pomp afstelling

Gestart door Tveter, 24-04-2014 20:38:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tveter

Allen,

Mijn pomp riem is deze week gebroken, ging er van uit dat beide riemen 100k mee zouden gaan. De pomp riem bral echter al.

Ik heb een nieuwe riem aangeschaft en geprobeerd te monteren. Ik loop echter vast op de afstelling van de pomp, ik las op Internet dat er markering tekens zouden staan, echter zie ik die niet.  Op het vliegwiel staan meerdere dezelfde tekens maar niets dat aangeeft dat de eerste cilinder in bdp staat. Ook kan ik op de poelie van de pomp slechts een heel klein gleufje vinden dat als markering Door zou kunnen gaan.

Wie kan mij op gang helpen om het blok in ieder geval te laten draaien. Ik heb veel gelezen maar niets wat echt duidelijk maakt hoe de poelie van de pomp moet staan ten opzichte van de nokkenas.

Alvast bedankt! 
'98 V70 TDI (MY99)

Sbv

heb je ook een meetklokje om eea op tijd te zetten ? Het is niet een kwestie van riempje erop en op de merktekens zetten.
Wel beide riemen nu vervangen ?

elianmars

Pompriem moet volgens mij om de 60k km worden vervangen.

Robinjo

Heb je een pdf gestuurd met daarin de merktekens, als alles in de buurt staat zou hij moeten lopen. rij dan meteen naar Terlouw (zag dat je uit Hoogvliet komt) om je pomp te laten afstellen.....


Gr Rob.

Jeroentjuh

Ook spanrol en afstelrol vervangen van de pompriem, en deze op moment vastzetten!

Ewout Schalkwijk

Mag ik dat pdfje ook hebben?

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Tveter

Bedankt voor het pdfje dat maakt het wel een stukje duidelijker.

Het is niet mijn bedoeling om het perfect af te stellen en te blijven rijden. Dat is niet te doen zonder specialisten.  Maar hij moet lopen zodat ik naar jaap pul kan rijden om hem daar weer perfect af te laten stellen. D riem heb ik ook liggen die gaat er op zodra de pomp riem erop ligt en de motor weer draait. 

Gisteren om 23.15 maar voor gezien gehouden vandaag nog maar een poging wagen. Het kan niet heel moeilijk zijn, om hem te laten lopen zou op het oog afstellen op de merktekens voldoende moeten zijn maar ik zie geen duidelijke merktekens op de pomp.
'98 V70 TDI (MY99)

Tveter

Het is gelukt.  En voor een beetje hobbyist is het prima te doen als je de markeringen goed weet te vinden.  Ik hen Pul in Urk even gebeld voor advies en die kon mij in 5 minuten uitleggen waar ik moest kijken en het verder te gaan.  Half uur later liep de trouwe volvo weer.

Ik zal vanavond op m'n pc even een kleine writeup maken, dit is iets dat iedereen kan namelijk. 

Arne
'98 V70 TDI (MY99)

Tveter

Ok een write-up voor het vervangen van een geknapte dieselpomp riem. Dit is een indicatie van de timing en hij zal hierna nog verder afgesteld moeten worden, maar dit maakt de auto in ieder geval weer rijdbaar. Bij mij draait het blokje best goed, start direct in minder dan 2 seconden startmotor en rookt niet meer dan hij het altijd bij mij gedaan heeft.

De guide:

Demonteer eerst alles zodat je bij de poelies kunt en verwijder de restanten van de riem. Op dit punt kun je ook de achterste spanrol vervangen.

Maak het nok as tandwiel aan de kant van de pomp los, niet eraf maar enkel los zodat deze vrij kan draaien. Tip: sleutel er goed recht op zetten en even een ferme tik met de hamer om hem te laten 'schrikken', hard trekken werkt niet omdat je hem dan door de compressie trekt. Ik heb hier een 1kg vuistje voor gebruikt.

Zet de 1e cilinder op het bovenste dode punt(van de compressieslag dus), hiervoor staat er een teken op het vliegwiel. Je moet het kleine puntje hebben, niet de grote inkeping. Als je niet zeker weet of je op het goede punt zit, maak dan de kleppendeksel open en zorg dat alle kleppen van de eerste cilinder dicht zijn en lijn hem dan nogmaals op het markeringsteken uit.

Op de pomp, dus niet op de beugel, staat een klein ingegoten vierkantje met een streepje erin. Nauwelijks te zien maar hij zit aan de voorkant op de pomp ongeveer ter hoogte van waar het boutgat zit waar de deksel van de riem zit. Bij mij zat deze zo onder de troep dat ik het pas voelde na meerdere keren met m'n nagel er langs krabben.

Als je dit gevonden hebt zoek dan op het grote wiel aan de poelie van de pomp een klein rechthoekig markeringspuntje, deze zet je in lijn met het zojuist gevonden punt op de dieselpomp.

Leg nu de riem erop en breng hem op spanning met de 2e spanrol(Ik heb de bovenste hiervoor gebruikt. Draai nu de pomp ongeveer een 1/3 tand naar je toe, tegen de compressie van de pomp in. Als dit goed staat draai je het nok as tandwiel weer vast.

Bouw alle andere dingen er weer op, vergeet niet het kleine slangetje dat van de filterbox naar het inlaat stuk gaat.

Als je dit goed gedaan hebt start hij volgens Pul gegarandeerd en dit was bij mij ook zo. Als je eerder simpele dingen aan een auto hebt gedaan dan moet dit ook geen probleem zijn. Ik ben geen automonteur noch doe ik hiervoor een opleiding, dus als ik het kan... ;D


UITERAARD moet je hierna nog dynamisch laten afstellen door een diesel specialist
. Zelf heb ik goede ervaringen met Pul in Urk dus hier ga ik dan ook Dinsdag avond tijdens hun drive-inn gelijk heen. (Eerdere mogelijkheid was er helaas niet vanwege drukte bij hun)
'98 V70 TDI (MY99)