Extra verstralers, halogeen, xenon of LED?

Gestart door verron, 04-04-2014 18:28:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hengeveld

Middelste is een andere lamp. NBB heeft ze in twee versies.
Ja, ik had spijkerbanden, maar aan de spijkerstof heb je alleen op ijzige delen iets aan. Verder zijn de Scandinavische sneeuwbanden net zo goed. Ook daar kan ik je tests van sturen . Ik heb ze nieuw gekocht en speciaal moeten importeren.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Marc O. op 06-04-2014 09:05:12
LOL, ik kan uit ervaring vertellen dat als je achter hem reed, het van verkeersborden terugkaatsende licht zelfs verblindend was bij die lampen van Hengeveld ;D

Dat is ook een van de redenen waarom ik het weer verwijderd heb. Die gele borden zijn zo sterk reflecterend dat je na een bocht serieus last had van de restverschijnselen van te veel licht.

Citaat van: verron op 05-04-2014 23:47:43
Natuurlijk is het allemaal overdreven Ewout, natuurlijk volstaat een Hella, Bosch of wat voor lamp dan ook. Op mijn lease Peus zitten ook geen extra lampen en volstaat het Xenon. Maar zoals je zelf als geen ander weet kunnen de omstandigheden in het noorden (zo'n 700 km noordelijker dan jouw woonplaats) gedurende de winter iets extremer zijn en mijn zicht in het donker heb ik dan graag zo optimaal mogelijk. Ik ben nu uitgekomen op Hella Ralley 3000 die lijken me prima op hun taak berekend.

Nou is het wel gewoon zo dat pikkedonker gewoon pikkedonker is. Donkerder wordt het niet. Door het totale gebrek aan lichtvervuiling is het hier net zo donker als 'boven'. Net nog boven de poolcirkel geweest en m'n ervaring was daar niet anders. De genoemde Hella Ralley 3000 zijn prima lampen. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat: 1) je niet teveel geld in die dingen moet steken. tegen veel hogere bedragen worden ze nog maar maginaal beter. 2. Te veel licht gaat eerder tegen je werken dan voor je. Waar de grens precies ligt weet ik niet. Daarvoor zijn er ook strenge regels in het maximaal aantal lumen wat gebruikt mag worden.

Het grote gevaar dreigt wanneer je een tijd met heel veel licht hebt gereden en dat licht ineens uit moet doen. Totale nachtblindheid kan op dat moment ontstaan terwijl je nog vrolijk met 80km/h over het ijs door dendert.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

verron

Citaat van: Hengeveld op 06-04-2014 10:30:16
Middelste is een andere lamp. NBB heeft ze in twee versies.
Ja, ik had spijkerbanden, maar aan de spijkerstof heb je alleen op ijzige delen iets aan. Verder zijn de Scandinavische sneeuwbanden net zo goed. Ook daar kan ik je tests van sturen . Ik heb ze nieuw gekocht en speciaal moeten importeren.

Ah oke.........de lampen heb ik al (Hella Ralley 3000 en twee orginele volvo verstralers) dus daar kan ik niet zoveel meer aan wijzigen  ;D
Qua spijkerbanden weet ik dat je aan de spikes op sneeuw niet zoveel aan hebt maar dat ze meer bestemt zijn voor het ijs maar zodra de spikes geen effect meer hebben neemt de band het zelf over. De rubber compositie van de scandinavische band heeft een veel zachtere eigenschap en een heel ander profiel dan de winterband hier in Nederland. Importeren doe ik niet aan, ik rij in het najaar wel naar Zweden en haal ze zelf wel op of laat iemand ze wel menemen  ;D
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Ewout Schalkwijk

Oh ja, ook spijkerbanden ben ik na twee winters mee gestopt. Heb je alleen maar wat aan op keihard ijs. Compacte sneeuw, wat op ijs lijkt, rijdt beter met Nokian Hakka R of R2.

Toen ik hier kwam wonen moest ik natuurlijk ook met alle geweld spijkerbanden hebben want dat is natuurlijk ook heel speciaal voor ons Nederlanders. We zijn van huis uit natuurlijk helemaal niks gewend.
Na een aantal winters hier ga je op een gegeven moment zien waar het 'werkelijk' om draait, en dat is grip. Je kunt je voorstellen dat stalen puntjes op asfalt nou niet echt lekker remt. Daarbij is de slijtage bijzonder hoog. Een spijkerband met verminderde kwaliteit spijkers is slechter dan een bijna versleten winterband.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

verron

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-04-2014 10:36:29
Citaat van: Marc O. op 06-04-2014 09:05:12
LOL, ik kan uit ervaring vertellen dat als je achter hem reed, het van verkeersborden terugkaatsende licht zelfs verblindend was bij die lampen van Hengeveld ;D

Dat is ook een van de redenen waarom ik het weer verwijderd heb. Die gele borden zijn zo sterk reflecterend dat je na een bocht serieus last had van de restverschijnselen van te veel licht.


