Parrot Asteroid, geen laag/vol geluid, externe versterker de oplossing?

Gestart door luuksch, 23-04-2014 12:50:45

Vorige topic - Volgende topic

luuksch

Beste allemaal,

Bij de aanschaf van mijn 850 zat er geen radio in (originele Volvo speakers wel, 8 stuks).
Ik heb als radio een Parrot Asteroid Smart aangeschaft: http://www.parrot.com/nl/support/parrot-asteroid-smart/

De radio doet het opzich goed (radio/bluetooth/gps werkt allemaal perfect) alleen het geluid is erg vlak en mist volledig alle lage tonen. Ik weet dat uit een auto geen echte hifi geluid moet komen maar ik heb genoeg volvo's gehoord waar supergeluid uit kwam (allemaal originele, premium, volvo radio's/speakers).

Het enige wat ik kan bedenken wat er mis is dat de Parrot niet genoeg vermogen levert. Op de doos staat 4x55watt en de radio kan opzich ook hard genoeg maar hij lijkt vermogen te missen om het laag aan te sturen. Ik kan wel wat met de equalizer spelen maar dit heeft minimaal effect. Ofwel, de aanschaf van een externe versterker zou het probleem oplossen?

De optie om alles origineel Volvo in te bouwen heb ik overwogen maar ik vind de GPS wel fijn werken (constructies met Tomtoms wil ik niet. Lekker clean houden).

Heeft iemand hier ervaring/tips mee (ik heb niet echt de optie om een versterker te lenen) voordat ik er geld in ga steken met trial&error?
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

V70geRwin

Arnie82

Hey... Ik heb ook een Asteroid Smart gemonteerd en geen probleem met het laag.
In mijn V zit een Dynaudio kit maar ook met de reguliere speakers moet het prima lukken.

Als je de Smart voor het eerst opstart is het geluid inderdaad vrij vlak. Zaak dus om het geluid even goed in te stellen:

* Ga in een muziek applicatie (radio/usb) naar de settings en selecteer "audioFX"
* In dit scherm heb je meerdere instellingen... Ruimtelijke instelling, EQ, Virtual bass en loudness
* Ikzelf heb in de ruimtelijke instelling de voorstoelen als focuspunt staan, EQ staat gewoon vlak, virtual bass heb ik bij 70hz. op 80% staan en de loudness staat op "middle"

Deze settings geven bij mij een lekker geluid maar uiteraard kan je zelf hier nog wel wat in bijsturen naar eigen smaak.

Mijn ervaring met de Smart is dat je niet per sé een eindversterker nodig hebt. De Smart heeft 4x55w van een klasse D versterker en heeft geen probleem met het aansturen van de Dynaudio set in mijn auto...

Succes met instellen!
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

luuksch

Dank voor jullie reacties.

V70geRwin => Alle speakers doen wel gewoon mee. Het verschuiven van of alleen of alleen achter maakt (uiteraard) wel verschil. Als ik alleen helemaal de voorste aan heb of alleen helemaal de achterste dan hoor ik uberhaupt alleen tweeters.

Arnie82 => Dankje, opzich  goed om te horen dat ik het eigenlijk niet in extra versterking moet zoeken. Verder heb ik niet exact jouw instellingen geprobeerd maar heb wel heel veel van dit soort instellingen geprobeerd en het werd er inderdaad iets beter van maar nog lang niet wat het zou moeten zijn. Op den duur lijkt het ook alsof de lage tonen door de tweeters heen willen (gekraak). Helaas staat de auto nu bij de garage dus kan het even niet exact proberen.

Toevoeging: omdat ik dacht dat misschien de speakers opgeblazen waren heb ik al een tijdje terug nieuwe pioneers aangeschaft. Niet de duurste maar zouden meer laag moeten geven. Verder heb ik de + en - van de speakers omgedraaid. Dit heeft ook niet geholpen.

Overigens wil ik geen sjonnie-set creeeren maar gewoon een 'vol' geluid wat in balans is.

V70geRwin

Citaat van: luuksch op 23-04-2014 15:15:51

V70geRwin => Alle speakers doen wel gewoon mee. Het verschuiven van of alleen of alleen achter maakt (uiteraard) wel verschil. Als ik alleen helemaal de voorste aan heb of alleen helemaal de achterste dan hoor ik uberhaupt alleen tweeters.

Als je 8 speakers hebt zou je toch echt altijd een beetje bas moeten horen, of uit de grotere speakers uit de voordeuren of uit de grootste speakers in je achterdeuren. Niet alleen de tweeters!

luuksch

Citaat van: V70geRwin op 23-04-2014 15:21:46
Citaat van: luuksch op 23-04-2014 15:15:51

Als je 8 speakers hebt zou je toch echt altijd een beetje bas moeten horen, of uit de grotere speakers uit de voordeuren of uit de grootste speakers in je achterdeuren. Niet alleen de tweeters!

O, sorry misschien verkeerd gezegd: ik hoor zeker wel een beetje bas (over de grotere speakers) alleen omdat de versterker het ook naar de dashboardspeakers stuurt die dat niet aankunnen begint het te kraken. Alsof er iets mis is met het scheidingsfilter (maar deze zijn gewoon goed en nieuw.