Motorstoring EFI-415

Gestart door belgiantsm, 30-04-2014 12:12:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

De twee massakabels zijn heel eenvoudig te vinden, maar de tekeningen in Vida zien er wat vreemd uit.

Ten eerste: Op je accu zit een dubbele massakabel gekoppeld aan je min pool. De ene kabel is geschroefd op de chassisbalk tussen de accu en je koplamp, de andere loopt aan de achterkant van je accu naar beneden en langs je chassisbalk maakt die de 'oversteek' naar je motorblok. gewoon kabel volgen. Is een dikke zwarte 16 a 20 mm2 dik.

De massakabel van je ecu loopt naar onder het frame waar je lampen ingeschroefd zitten. Net een paar cm daaronder. Wil je dit goed aanpakken dan moet dat front eruit. Als volgt:

1) bumper eraf
2) lampen en knippers eruit
3) front losmaken. Zit met een stuk of zes boutjes (nr. 10)

Alle massacontacten die je vindt goed checken op groene aanslag, eventueel beetje schuren, vaseline erop en terug schroeven. Goed aandraaien.


Voor wat betreft de fout in VolFCR: de temp sensor fout. Kan natuurlijk gewoon zijn dat die kapot is, of in elk geval geen goed waarde's meer geeft. Deze is van belang bij de inspuiting.
Er wordt een vervangende waarde ingespoten indien signaal niet klopt. Zie volvopedia: http://www.volvopedia.de/index.php?title=MSA_15.7#Kraftstofftemperaturf.C3.BChler


Met alle respect: verdiep je meer in de materie en ga logisch te werk. Alle draden doormeten op verdenking van een kabelbreuk maar niet de dikke massakabels kunnen vinden geeft mij niet het vertrouwen dat je echt weet wat je doet. Dat geeft niet, daar is het forum voor. Je moet echter dan wel bereid zijn 'iets' aan te nemen van ons...

Succes,

Ewøut


P.s. communiceer via het forum en niet via directe mail. Thanx.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Nieuwe temperatuur sensor is gisteren afgehaald, nu de oude loskrijgen, gisteren regende het, ik heb moeten stoppen, het zal voor één van volgende dagen zijn, en ga ook moeten proberen met de dopsleutels van mijn pa, want met ne steeksleutel krijg ik het niet goed los. 
ik weet niet hoe jullie het doen.  In vida staat er ook niet veel over + hun demontagehandeling klopt niet. 
Daar zeggen ze dat je de koelvloeistof moet ledigen, terwijl die daar niet zit.  die zit aan het kleppendeksel tussen de startbougies...

Het is vooral het electrisch fiske dat in de weg zit voor dopsleutels. 

Ik heb ook eens gedaan wat een kennis zei, een massakabel leggen van motor naar chasis, ik heb dat even met een startkabel gedaan, om te testen, maar dat heeft niks veranderd. 

Toen ik de temperatuursensor terug aansluite, da ficke erop en naar huis reed, was het gedrag van het lampje even anders, maar na een tijdje rijden op de snelweg en thuis komen, kwam het terug, kan dus toeval geweest zijn, ik dacht eventjes dat ik mss door het aanduwen het contact verbeterd had. 

Ik hou jullie op de hoogte, als mijn 2e poging geholpen heeft, hopelijk zijn dit betere sleutels, want zitten ook 2 speciale mecaniekersleutels bij van mn grootvader nog (was ne mecanieker), mss zijn dat wel de sleutels tot de oplossing. 

Trouwens samen met die fout van de tempsensor geeft hem ook foutieve "snelheden door" CI-121 en/of CI-221 is die foutcode. 


Ewout Schalkwijk

Citaat van: belgiantsm op 05-06-2014 12:24:24
In vida staat er ook niet veel over + hun demontagehandeling klopt niet. 
Daar zeggen ze dat je de koelvloeistof moet ledigen, terwijl die daar niet zit.  die zit aan het kleppendeksel tussen de startbougies...

Ik ben bang dat je een aantal dingen niet helemaal begrijpt. Wellicht moet je niet alleen sleutelen maar met iemand die wel weet hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Ik kan je vertellen dat dat gene wat in Vida hierover staat wel degelijk klopt. :eusa_doh:

Zelf beginnen te sleutelen aan je auto en dan beweren dat Vida niet klopt lijkt me een erg slecht uitgangspunt en zal niet snel tot een succesvolle reparatie leiden.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Dan moet jij mij toch eens zeggen waarom in Vida er een draad bij de temperatuur sensors wordt geillustreerd, en waarom het koelwater moet vervangen worden.  Er is in vida ook een closule/paragraaf, waarin staat, dat de illustratie's kunnen afwijken, maar dat de entensiële info zou moeten kloppen.  (in het echt heeft die temperatuursensor geen draad, maar een voelstaafje. 