Nou is het wel gewoon zo dat pikkedonker gewoon pikkedonker is. Donkerder wordt het niet. Door het totale gebrek aan lichtvervuiling is het hier net zo donker als 'boven'. Net nog boven de poolcirkel geweest en m'n ervaring was daar niet anders. De genoemde Hella Ralley 3000 zijn prima lampen. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat: 1) je niet teveel geld in die dingen moet steken. tegen veel hogere bedragen worden ze nog maar maginaal beter. 2. Te veel licht gaat eerder tegen je werken dan voor je. Waar de grens precies ligt weet ik niet. Daarvoor zijn er ook strenge regels in het maximaal aantal lumen wat gebruikt mag worden.

Het grote gevaar dreigt wanneer je een tijd met heel veel licht hebt gereden en dat licht ineens uit moet doen. Totale nachtblindheid kan op dat moment ontstaan terwijl je nog vrolijk met 80km/h over het ijs door dendert.


Ewøut

Daar heb je een goed punt Ewout, die nachtblind bij het uitschakelen die kan ontstaan heb ik niet zo snel bij stilgestaan.
Goede tip...............om zeker niet te overdrijven met verlichting hahaha, het is zowiezo niet verstandig te denken dat je met meer verlichting daardoor harder kunt rijden. Ik zal er zeker rekening mee houden, bedankt.
En ja de reflectie op de worden is wel heftig, zeker op de gele  8)
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

verron

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-04-2014 10:43:51
Oh ja, ook spijkerbanden ben ik na twee winters mee gestopt. Heb je alleen maar wat aan op keihard ijs. Compacte sneeuw, wat op ijs lijkt, rijdt beter met Nokian Hakka R of R2.

Toen ik hier kwam wonen moest ik natuurlijk ook met alle geweld spijkerbanden hebben want dat is natuurlijk ook heel speciaal voor ons Nederlanders. We zijn van huis uit natuurlijk helemaal niks gewend.
Na een aantal winters hier ga je op een gegeven moment zien waar het 'werkelijk' om draait, en dat is grip. Je kunt je voorstellen dat stalen puntjes op asfalt nou niet echt lekker remt. Daarbij is de slijtage bijzonder hoog. Een spijkerband met verminderde kwaliteit spijkers is slechter dan een bijna versleten winterband.


Ewøut

Hmm  :eusa_think: afgelopen winter viel het me wel op dat er minder dubbs langs kwamen "ratelen" als anders. Heeft dat er mee te maken dat steeds meer mensen voor gewone vinterdäcks kiezen dan voor dubbs? Ik heb begrepen dat ze zelfs mn in het zuiden van zweden de dubbs uit de steden weren................
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Ewout Schalkwijk

#36
Er groeit idd steeds meer weerstand tegen, wat wij hier, 'piggdekk' noemen en dat heeft verschillende redenen. De gewone winterband wordt steeds beter, piggdekk sloopt het asfalt en daardoor veel hogere kosten aan het onderhoud van de wegen. In de grote steden is het het fijnstof wat veel problemen geeft voor mensen met luchtweg problemen. In de laatste jaren is in een aantal steden zelfs een belasting ingevoerd voor de auto's met piggdekk. Dit kan in Oslo op lopen tot 130 euro per winter aan extra kosten.

Tegelijkertijd rijden alle reddingsdiensten (politie, ambulance en brandweer) altijd op spijkers. Dit geeft onder andere nog steeds veel automobilisten het idee dat spijkers altijd beter is.

Dat men over het algemeen niet gewend is aan nadenken blijkt nu ook weer. Ik rijd al weken op zomerbanden rond terwijl het gros van de Noren gewoon tot tweede paasdag op spijkers blijft rondratelen, want vanaf die datum mag er in zuid Noorwegen niet meer op spijkers worden gereden. Dat de sneeuw half februari al weg was, gaan ze dan voor het gemak maar aan voorbij. :eusa_wall:


Ewøut


P.S. In bijna alle landen zijn spijkerbanden al sinds mensenheugenis verboden. Denk aan Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc.
Denen mogen geen spijkerbanden rijden, maar Noren en Zweden mogen dat wel in Denemarken. :eusa_think:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bostel

Ik heb op mijn 850 de Hella Comet 500 gemonteerd. Ze komen van bij http://www.verstralershop.nl/nl/verstralers/639-hella-comet-500.html# (de afbeelding op de site klopt niet volledig, in het echt is het glas niet geribbeld. Deze vond ik goed bij de 850 passen omdat ze maar 163mm zijn en het glas niet volledig helder is. Ik heb ook nog getwijfeld om de Hella Rallye 1000 black te nemen want die vallen ook nog mee kwa formaat maar het zijn toch de comets geworden.

