12 volt aansluitingen

Gestart door FreekT, 06-04-2014 21:08:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

FreekT

Ik zou in de 850 graag 3 extra 12 volt aansluiting willen maken. 1 bij de bestuurder en passagier, 1 bij de achterbank en 1 in de kofferbak. De aansluiting bij de bestuurder is voor het opladen van een iphone of camera, maar de aansluiting in de kofferbak en bij de achterbank wil ik ook gebruiken voor het aansluiten van een koelbox en een omvormer.
Welke kabels uit de auto kan ik het beste pakken voor deze aansluitingen?

-D©©©L-

Voor een omvormer is er maar 1 optie; het leggen van een aparte kabel vanaf de accu/dynamo.

FreekT

Dat moet te doen zijn, maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat de omvormer geen stroom trekt als het contact uit staat? Want ik weet zeker dat ik ga vergeten om de omvormer uit te zetten :angel:

-D©©©L-

Citaat van: FreekT op 06-04-2014 21:41:06
Dat moet te doen zijn, maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat de omvormer geen stroom trekt als het contact uit staat? Want ik weet zeker dat ik ga vergeten om de omvormer uit te zetten :angel:

Via een hoogvermogens relais schakelen via het contact.

BBS

Citaat van: -D©©©L- op 06-04-2014 21:43:22
Citaat van: FreekT op 06-04-2014 21:41:06
Dat moet te doen zijn, maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat de omvormer geen stroom trekt als het contact uit staat? Want ik weet zeker dat ik ga vergeten om de omvormer uit te zetten :angel:

Via een hoogvermogens relais schakelen via het contact.
Omvormer rechtstreeks met een dikke zekering aan sluiten op de accu.
Een goede omvormer heeft namelijk ook een sturing die hem aan en uit kan zetten. Die sturing kan je onderbreken met een schakelaar op het dashbord.
Die schakelaar zet de omvormer aan of uit. De omvormer zelf heeft een schakelaar en daar kun je parallel ook een tulpstekker naast laten monteren. Die tulpstekker kan je weer gebruiken voor de schakelaar..
Met dat hele span zet je de omvormer achter je stuur aan/uit.

In mijn vrachtwaggel heb ik dat ook zo, en die heeft 3 maand stil gestaan en kon afgelopen vrijdag zo starten ;)
Als je wil, kan ik daar wel een foto van maken.....
Volvoloos....

reneetje

In de bedrijfswagens hebben ik gewoon een omvormer ( 180 W met piek van 200W) gewoon op de sigaretten aansteker zitten.

Accu lader van de schroeftol , andere diverse opladers zitten er op, en dat gaat al jaaaaaaren goed.

Dus het is afhankelijk wat je wilt.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

FreekT

Bedankt voor de antwoorden! Ben zelf niet zo thuis in elektronica dus schakelen via een relais of een andere schema aanleggen is lastig voor me :eusa_whistle:
Zoals Reneetje het verteld is het makkelijkste voor mij, is dit niet mogelijk met een koelbox?

reneetje

Koelbox heeft meestal al een 12V sigaretten aansteker aansluiting, als ie dat niet heeft kan ie  op een standaard omvormer.(12V --> 220V )
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

FreekT

Dan ga ik hem gewoon aansluiten op de 12volt plug.
Maar welke draden kan ik in de volvo pakken om deze te monteren? Via de zoekfunctie kwam ik erachter dat ik voor de bestuurder het beste een draad van de radio kon gebruiken?