Rinze stelt zich voor

Gestart door foekechills, 16-04-2014 20:48:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

foekechills

Hoi ik ben Rinze en ik ben sinds enige tijd trotse rijder van een 850-t5 uit 1995, een estate met automaat. Het is een 2.0L uitvoering uit Italie, mijn eerste Volvo.
Het scheurijzer had 175000 gereden toen ik hem kocht en loopt nu tegen de 2,5 ton.
Hij rijdt fantastisch en moet nog hééél lang meegaan.
Ik heb afgelopen jaren al verschillende reparaties uitgevoerd om em in goede staat te brengen en houden. Hiervoor heb ik een abonnement genomen op een brug in de garage van de Auto service klup in Hilversum, bij mij om de hoek.
Zonder alle bijdragen hier op het forum had ik nooit al die reparaties zelf kunnen doen! Dankjullie wel voor alle howto's, foto's, gedeelde ervaringen en overwegingen, die zijn onmisbaar!!!
Reeds:
-   Veren vervangen, gelijk hogere genomen want ik rij liever met wat soepeler veren dan de originele lage.
-   Rotor, verdeelkap, bougiekabels
-   Homokineethoes
-   Lpi g3 inbouw van Mesman, gelijk carterventilatie laten doen.
-   Distributie- en multiriem
-   Thermostaat
-   Radiateur
-   Aircokoppeling heeft een ram gekregen en doet t weer of geen weer
-   Zomerbanden winterbanden Michelin
-   Draaiweerstand vd dashboard-verlichting
-   Turboslangetjes vernieuwd. Die zaten anders dan origineel volgens de tekening. Volgens mij is het kastje waar ze op aangesloten zaten een mbc (manual boost control) Die is momenteel afgesloten, maar niet lang meer. Ik moet snel ff uitzoeken hoe dat ding werkt. Met name bovenin de toeren blies het als een raket. Maar nu de mbc ontkoppelt is trekt ie onderin veel harder, en geeft minder gestotter.
-   Voorruit lekte bij hevige regen, dichtgekit
-   Ringetjes vd benzine injectoren
-   Ring oliekoeler
-   Remschijven en blokken voor
-   
Nog:

-   Gestotter gehaper gepruttel definitief uitbannen.
-   Stoelverwarming
-   Km teller tandwieltje
-   Hemel vastplakken, is gedeeltelijk los door waterschade.
-   Leer behandelen
-   Stadsverlichting links
-   Luchtinlaatslang, gedeelte vóór t filter ontbreekt
-   Auto verbruikt nogal veel benzine, ook al rij ik op gas. Grove schatting: 10 liter op 1000km is dat normaal? Ik rij vooral korte afstanden van zo'n 10 tot 30km.
-   Vacuümslang links aan de kop, net achter het stuuroliereservoir zoemt in het bochtje, het is net een toeter. Waar gaat die leiding heen?
-   Nog meer slangen vervangen
-   LMM schoonmaken
-   Er zitten nog een lampje en een schakelaar op het dashboard, waarvan ik nog moet uitvinden waartoe.
-   Regenwater afvoer vanaf de parafaan ontstoppen (in mijn straat staan hazalnotenbomen vrolijk voort te planten)
-   Gerammel in het dashboard en de achterklep het zwijgen opleggen.
-   Wat zwaardere of nieuwe speakers erin
-   Op dit moment is er geen geld om hem naast de nodige reparaties degelijk op te voeren of tunen. Sowieso wil ik hem eerst helemaal in orde hebben voor ik aan zoiets begin.

Het lijkt erop dat een vorige eigenaar de volledige bekleding los heeft gehad. Ook liggen er enorm dikke kabels van de accuruimte naar t kofferruim.
Bij het rijden stottert ie nog wel eens. Meestal is dat weer weg na het vervangen van bougies en luchtfilter. Maar na een paar duizend km is het er weer. De laatste tijd hapert ie nog wel eens als ik warm wegzet en binnen een uur weer start. Alsof ie verzuipt. Na het ontkoppelen van wat-ik-denk-dat de mbc is hapert ie minder, maar heeft ook minder power.
Dit haperen kan ook beginnen als de auto lang stationair draait, bv in de file of langzaamrijdend verkeer.
De Lpi installatie is er in de vakantie vorig jaar in Italie mee opgehouden. Heel de vakantie op benzine gereden=(
Hier ging aan vooraf: ik had de motor koud gestart en stationair laten draaien om de matras op te kunnen blazen met zo'n pomp op 12v. Daarnaast had ik natuurlijk in Italie gas getankt wat misschien ook een probleem heeft gebracht.
Eenmaal thuis kwam ik op t idee om de motor te starten en stationair op gas over te schakelen. Dat werkte. Langzaamaan het gaspedaal wat ingedrukt deed ie het ineens weer. Ik heb niet kunnen achterhalen wat er aan de hand is. Mesman zei dat het geen zin heeft om naar hem toe te komen als de klacht zich niet voordoet.

Tot zover.
Groetjes en veel hobbie en rijplezier!