Bij mij zitten er lampjes van 100W in en ze geven echt een bak licht. Het zijn wel echt verstralers, dus ze geven enkel veel licht rechtdoor. Wil je ook breed licht zal je een combinatie moeten monteren van verstralers en breedstralers. Bij mij zijn ze met een relais geschakeld via de grootlichten.
Xenon heb ik geprobeerd maar het lichtbeeld hiervan in (mijn) oude koplampen vond ik maar niets.
Led-verstralers zal wel goed zijn maar dat is voorlopig ook nog behoorlijk aan de prijs. Bij de chinezen heb ik ook liggen zoeken en dan vind je wel led-lichtbalken aan democratische prijzen maar dat vertrouw ik dan weer niet zo. Zoiets bedoel ik dan : http://www.aliexpress.com/item/120-W-40-High-Power-LED-Work-Light-Bar-21-5-Inches-LED-Light-Bar-for/1534900033.html


Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

T5turbo

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-04-2014 11:47:43
Er groeit idd steeds meer weerstand tegen, wat wij hier, 'piggdekk' noemen en dat heeft verschillende redenen. De gewone winterband wordt steeds beter, piggdekk sloopt het asfalt en daardoor veel hogere kosten aan het onderhoud van de wegen. In de grote steden is het het fijnstof wat veel problemen geeft voor mensen met luchtweg problemen. In de laatste jaren is in een aantal steden zelfs een belasting ingevoerd voor de auto's met piggdekk. Dit kan in Oslo op lopen tot 130 euro per winter aan extra kosten.

Tegelijkertijd rijden alle reddingsdiensten (politie, ambulance en brandweer) altijd op spijkers. Dit geeft onder andere nog steeds veel automobilisten het idee dat spijkers altijd beter is.

Dat men over het algemeen niet gewend is aan nadenken blijkt nu ook weer. Ik rijd al weken op zomerbanden rond terwijl het gros van de Noren gewoon tot tweede paasdag op spijkers blijft rondratelen, want vanaf die datum mag er in zuid Noorwegen niet meer op spijkers worden gereden. Dat de sneeuw half februari al weg was, gaan ze dan voor het gemak maar aan voorbij. :eusa_wall:


Ewøut


P.S. In bijna alle landen zijn spijkerbanden al sinds mensenheugenis verboden. Denk aan Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc.
Denen mogen geen spijkerbanden rijden, maar Noren en Zweden mogen dat wel in Denemarken. :eusa_think:
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 06-04-2014 11:47:43
P.S. In bijna alle landen zijn spijkerbanden al sinds mensenheugenis verboden. Denk aan Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc.
Denen mogen geen spijkerbanden rijden, maar Noren en Zweden mogen dat wel in Denemarken. :eusa_think:

Wij in Finland mogen ook op spijkerbanden rijden.  ;D
Overigens is je verhaal erg herkenbaar en hier net zo. Ik heb nooit op spijkerbanden gereden en me altijd erg goed gered op winterbanden van Nokia.
Overigens heeft Nokia nu een band waar de spijkers op "aan en uit" gezet kunnen worden!

http://www.gizmag.com/nokian-retractable-stud-tires/30887/
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: T5turbo op 07-04-2014 10:30:12
Wij in Finland mogen ook op spijkerbanden rijden.  ;D

Sorry, vergeten te melden... :-[


Citaat van: T5turbo op 07-04-2014 10:30:12
Overigens heeft Nokia nu een band waar de spijkers op "aan en uit" gezet kunnen worden!
http://www.gizmag.com/nokian-retractable-stud-tires/30887/

Helaas, onder het filmpje staat:

Although there's no hard word on commercial availability, Nokian has stated that "The unique stud concept may indeed become a reality one day."


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

T5turbo

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-04-2014 15:01:27
Citaat van: T5turbo op 07-04-2014 10:30:12
Wij in Finland mogen ook op spijkerbanden rijden.  ;D

Sorry, vergeten te melden... :-[


Ewøut

Ach, zo vullen we elkaar aan.  ;)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 07-04-2014 15:01:27
Helaas, onder het filmpje staat:

Although there's no hard word on commercial availability, Nokian has stated that "The unique stud concept may indeed become a reality one day."


