Motorstoring EFI-415

Gestart door belgiantsm, 30-04-2014 12:12:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

belgiantsm

Hallo,

Vorig jaar had ik de storing EFI-415 (boost pressure sensor) , en het veel in noodloopvallen.
Ik heb toen vanalles geprobeerd op aanraden van paar Volvoforums, maar het bracht geen oplossing.  Het probleem is toen een tijdje weggegaan.
maar sinds enkele maanden weer terug gekomen.  Ik heb dan het deksel van de filterkast van een andere Volvo met 15.7 MSA motor "geleend" samen met slangetjes en laaddruksensor (schutbord, naast brandstoffilter).  Dit bracht echter ook geen oplossing. 

De wagen moest dan binnen voor de jaarlijkse autokeuring... heeft men in de Volvogarage, daar gewoon nieuwe TCV in gestoken, en nieuwe turboslangen.  Resulaat is, dat het probleem er nog altijd is, en auto geraakt zelfs niet meer sneller dan 160 km/h. 
Er is nog 1 onderdeel nabesteld, een olieafscheider, maar ik denk niet dat dit de oplossing kan zijn van het probleem...

Bij het vervangen van de pompriem (samen met distrubutieriem en onderhoud) zijn de injectoren opnieuw afgesteld geweest, brandstoffilter is ook recentelijk vervangen. 

In de garage krijgen ze het ook niet opgelost, ofwel willen ze het op de lange baan schuiven, om er meer aan te verdienen, ik weet het niet meer...

Ewout Schalkwijk

#1
Ik had deze fout vorige week. Die komt al jaren terug bij snelheden rond de 170 à 180km/h. Omdat ik in Noorwegen woon en zelden boven de 110km/h uitkom zie ik de fout alleen af en toe op de Duitse autobahn. Volgens Vol-FCR is het dus iets met de TCV.

Volgens mij, maar ik kan het goed verkeerd hebben, is de Boost controller een sensor die aan het einde van een rubberen slang zit die rechts uit de luchtinlaatbuis komt.

Ik zie het al. Dat schreef jij zelf ook al. :-[

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jeroentjuh

Kan ook een vacuüm lekkage zijn van de motorsteunen of de slangetjes hiervan....

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Jeroentjuh op 30-04-2014 20:30:31
Kan ook een vacuüm lekkage zijn van de motorsteunen of de slangetjes hiervan....

Dat geldt toch alleen voor N-nen?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

)()()sT


belgiantsm

Hoi,

De slangetjes die ze in de garage hebben vervangen zijn die dat uit de TCV lopen via een olieafschijder, zo naar de motor

Ik zou eerder gaan denken dat de turbocompressor defect is, of de EGR klep (36000973)

Die motorsteunen moet ik es opzoeken in Vida, hoe die eruit zien, want wist niet daar daar ook lucht doorgejaagd wordt?

Om mijn verhaal ook nog eens te verduidelijken ik heb dus een S70 en V70 van 1997, beiden met MSA 15.7 Diesel motor. 
V70 is wel een automaat. Maar dat staat los van dit probleem.

Ik heb om bepaalde onderdelen uit te sluiten dus onderdelen uitgewisselt. 
Ook de V70 laten rijden met MAF, TCV en laaddruksensor van de S70, en dat gaf geen foutcodes. 

In de garage zeiden ze dat er nog vacuumverlies is, en er is olieafscheider besteld.  olieafsscheider is ook automatsisch uitgewisselt

geweest met die van de V70 (Vermits alles mooi aan deksel van turboluchtfilter hangt...).  Ze vinden het blijkbaar niet, of ze verdoezelen iets. 

En ook in Vida heb je een uitlaatrecirculatiesysteem, waar ook zaken van de turbo op te vinden zijn, en zaken van de turbo zijn dan ook weer vooral terug te vinden (TCV) bij het onderdeel, brandstofsysteem. 

Zou ik er mss goed aan kunnen doen om onderdeel (9142908) regelaar en de EGR Valve eens uit te wisselen, om te zien of het daar aan ligt, of zou dat verloren moeite zijn?

Als ze de slangetjes van de TCV, naar overal hebben vervangen, welke slangetjes blijven dan nog, want ik kijk er op deze moment wel blind op met al die leidingen. 

Wat ik ook gedaan heb om te testen of het niet aan signaalkabel lag van de laaddruksensor is na het resetten van de fouten met Volvo FCR, de connector van de laaddruksensor klein beetje uitgetrokken, vermits het lampje van motormangement direct begon te branden, kan het dus geen slecht contact zijn. 

Groetjes,
Stijn

Ewout Schalkwijk

#6
De olieafscheider zit idd op het luchtfilter. Er gaat een vacuumleiding van de intercoolerbuis via de olieafscheider naar de TCV. Het metalen aansluitinkje op de intercoolersbuis wil wel eens lekken. Nieuwe buis is duur (100 euro oid) maar je kan het ook repareren met een beetje kneedbaar metaal.

De EGR is bij mij geheel verwijderd en dat is beter voor de motor dan wel een EGR. Een afdekplaatje achter op de luchtbuis en een op het uitlaatspruitstuk doen bij een 15.7 'the trick'. Bij de 15.8 moet je ook de foutcode uit de ECU laten schrijven.

Dat 'kerstboompje' zou theoretisch natuurlijk kunnen, zal niet de wereld kosten.

