USA verlichting legaal..??

Gestart door Sander Swinkels, 03-04-2014 07:50:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Walter

Citaat van: Auk op 03-04-2014 08:58:30

Nu zijn er ook nog regels omtrent het voeren van sidemarker verlichting, zoals we dat kennen bij o.a. de S/V40 die los van de voor/achterunits van de auto geplaatst zijn. Interessant is dat Volvo daar destijds grote problemen mee gehad heeft omdat die auto de verlichting werkend had terwijl dat de auto daar geen typegoedkeuring voor gekregen heeft in Europa. Net zoals de 480, deze heeft de units wel in de carrosserie maar ze mogen niet aangesloten zijn. Sidemarkerverlichting mag enkel wanneer deze in de hoofdlichtunits opgenomen zijn.


er was wel typegoedkeuring op die sidemarkers alleen mocht het volgens de APK regels niet. Dat hebben ze toen glad getrokken

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

leons850

Een klein beetje inhakend op dit verhaal.
Ik heb heldere koplampen in mijn S70 en wil er ook USA verlichting in zetten.
Nu de vraag, weet iemand of er ook van die "silverlight" duplo lampjes te koop zijn?
Gezien ik niet zo'n oranje bol in m'n heldere unit wil hebben.  :eusa_whistle:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Marty__Mouse

Citaat van: leons850 op 03-04-2014 10:35:21
Een klein beetje inhakend op dit verhaal.
Ik heb heldere koplampen in mijn S70 en wil er ook USA verlichting in zetten.
Nu de vraag, weet iemand of er ook van die "silverlight" duplo lampjes te koop zijn?
Gezien ik niet zo'n oranje bol in m'n heldere unit wil hebben.  :eusa_whistle:

Silverlight weet ik niet, maar wel LED, zie je ook niet zitten.. En zelfs LED die wit schijnt en oranje knippert. Heeft Mitchelinni volgens mij?
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

The Volvoboy

Bijna, innocenti heeft dual color leds ;D Had ik ook al tegen Leon gezegd :)

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,58898.0.html
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Auk

Ik citeer hier de apk regels even uit de apk handleiding die hier voor m'n neus ligt:

Artikel 5.2.59 kleur toegestane lichten

3. De richtingaanwijzers, extra waarschuwingsknipperlichten en extra zijrichtingaanwzijers mogen naar vorne niet anders dan wit of ambergeel, en naar achter niet anders dan rood of ambergeel stralen.
7. De dagrijlichten, bochtlichten en hoeklichten mogen niet anders dan wit stralen.

Artikel 5.2.51 verplichte lichten en retroreflectoren
F. Eén zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van hetvoertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.
Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;

Denk dat die keurmeester dan een opfriscursus nodig heeft.

Reden dat die lichten niet continu oranje mogen schijnen is dat het "in een oogwenk" lijkt alsof iemand dan zijn knipperverlichting aan heeft staan. Scenario rotonde kun je jezelf wel voorstellen dat het verwarrend werkt.
Auke
Volvo. for life

Marty__Mouse

Citaat van: The Volvoboy op 03-04-2014 10:53:40
Bijna, innocenti heeft dual color leds ;D Had ik ook al tegen Leon gezegd :)

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,58898.0.html

Owhja Innocenti.  ;D ;D Thanks Koen!
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Auk

Blindplaatjes mogen niet omdat de auto hier in Europa geleverd is met knipperlichtunits in plaats van blindplaatjes. Dit omdat de voorste units qua lichthoeveelheid niet rijken tot een meter zijwaards en zes meter achterwaards.

Het was voor 1998 nog niet verplicht in Nederland om knipperverlichting aan de zijkant te voeren, maar dit werd vrijwel door iedere fabrikant wel gedaan voor auto's buiten o.a. de VS.

Het is niet onzinnig, maar de controle hierop is gewoon 0,0. Rondrijden met kleine platen, zoals de Alfa rijders veel doen wordt vaak ook gedoogd.
Auke
Volvo. for life

KIM

Citaat van: Auk op 04-04-2014 00:03:34
Het was voor 1998 nog niet verplicht in Nederland om knipperverlichting aan de zijkant te voeren, maar dit werd vrijwel door iedere fabrikant wel gedaan voor auto's buiten o.a. de VS.


Met uitzondering van voertuigen met trekhaak; die waren dan wel weer verplicht om zijknippers te hebben.