Met alle respect he, maar ik vindt dat je niet moet neerbuigend doen, omdat je meer ervaring hebt met sleutelen aan auto's dan mij, door te gaan muggenziften, je kan ook gewoon zeggen met wat voor juist gereedschap ik het moet doen, vermits jij zelf ook die sensor al vervangen hebt, heb ik eens ergens gelezen. 

En niet weten wat ik doe, sorry waarom denk je dat ik zoveel info vraag, ik heb juist 3000 euro kosten gehad aan mijn auto voor de keuring, olielek op te lossen, ik ga nog niet eens zoveel uitgeven voor de rest.  Ik zou dus eens willen dat de problemen opgelost geraken, zodat ik terug normaal kan rijden met die leuke auto.  Alles vervangen, is niks, maar het moet betaalbaar blijven. 

Ewout Schalkwijk

Neerbuigend doe ik niet, maar jij/u stelt meteen dat Vida niet klopt. Ik waarschuw je/u er alleen maar voor dat dat een slecht uitgangspunt is.
De sleutelervaring die ik nu heb (veel of weinig doet er niet toe) heb ik opgedaan door te sleutelen met forumleden die in elk geval veel meer ervaring hadden dan ik. Kijken, vragen, zelf doen.

Ja, de sensor heb ik vervangen en ja, er komt koelwater uitlopen. C.a. 3 à 4 liter aftappen is aan te raden bij een diesel.


Geen idee waar je/u woont in België, maar er zijn er best een boel 'Belgen' op het forum aanwezig, ook diesel 'experts'.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Ok, misverstand dan, maar sommige tekeningen kloppen niet of wijken een stuk af, ze melden het zelf dat de essensiële info juist is, illustratie's zijn dus niet altijd betrouwbaar, je ziet het ook wel aan die van de massakabels he.  ik ga er niet om liegen...
Er is in Vida een stuk over de foutcode van de temp sensor waar de afbeelding goed is, en als je kijkt bij "sensoren" vervangen, daar wijkt het wat af. 
En ik heb ondertussen inderdaad de helft van mijn koelwater gemorst.  Vroeger had ik mijn nonkel die werkte bij GM in Antwerpen, maja grootouders gestorven, familie, uit elkaar...

Ik wil wil bepaalde dingen zelf doen ja, maar al doende leert men, uit de fouten ook.  Maar ik wil gwn ook zeker zijn van de dingen voor ik nog meer extra kosten moet gaan maken. 

En kan je ook zeggen met welke sleutel je die sensor losgekregen hebt, dat moet dan toch met een soort bougie sleutel gaan?
mn pa heeft er enkel ene liggen voor bougie van een grasmachien. 

Ewout Schalkwijk

OK, omdat ik het toch niet laten kon: :angel:

Dieselretourleiding weghalen, stekker van de 'voeler' eraf en een lange dop 19 erop.


Om het duidelijker te laten zien.


Et voila. dop 19 'does the trick'.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Hallo, bedankt voor deze duidlelijke toelichting, het is gelukt met inderdaad 1 van de grote dopsleutels, maar mijn pa had zo kriksleutels met verlening dus heb hem er zo uitgekregen, vastdraaien was iets je moeilijker, maar heb dat met een kleine tang, en kleine steeksleutel goed gekregen. 
Het enige wat wel is, is dat de foutmeldingen in Volvo FCR bij "instrumenten" blijft staan.  Massakabel van de batterij (aan motorkapslot en batterij) heb ik al wat afgeschuurd en ingevet met vaseline, zoals je zei.  Koelvloeistof is ook vervangen,heb de "oude" er wat uitgeblazen met compressor zodat er niet teveel gemengd wordt.  ik heb groene van Valma genomen, vondt niks anders.  Ik hoop dat dit volstaat, binnenkort moet ik bij de dealer zijn, dan neem ik van Volvo in voorraad voor volgende keer. 

belgiantsm

#23
Na een testrit, geen verbetering, lampje komt weer terug.  volgende stap, massakabel ECU, maar dan ga ik es overleggen met de garage, want daar heb ik nog wat van te goed, na het vervangen van de TCV terwijl dat niet het probleem was.  Vermits als je bumper eraf moet, je nieuwe popnagels moeten schieten, en heb zo geen popnagelsysteem.  Ik zou dan ineens een nieuwe ECU massakabel willen laten leggen, maar hoelang doen zei daarover denk je?

Foutmelding van de Turbocharger is ook weer terug gekomen, en gaat na verder rijden  ook weer weg.  
EFI-242 Turbocharger control valve signal.  TCV is nieuw.  
Als ik de magneetklep immers eens uittrek aan de flexible slang aan de turbocompressor, dan geeft hij daar ook geen fout op.  nogtans hangt daar ook een electrische fiche.  
Kga deze week ook nog eens de laaddruksensor en de lage druk sensor "lenen" van de V70 voor het zekerste.  

