Voorgloeien

Gestart door Boskabouter, 21-12-2004 10:20:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boskabouter

Het valt mij op dat als ik nadat het voorgloei-lampje uit is gegaan, bij deze vrieskou nog 5 à 10 seconden wacht met starten, m'n diesel een stuk vlotter aanslaat.
Als ik meteen start nadat het lampje uit is, ben ik 2-3 seconden aan het starten, als ik start na die extra wachttijd hoef ik maar naar de sleutel te kijken en hij loopt al.

Zou 't ding nagloeien of zijn m'n gloeispiralen gewoon naar de haaien?

thuur

De gloeibougies worden in eerste instantie warm (zolang als het lampje brandt). Daarna zal deze warmte zich nog verder verspreiden in de 'voorkamer'. Nog langer dan 10 seconden wachten zal averechts effect hebben verwacht ik.


Gr 8)

BobaFett

Controleer eens de voorgloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir).

Die oxideert makkelijk waardoor er HEEEL veeel weerstand doorheen gaat. Schoonmaken helpt enorm. En is goedkoper dan de spiralen  ;)

Bij de mijne zijn recentelijk alle spiralen vernieuwd en de weerstand schoongemaakt. Voorheen slecht starten, langer wachten hielp (ik zag geeneens het lampje). Nu start ze als de bliksem... lampje uit, sleutel om en gááán...


Boskabouter

... dus Boba, bij jou heeft de temperatuur geen effect meer op de snelheid van starten?
Ik bekijk vanavond in ieder geval even die weerstand.

ed

De gloeispiralen blijven bij een indirect ingespoten diesel nog een poosje nagloeien als de auto al gestart is. Zodra de temperatuursensor de juiste waarde aangeeft stoppen ze met gloeien. Of dat ook zo is bij een TDI weet ik niet zeker, maar gezien je ervaringen denk ik van wel.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BobaFett

Citaat van: Boskabouter op 21-12-2004 14:38:12
... dus Boba, bij jou heeft de temperatuur geen effect meer op de snelheid van starten?
Ik bekijk vanavond in ieder geval even die weerstand.

Nou... dat niet. Bij -6 zoals vanochtend gloeit ze wel even voor. Maar daarna starten zonder problemen. En met "normale" temperaturen zie ik het lampje nauwelijks en kan ik wel gelijk doorstarten...


joep

wat kost het vervangen van de spiralen?
Bij -6 start mijn Tdi ook slecht dwz slaat snel aan maar ook direct af.
Dat gaat zo'n 3 a 4 maal door waarnaa hij wel aanslaat en blijft draaien.
ALs ik langer wacht met starten gaat het ook beter.
Ga in ieder geval die voorgloei weerstand controleren

BobaFett

Citaat van: joep op 27-12-2004 13:09:37
wat kost het vervangen van de spiralen?

De kosten voor het vervangen bedroegen:
* Gloeibougie 5x a Euro 31,60
* Arbeidsloon a Euro 75,40
Totaal Euro 233,40 excl. BTW

Inclusief BTW mocht ik Euro 277,75 afrekenen  :o  :o

reneetje

Even een rekenvoorbeeldje voor de doe het zelvert:

5 x gloeispiraal NGK a 16.90 bruto ex BTW = incl. BTW  € 98,18

Rest nog even wat schroefwerk a .... uur a nul , nul

Oftwel voor nog geen 100 euri is deze klus zelf te doen voor een ieder die de handjes zwart wil maken, en zo in een uurtje 175 euro bespaart.

Rene ;)

BobaFett

Ja ja..... wrijf het er maar in....

Het vervangen stond gepland voor de sleuteldag (maar was geen tijd meer voor)...
Agnetha ging de week erop naar de dealer voor een beurt, dus gelijk meegenomen.


joep

Citaat van: Boba Fett op 21-12-2004 13:00:55
Controleer eens de voorgloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir).

Die oxideert makkelijk waardoor er HEEEL veeel weerstand doorheen gaat. Schoonmaken helpt enorm. En is goedkoper dan de spiralen  ;)

Bij de mijne zijn recentelijk alle spiralen vernieuwd en de weerstand schoongemaakt. Voorheen slecht starten, langer wachten hielp (ik zag geeneens het lampje). Nu start ze als de bliksem... lampje uit, sleutel om en gááán...



Bobba,
zit die weerstand onder een plastic kapje dat je open kunt klappen?
Ik zie daar alleen een koperen verbinding met aansluitingen voor ingaande en uitgaande stroom?
Deze verbindingen heb ik in ieder geval vast schoongemaakt , waren licht geoxideert maaar ik weet niet zeker of ik nog meer kan/moet reinigen.

BobaFett

Citaat van: joep op 30-12-2004 21:50:50
Bobba,
zit die weerstand onder een plastic kapje dat je open kunt klappen?
Ik zie daar alleen een koperen verbinding met aansluitingen voor ingaande en uitgaande stroom?
Deze verbindingen heb ik in ieder geval vast schoongemaakt , waren licht geoxideert maaar ik weet niet zeker of ik nog meer kan/moet reinigen.

Juist.... dat is 'm! Meestal is dat een bonk blauw/groene prut   ;)
Controleer ook eens of de stekkers goed op de spiralen zitten (tip tijdens de sleuteldag).

Als dat niet echt een verbetering betekent, zal je eens naar de spiralen zelf moeten (laten) kijken... Ik moet zeggen dat 5 nieuwe spiralen mijns inziens een echte verbetering zijn.