USA verlichting legaal..??

Gestart door Sander Swinkels, 03-04-2014 07:50:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander Swinkels


Gister werd ik door  :police: aan de kant gezet vanwege, wat later bleek, mijn rappe rijstijl.. Toen de beste agent me inhaalde en aan de kant zette heeft hij me hierop aangesproken en zei hij : "ik zie dat je ook USA verlichting hebt in je knipperlichten, heb je daar ontheffing voor?"..

Ik zei gewoon met een stalen gezicht.. Tegenwoordig heb je daar geen ontheffing meer voor nodig en mag dit gewoon.. Ik heb ook fittingen met lampjes waar het niet in zit, maar omdat het tegenwoordig is toegestaan is, heb ik die gewisseld..

Hij geloofde mij gewoon omdat hij het niet zeker wist, maar hij zou het wel even op gaan zoeken en mij laten weten (hij moest mijn telefoonnummer hebben namelijk).. Hij zei, zo kan ik ook nog wat leren..

Maar nu dus de daadwerkelijke vraag.. Mag het eigenlijk wel...? ??? ???

Al wat gezocht, maar nog niks kunnen vinden.. Iemand die dit eens echt compleet heeft uitgezocht en weet hoe het zit??

Bedankt!



ps. van mijn nummerplaatsticker zeiden ze niks  ;D
Volgens mij hebben ze dat niet eens gezien..
1998 Volvo C70 2.3 T5 (daily)
1991 Peugeot 309 GTi Goodwood (project)
1987 Peugeot 309 Turbo Cup (project)

Arjanestate

Mag gewoon, vanaf de zijkant gezien moet het knipperlicht oranje/amberkleurig zijn, van voren mag het wit zijn.
854 T-5 ROOD 1994

-D©©©L-

De knippers aan de voorzijde mogen wit of ambergeel zijn. De stadslichten moeten altijd wit zijn.
Het komt dus vooral neer op de vraag: Hoe ziet jou verlichting er eigenlijk uit ?

)()()sT

Nou, in een *70 zitten de stadspitjes in de koplampunit, dus die zijn altijd wit ;D

blastaway

Foei Sander, een beetje netjes op de weg he! :-)

Naar mijn idee mag het ook gewoon. Ik had bij mijn passat ook de knippers aan de voorkant 20% branden en bij knipperen ging deze naar 100%. Nooit 'gezeik' mee gehad.
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Sander Swinkels


Hahaha.. Ja I know.. :P

Mijn verlichting ziet er zo uit.. Excuses voor de crapy foto's..






1998 Volvo C70 2.3 T5 (daily)
1991 Peugeot 309 GTi Goodwood (project)
1987 Peugeot 309 Turbo Cup (project)

Auk

Het mag officieel niet omdat er in onze landen geen typegoedkeuring voor deze verlichting is verleend. Hetzelfde als met de 18.2 kentekenplaten, ook daar moet je typegoedkeuring (dus een aantekening op het kentekenbewijs) voor hebben.
Auke
Volvo. for life

)()()sT

Citaat van: blastaway op 03-04-2014 08:21:34
Foei Sander, een beetje netjes op de weg he! :-)

Naar mijn idee mag het ook gewoon. Ik had bij mijn passat ook de knippers aan de voorkant 20% branden en bij knipperen ging deze naar 100%. Nooit 'gezeik' mee gehad.
http://img392.imageshack.us/img392/2793/s7300078jf8.jpg

Ben jij stiekem een Belg?? :o


;D

blastaway

Citaat van: )()()sT op 03-04-2014 08:28:07
Citaat van: blastaway op 03-04-2014 08:21:34
Foei Sander, een beetje netjes op de weg he! :-)

Naar mijn idee mag het ook gewoon. Ik had bij mijn passat ook de knippers aan de voorkant 20% branden en bij knipperen ging deze naar 100%. Nooit 'gezeik' mee gehad.
http://img392.imageshack.us/img392/2793/s7300078jf8.jpg

Ben jij stiekem een Belg?? :o


;D
Reserve Belg, dat weet je toch. Als ik nodig ben roepen ze me en loop ik 20 stappen. Af en toe hebben ze een gezonde blik op zaken nodig. Het blijven Belgen natuurlijk
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Walter

Je weet waar de afkorting Belg voor staat?

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Sander Swinkels


Heb even gezocht op de site van de RDW en naar mijn inziens lijkt het toch gewoon te mogen..
Iemand die dit kan bevestigen..?
1998 Volvo C70 2.3 T5 (daily)
1991 Peugeot 309 GTi Goodwood (project)
1987 Peugeot 309 Turbo Cup (project)

Auk

#11
Citaat van: Auk op 03-04-2014 08:27:13
Het mag officieel niet omdat er in onze landen geen typegoedkeuring voor deze verlichting is verleend. Hetzelfde als met de 18.2 kentekenplaten, ook daar moet je typegoedkeuring (dus een aantekening op het kentekenbewijs) voor hebben.

De hoofdregel bij de APK is dat verlichting aan de voorzijde van de auto enkel wit of amber mag zijn. Het voeren van oranje verlichting op het knipperen van het knipperlicht na is dus verboden.

Daarnaast kennen we ook de blindplaatjes met enkel "VOLVO" op de zijschermen. Deze zijn ook verboden, mits het knipperen van de voorste verlichting waarneembaar is op een afstand van één meter zijwaarts en zes meter achterwaarts van de auto. Dit wordt door sommigen opgelost door de knipperverlichting in de spiegels te plaatsen.

Nu zijn er ook nog regels omtrent het voeren van sidemarker verlichting, zoals we dat kennen bij o.a. de S/V40 die los van de voor/achterunits van de auto geplaatst zijn. Interessant is dat Volvo daar destijds grote problemen mee gehad heeft omdat die auto de verlichting werkend had terwijl dat de auto daar geen typegoedkeuring voor gekregen heeft in Europa. Net zoals de 480, deze heeft de units wel in de carrosserie maar ze mogen niet aangesloten zijn. Sidemarkerverlichting mag enkel wanneer deze in de hoofdlichtunits opgenomen zijn.

Maargoed, het ziet er gaaf uit en ik heb mijn 480's, S70 en S60 uitgevoerd op die manier en enkel bij de APK wissel ik de verlichting even om.




*foto's toegevoegd.
Auke
Volvo. for life

Sander Swinkels


Het zou dus nog steeds niet mogen..
1998 Volvo C70 2.3 T5 (daily)
1991 Peugeot 309 GTi Goodwood (project)
1987 Peugeot 309 Turbo Cup (project)

Auk

Citaat van: Sander Swinkels op 03-04-2014 09:38:07

Het zou dus nog steeds niet mogen..

Officieel mag het niet nee. Maar goed, mijn smoes voor het geval ik aangehouden word is dat ik de auto zo gekocht heb. Heb wel voor de zekerheid gewoon normale lampjes mee zodat ik de duplo lampjes kan verwisselen.

Rij nu al 6 jaar rond met dit soort verlichting en haal ze er dus enkel uit voor de APK.
Auke
Volvo. for life

Marty__Mouse

Ik heb ze er zelfs met de APK in laten zitten... (heb wel de originele fittingen bij me indien er een steekproef komt) APK keurmeester heeft er niets over gezegd..
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..