(Probleempje) na verversing (koppelings)remvloeistof.

Gestart door basphil, 20-04-2014 21:29:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

basphil

Drie weken geleden is mijn vloeistof vervangen omdat het een te hoog watergehalte had.

Nu merkte ik vandaag dat de koppelingspedaal na ongeveer 70 km in zijn vijf te hebben gereden opvallend zwaar ging.

Hij ontkoppeld nog wel goed alleen de bediening van het pedaal gaat zwaarder als normaal.
Ik had ondertussen al even op het forum gezocht en vondt een paar berichten hier over.
Ik heb net ongeveer 70 keer het pedaal ingedrukt met draaiende motor en voelde hem duidelijk lichter worden.
Want ik had een bericht gelezen over ontluchten dat je daarna minimaal 50 keer het pedaal moet  indrukken voor volledige vulling van cilinders.
Ben daarna een stuk gaan rijden en ondervondt geen 1 probleem ook niet van zijn tweede versnelling  met 2000 toeren naar zijn 5.

Hij pakt het zonder probleem goed op.
Dus zou het kunnen zijn dat er een lek is?
Het niveau van de vloeistof is precies goed, of zou het vuil kunnen zijn door verversing vloeistof?
Of is dit het kenmerk van een lekkende koppelingscilinder?

De kilometerstand is trouwens 274000  en betreft naar mijn weten originele koppeling  blok is een 2.5 10v.

Alvast bedankt  groet Bas.

petrolhead2.5

e.e.a. is ook afhankelijk hóe de vloeistof is vervangen, zowel je remvloeistof als je vloeistof t.b.v. de hydraulisch bediende koppelingscilinder werken op dezelfde vloeistof (remvloeistof), indien de remvloeistof onder druk is vervangen (apparaat aan de stekker, dop erop schroeven = nippels opendraaien per wiel = overdruk ofwel hoeft niet verder ontlucht te worden  ;D) Zwaar koppelen of daling van je vloeistof kan evt te maken met een defecte koppelingscilinder, inspecteer 'm eens heel eenvoudig op uitwendige lekkage, 't ding moet altijd soepel werken

basphil

Net even gecheckt koppelingscilinder ziet er droog uit koppeling voelt nog steeds licht aan na gister die 70 keer pompen.
Ga straks even een stuk snelweg pakken en kijk dan nog een keertje hoe de koppeling voelt.
Het is iedergeval na een verversing van de olie veranderd dat staat iedergeval vast.


Groet
bas. :eusa_think:

basphil

Daar zijn we weer dan:) , net even wezen toeren naar friesland op en neer +/- 100 km.
Onderweg en bij thuis komst geen  verschil in bediening.
Dus hij gaat nu naar mijn gevoel zoals het hoort.

Dus blijft voor mij een aandachtspunt en vraag hoe en wat?

petrolhead2.5

Citaat van: basphil op 21-04-2014 21:28:08
Daar zijn we weer dan:) , net even wezen toeren naar friesland op en neer +/- 100 km.
Onderweg en bij thuis komst geen  verschil in bediening.
Dus hij gaat nu naar mijn gevoel zoals het hoort.

Dus blijft voor mij een aandachtspunt en vraag hoe en wat?
hoezo? het probleem lijkt dan toch te zijn opgelost, als 't vloeistof niveau niet verder daalt lijkt mij niks aan de hand.

basphil

#5
Nou helaas vandaag naar zeewolde geweest en bij het einde van de dijk na +/- 30 km in zijn vijf op de terugweg weer een zware koppeling.
Na twee keer koppelen was hij weer normaal  gaat dan toch mijn koppelingscilinder naar de haaien of iets anders ?

The Demon

Zit er niet stiekem een luchtbelletje in?

Groet,
The Demon.

basphil

#7
Citaat van: The Demon op 22-04-2014 18:30:49
Zit er niet stiekem een luchtbelletje in?

Groet,
The Demon.
Ik vindt het stiekem toch een beetje spannend dit :)
Gaat dat belletje dan vanuit zichzelf weg of moet de garage dit  doen?

basphil

 Vandaag de garage gebeld over het probleem en bleek dat ze alleen de remmen hadden ververst.
Ik wist niet dat je ze apart kon verversen de remmen en de koppeling.
Dus met de V70 naar de garage en nu is de koppeling ook ververst ik ga vananvond eens kijken of het probleem is opgelost.

Groet bas.

basphil

Nou weer fijn 120 km gereden en je raadt het waarschijnlijk al.
Na verversing van de olie van de koppeling gaat de koppeling net zo licht als dat je de snelweg op gaat en dan na ruim 60 km weer je koppeling gebruikt.
Heeft iemand voor mij een goede rede waarom dit nou gebeurde, kwam het door de verversing van alleen de remvloeistof en het niet verversen van de koppeling.
Of gewoon simpel lucht (vuil) in de koppelingscilinder door het het verversen  rem. :eusa_think:

Ludo

Citaat van: basphil op 23-04-2014 17:53:49
Vandaag de garage gebeld over het probleem en bleek dat ze alleen de remmen hadden ververst.
Ik wist niet dat je ze apart kon verversen de remmen en de koppeling.

Vreemd verhaal.  :eusa_think:
Kan dat het bij de S/V70 anders is (?), bij mij is het 1 oliereservoir voor beide.

petrolhead2.5

kan mij absoluut niet indenken dat rem en koppelingscilinder apart worden bediend met aparte vloeistof, volgens mij komt dit ook nooit voor, dus in mijn optiek een paar mogelijkheden: of ontluchten (maar als niet goed ontlucht is dan merk je 't vanzelf met remmen LEVENSGEVAARLIJK, want geen remdruk), of toch een defecte cilinder. Of je moet 't gaan zoeken in defecte bediening in vorm van druklager of iets dergelijks. Er zijn vast mensen hier die een grondige (lees de juiste) diagnose kunnen stellen.

basphil

Ze zeiden dat ze alleen de remmen hadden gedaan en dat de koppeling niet was gedaan .
Ik ga er dus maar vanuit dat er lucht in de koppeling cilinder heeft gezeten.
Want gister voorals nog geen probleem.
Ze hadden het misschien onderdruk ververst waarbij de koppeling wordt overgeslagen als dat kan