Ewøut

Ooit...... techniek is er, maar zal nog wel te duur zijn. 
Tegen die tijd dat ze beschikbaar zijn is de aarde zo opgewarmt dat we ze niet meer nodig hebben.  ;D
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

viking_in_shorts

Het ligt een beetje aan waar je zit, maar hier in het "zuiden" zie je het meeste model "ljusramp". Een batterij van 4 tot 6 lampen die je onder of boven het nummerbord monteert. Zitten met zijn allen in een constructie die doet denken aan een meter bier :)

In de stad zie je er geen, en hoe verder noordelijker je komt, hoe groter en agressiever de lampen worden. Tot ver in het noorden waar je meestal 2 of 3 losse lampen voor de grill ziet.

Meestal zijn er voor de "ljusrampen" installatie-kit per auto-model inclusief relais, knop, kabels, etc. -> Je monteert tussen nummerbord en bumper een metalen plaatje waaraan je dat ding hangt. Een ljusramp kost ongeveer €500 en montage (toen ik ernaar vroeg) kwam op hetzelfde uit.  Monteer je zelf kost het ca €100 - €150 voor de kit.

Soms zie je dat men ze weghaalt van de zomer: dan zie je dus de metalen plaatjes zitten. Datgene waar ze meeste problemen mee hebben is steenslag: de meest logische plek is onder het nummerbord maar je ziet vaker dat er dan 1 of 2 glaasjes kapot zijn. Ze strooien hier natuurlijk veel split ipv zout ivm de lage(re) temperaturen.

Adressen waar ik zo 1-2-3 aan kan denken zijn: www.jula.se www.mekonomen.se www.biltema.se of http://shop.kamaprodukter.se/

Wil je het graag, kan ik evt wel doorsturen of kijken of er een forumtranploft te regelen is.

verron

Citaat van: viking_in_shorts op 22-05-2014 09:22:08
Het ligt een beetje aan waar je zit, maar hier in het "zuiden" zie je het meeste model "ljusramp". Een batterij van 4 tot 6 lampen die je onder of boven het nummerbord monteert. Zitten met zijn allen in een constructie die doet denken aan een meter bier :)

In de stad zie je er geen, en hoe verder noordelijker je komt, hoe groter en agressiever de lampen worden. Tot ver in het noorden waar je meestal 2 of 3 losse lampen voor de grill ziet.

Meestal zijn er voor de "ljusrampen" installatie-kit per auto-model inclusief relais, knop, kabels, etc. -> Je monteert tussen nummerbord en bumper een metalen plaatje waaraan je dat ding hangt. Een ljusramp kost ongeveer €500 en montage (toen ik ernaar vroeg) kwam op hetzelfde uit.  Monteer je zelf kost het ca €100 - €150 voor de kit.

Soms zie je dat men ze weghaalt van de zomer: dan zie je dus de metalen plaatjes zitten. Datgene waar ze meeste problemen mee hebben is steenslag: de meest logische plek is onder het nummerbord maar je ziet vaker dat er dan 1 of 2 glaasjes kapot zijn. Ze strooien hier natuurlijk veel split ipv zout ivm de lage(re) temperaturen.

Adressen waar ik zo 1-2-3 aan kan denken zijn: www.jula.se www.mekonomen.se www.biltema.se of http://shop.kamaprodukter.se/

Wil je het graag, kan ik evt wel doorsturen of kijken of er een forumtranploft te regelen is.

Die ljusramp ken ik ja, die zie ik wel vaker (met 1 of 2 ontbrekende kapotte glaasjes) maar hebben niet mijn voorkeur omdat voor mijn gevoel die kleine lampjes niet zo'n grote lichtopbrengst hebben maar dat is gevoelsmatig.
Ik heb nu 4 grote 100w Hella Rally lampen gekocht en ik heb nog 2 originele Volvo 100w verstralers, volgens mij moet dat genoeg zijn. Aankomende winter ga ik weer met Ulkeman meedoen aan de Carbagerun en dan gaat het ook een beetje om de fun. De lampen zijn dus maar tijdelijk en worden op een imperiaal gemonteerd (4stuks) en 2 voor de grill, na de rin worden ze weer gedemonteerd en misschien dat ik er dan 2 op mn eigen auto monteer in de winterperiode als we weer naar zweden gaan. Afgelopen februari had ik zelf al bij de Biltema in Karlstad gekeken maar kon nog niet echt vinden wat ik zocht.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Hengeveld

Je kunt alles gewoon bestellen bij Qpax oftewel www.verstralershop.nl. Dat heb ik ook gedaan. Zij leveren ook spullen uit Zweden.