bak goed werkt. Nu wilde ik gisteren even testen of de 'L' ook zijn werk deed. En even checken bij welke snelheid die op zou schakelen. Nu heb ik de wagen opgejaagd tot 3000rpm (zonder caravan) om te kijken wanneer die zou schakelen. Maar hij schakelde dus niet op. Vandaar dus mijn vraag; bij welke snelheid hoort de bak te schakelen?
Hoor graag of jullie daar iets over kunnen zeggen? Dank.

cornelis-b

Volgens mij schakelt de bak in de stand "L" helemaal niet.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Marc O.

Volgens mij is het als volgt:
Vanuit stilstand in L wegrijden: Bak schakelt niet op
Rijdend in L schakelen: Bak schakelt terug naar 2 zodra de snelheid onder X komt, en schakelt vervolgens terug naar 1 zodra de snelheid onder Y komt.

Ik weet niet exact wat X en Y zijn, maar dat is vast wel terug te vinden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

mehn

Als je in de L wegrijdt dan schakelt de automaat niet en blijft in de 1e versnelling rijden.
Als je in de D of 3 aan het rijden bent (boven 40km/h) en je schakelt terug naar de L, dan schakelt de automaat terug naar de 2e versnelling. Komt de snelheid onder de 40km/h dan schakelt de automaat terug naar de 1e versnelling waar de auto dan in blijft totdat je de pook weer uit L zet.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

janwillem7

Aha. Is dat het. Dan zou het dus geen probleem moeten zijn als ik op snelheid op een lange helling (zeg die bij Luik) de keuzehendel in de 'L' trek om te voorkomen dat de bak opschakelt naar een te hoge versnelling. Onder de 40 km/uur hoop ik toch niet te komen heuvel op :) Caravan incl. lading mag ook maar 1000kg wegen. En aangezien ik niet zoveel campingspullen meezeul haal ik dat gewicht vast niet.

Hoop wel dat ik min. 15% helling kan rijden met de combi.

Iedereen bedankt voor z'n opmerkingen zover.

)()()sT

Toen m'n V70 nog automaat was schakelde ik sowieso veel "met de hand" terug.
Rijdend in D bij ca. 100 km/u ging goed in de hoogste gang (net als een handbak in de 5) maar zodra het iets begon te stijgen zette ik de pook al in 3 ipv. te wachten tot ie zelf terugschakelde. Vervolgens mis je bij stijle hellingen wel een gang bij de 4-traps vond ik. Voordeel was wel dat de gangen lang zijn; bij zo'n berg als bij Tilff kun je makkelijk bij 80 km/u de pook in L zetten. In die 2e versnelling draai je dan nog maar ~4000 rpm.

innocenti

Daarbij kan je nog het knopje winterstand gebruiken. Dan kan je de bak in zn 2de versnelling houden tijdens afdalingen.
Houdt echter dan in de gaten dat je dan ook in de 2de versnelling optrekt vanuit stilstand als je de winterstand hebt ingeschakeld.
3de versnelling handmatig inschakelen als de bak vanuit 4 vanzelf terugschakeld. Hiermee houd je de lockup van de automaat actief zodat je bakolie niet te warm wordt. Dan kan je 80 - 90 km/h in 3de versnelling klimmen, ook op snelweg. Of zoals joost zegt vooraf als je ziet dat het bergop gaat.

janwillem7

Dus het is geen probleem als ik de bak in 'L' trek tijdens het rijden op een heuvel/berg. 4000rpm bij 80 km/uur met aanhanger lijkt me geen probleem. Voor een kort stukje dan. Zou angst hebben dat de tandwielen uit de bak springen als ik dat zou doen tijdens het bergop rijden. :) Liever de boel flink in de toeren houden voor het koelen. 80km/uur die snelweghellingen op is mij snel zat.
Dank voor alle info en tips mannen.