Ewout Schalkwijk

Toen ik die TCV fout kreeg draaide 500km later m'n motor in elkaar.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

#25
Oei? hoe bedoel je? 500km heb ik echter wel al overschreven met dat lampje en die fouten.  wel het geluid aan de pompriem is er bijgekomen.  Probleem moet toch op te lossen zijn, ik snap het echt niet, kheb mijn auto altijd goed onderhouden sinds die bij mij is. 
Het ijzer dat afgebroken was heb ik ook terug gevonden in de motorruimte, zat tussen de voorste bodembeschermplaat, dat ging ook niet lang geduurt hebben voor dat eens op de baan belande.  het ijzer bevat ook een draadvijs, om de schroef van de motorbeschermplaat in te vijzen (5 TORX vijsjes.  Vreemd dat die mecanieker dat nie op zn kop heeft gekregen als die de oliecarterpakking vervangen had, dat is me een raadsel. 


belgiantsm

Deze avond eens de lagedruk sensor (naast laaddruksensor en brandstofpomp) uitgewisselt met die van de V70, ook dit is niet de oorzaak. 
ook als je die uittrekt krijg je geen foutmelding.  Ik denk er dus sterk over na om de garage de ecu massakabel te laten vervangen. Die pomptiming zal ik het met hen ook over hebben.  Ik snap ook niet dat met recent vervangen distrubutieriem, pompriem mijn motor nu in mekaar zou lopen, er zijn ouder type Volvo's die hier ook nog rondrijden, Zou het niet kunnen de de brandstofpomp zelf niet aan het falen is? in het verleden werdt er veel getankt bij het lampje, dus op reserve + met de brandstoffilter eens te laten leeglopen, omdat het ventiel in de motor gevallen was en in het gras, heb ik zo ook brandstofpanne gehad.  Ik kreeg toen van een collega te horen dat Volvo's gevoelig zijn aan brandstofpomp en dat moet vermijden.  Dit was echter paar jaar terug, ondertussen heb ik bij het vervangen van de brandstof filter, deze eerst mooi gevuld met propere diesel, geen  keer die fout.  En dat vorig jaar die pompriem was afgedraaid en vanalles kapot had gedraaid (poelies...) heeft ook geen deugd gedaan vrees ik.  ik weet het niet, julie kennen er meer van.  ik weet het niet zo goed meer op de moment   
brandstofpomp opnieuw afstellen, en die pompriem is prijzig, dus zouden ze niet kunnen controleren of de instellingen juist zijn om te zien of het daar aan ligt?
+ kunnen ze ook al dan niet met vida, en met blote ook, of ander gereedschap zien of de brandstofpomp wel nog 100% ok is?

Want ik heb in juli een afpraak, en wil dat ze het goed, en goedkoop (dus geen onnodige dingen nog vervangen, of afstellen, die de oorzaak niet zijn, zoals die TCV).  Die zaken controleren.  Normaal zou je verwachten van een Erkende dealer dat ze het vinden en oplossen....

belgiantsm

Hallo,
ECU eens uitwisselen ging niet, waarschijnlijk omdat de Bosch types al niet overeenkwamen + er een omprogrammatie zal moeten gebeuren, hij wou niet communiceren met de controle unit... ik kreeg de tip van iemand op het andere Volvoforum op eens naar de accu te kijken, ik ga dus de accu van de V70 eens insteken, zal deze wel moeten opstarten, en groot stuk gaan moeten rijden, want die is ook niet meer zo super die accu.  En dan zien of het daadwerkelijk dit kan zijn. 

Maar wat ik me wel afvraag.  mijn pompriem was dus afgesteld na vervangen pompriem, hulponderdelen... maar omdat de wagen in het begin terug moest ingereden worden, reed ik er uiterst sportief mee, dus in hoge toeren trekken... zou het nu niet kunnen dat ik de boel zo terug heb ontregelt.  Dienne gast van de garage zei me ook dat het normaal wagens zijn om in hoge toeren te schakelen, rond de 3000 en hoger.  doch neem ik dat met een korrel zout, want kapot = commerce. 

belgiantsm

De nieuwe batterij was er ook al dus ineens nieuwe ingestoken, helaas ook geen verbetering, batterij moest toch vervangen worden dus dat is dan ook ineens gebeurd. 

belgiantsm

Het probleem is gisteren door de Volvogarage opgelost, de storingscodes werden veroorzaakt door de 80 ampére hoofdzekering die doorgeslagen was + ergens vuilophoping, in 1 van de retourleidingen.  + riemspanner van de pompriem is ook bijgeregeld, maar de timing klopte nog. 

Na het bezoek van de garage, was het probleem opgelost, tot vandaag... daarnet starte ik de S70 even, voor te controleren of het geluid van de pompriem er nog was, maar dit is toch een stuk beter.  Ineens begon het naar verbrand te ruiken in de auto, enja, 80 ampérezekering is weer doorgeslagen.  Het is dus op zoek gaan nu, naar de oorzaak, waarom die zekering elke keer doorslaagd.