Kenners gevraagd , poort b38

Gestart door calva, 18-12-2004 17:53:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

calva

hallo,
we zijn in een 850 '93 GLE een turbo blok uit '95 aan het inbouwen.
nu hebben we verschillende problemen gehad maar het loopt nog steeds niet.
Alle draden van en naar de computer komen volgens het schema van de GLE en turbo volledig overeen , op kleur en volgens het schema.

Nu wil de motor wel lopen op de oude computer maar erg beroerd, wat natuurlijk logisch is.
Op de computer van de Turbo loopt het niet, want we krijgen geen puls uit de bobine aleen constante stroom.
we dachten dat de computer stuk was dus hebben we een andere T computer getest maar ook hier hetzelfde. nu kan het natuurlijk zo zijn dat beide T computers stuk zijn maar dit lijkt zeer onwaarschijnlijk.

Het A gedeelte van de draadboom is van de T 1op1 overgezet zonder schade
Wat nu graag willen weten is wat voor een functie "poort B38 met de blauw/rose draad " voor functie heeft.
Het lijkt mogelijk een startonderbreker storing te zijn.
Heeft een '95 T al sleutelherkenning? ik dacht het nog niet
Maar de '93 GLE heeft dezelde draad (bl/ro B38) op dezelfde plaats
Deze komt voor in beide B draadbomen op de zelfde plaats maar is in onze schema's niet te herleiden.

Graag jullie wel gewaardeerde mening we worden er een beetje gek van.

Groeten uit Lelystad

thuur

Of je startblokkering in de sleutel hebt kun je zien aan de sleutel. Kijk maar eens in deze draad:
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=36;action=display;threadid=6312;start=0

En als je experimenteert met de kabel? Gewoon eens los laten liggen? Of aarden, of 12V erop?

Heb je de computer open liggen? Misschien kan een elektrotechneut inschatten waar deze poot naartoe gaat?


Gr 8)

thuur

Overigens staat in Vadis niets bij B38 van de '95 Motronic 4.3...

Bij de '93 Fenix 5.2 staat:

nr.   Signaal
B38 Control signal, pulsed secondary air injection system (PAIR) pump relay, PAIR system

Ingnition on/idling:
U = Ubat, pulsed secondary air injection system (PAIR) pump off
U = Ulow, pulsed secondary air injection system (PAIR) pump on

Scrolling value in Volvo Scanning Tool (VST)
24


Helpt dat je verder? Of heb je een andere computer erin zitten?


Gr 8)

calva

Hallo Thuur,
wat houd dat PAIR precies in ?
Het lijkt mij niets met onze storing te maken te hebben.

Het is zo vreemd dat met de GLE computer er wel een vonk ( onderbreking) is maar met twee verschillende Turbo computers geen onderbreking alleen constante spaning uit de bobine ( bobine overgens meegekomen uit de Turbo).
Er zijn allerlij mogelijke storingen denkbaar bij het uitblijven van de vonk, maar dan zou het ook zo zijn als we de computer van de GLE er in hadden dan is er wel vonk.
het A gedeelte van de draadboom is uit de Turbo sloper meegekomen.
en het B ( auto ) gedeelte is identiek.

En eventueel staronderbreker storing door het ontbreken van herkenbare -sleutel is ook niet echt waarschijnlijk omdat hij wel rond gaat maar niet aanslaat.

Ben123

Hoi
Het systeem van de gle is een fenix 4.3 zonder startonderbreker.
En de turbo is een motronic 5.3 systeem met start onderbreker.
Het probleem is dat de massa schakelingen en verbindingen totaal anders zijn,dus zo loopt hij niet.
Dan moet je de startonderbreker omzeilen of de complete kabelboom monteren die bij de turbo hoort met antennering en de hele elctronica!
Belangrijkste is de complete aansturing van de Motronic orgineel maken!
Succes!

calva

maar hoe kan die turbo dan lopen op een computer uit de gle?
alleen is de een van Bosch en de ander van Siemens
en de funties van alle draden komen exact overeen op het B gedeelte van de boom, enkele daargelaten mbt tot de automaat en wat van de airco.
het A gedeelte is volledig meegekomen.
er blijven slechts 15 polen over op het B gedeelte. het zijn er 15 bij de Turbo en 15 bij de GLE alle kleuren en funties kloppen exact.
Het lijkt mij niet zo erg  veel te kunnen verschillen of is dat wischfull thinking.
de meest vitale delen zitten volgens de schema's aan dezelfde polen met
dezelfde kleuren.
wat nog gekker is dat bij doorstarten, net voor de accu instort er leven onstaat met een turbo computer.
Dit is mogelijk te verklaren door spannings dip voor een bdp en hierdoor kan de bobine nog net een vonk laten. maar dit is niet echt relevant.

graag alle tips welkom
 

Jeroentjuh

Citaat van: Ben123 op 19-12-2004 15:31:53
Hoi
Het systeem van de gle is een fenix 4.3 zonder startonderbreker.
En de turbo is een motronic 5.3 systeem met start onderbreker.
Het probleem is dat de massa schakelingen en verbindingen totaal anders zijn,dus zo loopt hij niet.
Dan moet je de startonderbreker omzeilen of de complete kabelboom monteren die bij de turbo hoort met antennering en de hele elctronica!
Belangrijkste is de complete aansturing van de Motronic orgineel maken!
Succes!

Een GLE heeft Fenix 5.2 en de Turbo heeft Motronic 4.3!

thuur

Citaat van: calva op 19-12-2004 10:56:52
Hallo Thuur,
wat houd dat PAIR precies in ?
Het lijkt mij niets met onze storing te maken te hebben.

