Tuning andermans werk en ethiek.

Gestart door razorx, 14-04-2014 23:21:15

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Even een niet zo vrolijk onderwerp waar ik mijn vragen bij heb.

Het valt mij op dat het werk van anderen qua tuning of als oplossing doorverkocht wordt als eigen vinding.

Dilemma van ons forum is als, denk ik eerste begonnen met het hacken van ons Motronic 4,3 en later een beetje 4.4 management systeem. Hij bood een heel goede start.

Later zijn tightmopedman9, Simply Volvo, Mercuric en niet te vergeten rkam van het Volvospeed forum hier op een ongelofelijk slimme manier hier mee doorgegaan.

Zij hebben het motor management gehacked. Hierdoor ontstond de mogelijkheid de startonderbreking te omzeilen, maar ook om veel, ik bedoel veel meer parameters te loggen met simpele middelen.

Mijn sterke indruk is dat die energie door anderen gebruikt wordt. Zonder bron vermelding. Zonder dank je wel.

Kort samengevat verkoopt iemand een tune gebaseerd op het werk van anderen.

Ik besef heel goed dat we van elkaar moeten leren en elkaars werk moeten gebruiken. Maar vind het simpelweg niet goed dat als andermans energie gebruikt wordt er geen bronvermelding is. Laat staan overleg met de auteur.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
In mijn ogen hebben een aantal mensen baanbrekend werk verricht en verdienen daar de credits voor.

elianmars

Of ik het goedkeur laat ik in het midden, maar het wordt op het internet (ook hier op het forum) tot in detail uitgelegd hoe je te werk moet gaan. Dan is het voor een ander (te) makkelijk om er op deze manier mee aan de haal te gaan.

-D©©©L-

Het is niks nieuws, alles wat door de voorgenoemde mensen "gereverseengineerd"is, was ook al jaren beschikbaar bij de betere tuners.
Het kopieren van mappings is van alle tijden. Maar het maken van een mapping die gebruik maakt van de tolerantie die een specifieke auto bied, is een heel ander verhaal.
Niet zelden zie ik projecten waarin de hardware opzet vooral tot stand gekomen is door dupliceren van ideeen van anderen ( het "me too"effect) en waarbij men hoopt dat door de aankoop van een emulator met wat software de stapel metaal als vanzelf tot 400pk + hoogte opgevoed kan worden.
Toch werkt het niet helemaal zo.  ;D

Piet

Citaat van: -D©©©L- op 14-04-2014 23:30:58
Het is niks nieuws, alles wat door de voorgenoemde mensen "gereverseengineerd"is, was ook al jaren beschikbaar bij de betere tuners.
Het kopieren van mappings is van alle tijden. Maar het maken van een mapping die gebruik maakt van de tolerantie die een specifieke auto bied, is een heel ander verhaal.
Niet zelden zie ik projecten waarin de hardware opzet vooral tot stand gekomen is door dupliceren van ideeen van anderen ( het "me too"effect) en waarbij men hoopt dat door de aankoop van een emulator met wat software de stapel metaal als vanzelf tot 400pk + hoogte opgevoed kan worden.
Toch werkt het niet helemaal zo.  ;D

Waar ...maar raakt niet helemaal de oorspronkelijke vraag. Inderdaad zal niet iedereen opnieuw steeds weer het wiel moeten danwel hoeven uit te vinden en er is ook niets mis met het gebruik maken van door andere opgedane kennis of ervarigen door hen opelijk op zoiets als een forum gepubliceerd... voor eigen doeleinden.
Het daaruit volgend "me too" is dan ook prima, of het daarna wel of niet wat wordt met hun project daargelaten.
Maar het wordt toch wat anders als dit soort kennis etc gebruikt wordt voor commerciele doeleinden, dan kom je naar mijn gevoel toch in een meer grijs gebied.
Dat wordt toch meer zoiets als een opensource software programma gaan verkopen.

razorx

Weer aan de andere kant zijn besturingssystemen zoals Android gebaseerd op Linux en OS-X op FreeBSD.
Misschien stelde ik het wat gechargeerd. Het leren en gebruiken van de kennis van anderen is goed.

Zelfs een noodzaak. Anders liepen we nog in berenvellen. ;)
Het is simpelweg iets wat me bezig houd.