Het is zo vreemd dat met de GLE computer er wel een vonk ( onderbreking) is maar met twee verschillende Turbo computers geen onderbreking alleen constante spaning uit de bobine ( bobine overgens meegekomen uit de Turbo).
Er zijn allerlij mogelijke storingen denkbaar bij het uitblijven van de vonk, maar dan zou het ook zo zijn als we de computer van de GLE er in hadden dan is er wel vonk.
het A gedeelte van de draadboom is uit de Turbo sloper meegekomen.
en het B ( auto ) gedeelte is identiek.

En eventueel staronderbreker storing door het ontbreken van herkenbare -sleutel is ook niet echt waarschijnlijk omdat hij wel rond gaat maar niet aanslaat.


De gemiddelde startonderbreker onderbreekt gewoon een draadje naar de bobine hoor. De startmotor werkt met dusdanig hoge stromen dat je niet te veel wilt schakelen hiermee!


Ik weet absoluut niet zeker wat dat PAIR is en waarom daarom je motor niet of belabberd zou lopen.

De bobine is toch niet anders van de Turbo? (Verkeerd aangesloten?)


Ik zou toch proberen de startonderbreker van de Motronic 4.3 te omzeilen. Heb je dat ook op schema staan?

Als je het A gedeelte 1 op 1 hebt overgenomen, lijkt mij dat het ergens aan de 15 resterende B polen moet liggen. Als een kabel kleur overeenkomt, wil dat niet zeggen dat de functie ook overeenkomt!! We hebben het hier tenslotte over een '93-er en een '95-er met grote verschillen!

Heb je beschrijvingen van de Fenix B-kant en Motronic B-kant? Die zijn echt exact hetzelfde?


Gr 8)

calva

Sorry voor de late reactie.
Het nogmaals uitpluizen kost nogal wat tijd.
Voor zover wij kunnen lezen zijn nog steeds alle B poorten gelijk op kleur en functie, die B38 heeft niets met de vonk te maken.
De veschillende computers Motronic of Fenix worden volgens onze schema's op dezelfde poorten gestuurd.
Werking, waarden en het A gedeelte zullen ongetwijfeld anders zijn.
Wat we niet kunnen vinden is het gedeelte van het Turbo schema betreffende de sleutelherkenning( het zijn kopien van beperkt deel van de auto).
Ik ben op de sloop geweest voor de sleutel om te chekken of de sleutel en slot daar nog compleet waren maar de sleutel was weg.
Ik heb wel een sleutel nummer uit het garantie boekje, ik heb de locale Volvo dealer gevraagd of deze wilde chekken of dit een gechipte sleutel was maar deze is niet echt behulpzaam.
Het schijnt aan het slot ook herkenbaar te zijn te zijn of de sleutel gechipt is of niet, wikkel om de bus als ontvanger van de chip.
Zijn er gegevens bekend van de schakelingen van de sleutelherkening?
over welke draden en waar ze heen lopen.
Zijn er uberhaupt mensen in geslaagd om de sleutelherkenning te omzeilen?

groet Richard

calva

Het werkt 855 GLE T5R

Iedereen bedankt voor de moeite, maar het was een kabelbreuk in het A gedeelte naar de nokas sensor.
Dus de draadbomen waren inderdaad identiek en er was ook geen gechipte sleutel nodig.
We snappen alleen niet waarom het wel liep op de GLE comupter, waarschijnlijk gebruikt die alleen de krukassensor en geen nokassensor of zoiets.

Nu nog even afbouwen en dan kijken hoeveel zelfbeheersing ik heb.

mathh

Citaat van: calva op 05-02-2005 10:46:16
Het werkt 855 GLE T5R

Iedereen bedankt voor de moeite, maar het was een kabelbreuk in het A gedeelte naar de nokas sensor.
Dus de draadbomen waren inderdaad identiek en er was ook geen gechipte sleutel nodig.
We snappen alleen niet waarom het wel liep op de GLE comupter, waarschijnlijk gebruikt die alleen de krukassensor en geen nokassensor of zoiets.

Nu nog even afbouwen en dan kijken hoeveel zelfbeheersing ik heb.
gefeliciteerd en applaus voor je volharding!
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

thuur

Ja inderdaad:

DAT VERDIENT EEN BLOEMETJE!!! :D

Mooi man, lof voor je doorzettingsvermogen!


Gr 8)

2.0keijzer

DUSSSSSSSSSSSS: een T5 blok past in elke 850?

calva

Nou lijkt me dat wat voorbarig , maar wel op een groene.

Ik heb gaande deze actie wel begrepen dat het eigenlijk onmogelijk was.
Op een Engels en Amerikaans forum ook geen support gevonden alleen overal veel waarschuwingen.
Maar niemand met concrete info over wat er nu eindelijk ontbrak, of over zou zijn op de bedrading.
Ik denk dat we geluk hadden met een donor van mei '95, late '95ers hebben al wel gechipte sleutels.
verschillende specialisten gesproken of geschereven maar iedereen had het altijd maar over een volledige draadboom overzetten , en was het op dat moment niet waard. ( nu die goed loopt zou het nog overwegen).
maar zoals we eerder schreven toen we eindelijk alle schema's gevonden hadden bleek alles het zelfde te zijn.
Wel hebben we erg hulp van Fa. Brouwer in Rogat gehad.
Deze is erg bekend in de really sport en, een Volvo T man.
Hij was( eindelijk) de eerste die vertelde : "als er brandstof in komt en er een vonkje moet ik hem toch aan de praatkrijgen".
Het lijkt me een zeer bekwaam bedrijf.
Zonder de arrogante metaliteit van een gemidelde Vovo dealer maar met minsten zoveel en waarschijnlijk meer kennis door creatievieteit.

Maar allemaal pas op met dit soort acties als we een redelijk uurloon voor het werk hadden gerekend had mijn vrouw nu V serie gereden.

groeten Richard