Situatie bij mij:

EGR verwijderd
Boost controller vervangen
intercoolerbuis lekje gedicht
alle vacuumslangen vervangen
diesel retourleidingkjes vervangen

Status: Niet opgelost. Ik weet wel dat mijn 'torretje' getuned is tot 174PK, maar dat dat redelijk lomp is getuned (is mijn indruk), hoe is dat bij jou?

Eventueel kan je hier nog wat lezen over die buis. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1464542.html#msg1464542

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Hallo,

Mijn S70 2.5 TDI is niet getuned of gechiped, ne kameraad raadt dat ook af. 

De Volvogarage heeft ook die rubberen leiding vervangen die naar interkoeler gaat, en die krimpijzertjs goed dicht genepen terug. 

Vorig jaar heb ik mijn brandstoffilter zelf nog vervangen, alsook de turboluchtfilter. 

Ik zou graag de Turbocompressor willen uitsluiten van dit probleem, maar hoe weet je dat het niet de turbocompressor is die faalt?

En het probleem dat je vorige week bij mn zoektocht in Google tegenkwam is ook dat er zo een rubberen leiding is die kan samentrekken als die versleten is.  Dat probleem heb ik voorlopig nog niet. 

Nu ik heb een V70 staan, ook met 15.7 2.5 TDI motor (wel een automaat) en daar heb ik dus veel van "geleend"

Van die EGR ken ik niet zo de werking eigenlijk, of wat het doel is, zoek ik vanavond wel nog eens op. 


belgiantsm

Ik heb ondertussen zelf nog wat zitten rommelen met contactspray (klemtronic) even laten intrekken, en compressor erop zodat het terug mooi droog is, maar bracht geen oplossing. 

Wat nu zelfs is is dat als de motor nog maar juist gestart is (en na resetten fout) de fout direct komt. 

als ik dan reset als de motor nog loopt, idem. 

Ik heb de sensor die aan de turbocompressor zit, ook even contactspray op gedaan, en schoongeblazen.  Dit was ook geen oplossing. 

Vermits de fout nu sneller terug komt zou ik gaan denken dat er toch een breuk in de kabels zit van die sensoren. 

maar die sensor noemt in vida "magneetklep" ook, mss hebben ze in de garage verkeerde besteld en gemonteerd dan.  (1275924)


Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

lmm? ik zou eerder al gaan denken dat het aan de signaalkabels ligt,

om dit na te kunnen gaan zou ik moeten weten naar waar de kabels van de laaddruksensor en die andere sensor (die aan turbocompressorslang hangt, op vida weer een magneetklep)

die kabels gaat netjes in een darmpje en in een kabelgoot, normaal zou die toch naar de ECU moeten lopen?

want als ik dan in Vida opzoek naar de verschillende kabelbomen, geraak je niet wijs uit.  Het moet precies ook geen makkelijke klus zijn om bepaalde kabelbomen te gaan vervangen...

belgiantsm

Even een update:
https://www.youtube.com/watch?v=XvsG-1IuB9o
Vanmorgen rit gedaan en vermogen blijft lang weg nu.  Dus alle signaalkabels dan maar nog eens uitgemeten, ook die van TCV en luchtmassameter.  Ik had overal "contact".  
Op het youtubefilmpje kan je ook zien dat het lampje pas 5à10seconden terug komt na een rest bij stationaar toerental.  
bij gas geven, blijft het weg.  
De olieafscheider die mn Volvogarage op dit moment verdenkt van het vacuumlek heb ik wat krachtig en overdreven ingepakt :-) , maar jammergenoeg ook geen oplossing.  
Ik ben van plan om een darmpje te steken van de TCV rechtstreeks naar de luchtinlaat, dus een overbrugging van de olieafschijder om te zien of het effectief wel dat onderdeel is.  Alleen wil ik weten wat er gebeurd als er olie naar inlaat komt.  


Ewout Schalkwijk

Als er olie in de TCV komt zal die zeker (op termijn) stuk gaan. Die olieafscheider moet dat voorkomen. Volgens mij heeft Volvo dat op latere modellen niet meer of anders toegepast.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Ah, de licht komt vanuit de zwarte intercoolerbuis, en gaat zo naar de TCV? ik dacht dat dat andersom was, vandaar.  Ok overbrugging dus beter niet doen.  en wachten op de nieuwe olieafscheider.  Ik moest savonds nog een rit doen, man wat een miserie, die bleef maar traag rijden. 

Ik krijg ook verschillende tips binnen van mensen, dat ik naar mijn Lamba sonde moet kijken (ik dacht dat dat enkel voor naften was ???)

Ook zegt er iemand tegen me dat "het is niet omdat je overal contact maakt, het systeem de juisten waarden doorstuurt" er kan dus nog altijd een knik ergens in de kabel zitten, waardoor de gegevens niet juist worden doorgegeven.  Hoe controleer je die waarden dan het best, want van uitmeten ken ik niet zoveel. 

Dan is er iemand die zegt, uw turbo zelf, maar bedoeld hij dan de turbocompressor ofzo. 

Ik vindt het ook vreemd dat de wagen pas die melding geeft als hij stationair toerental heeft. 


belgiantsm

zie: http://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=63043&page=last#last_post, ik heb daar wat screens bijgezet...

signaalkabels zijn uitgemeten, ik heb 0.10 of 0.07 ohm.  en overal contact. 
de massakabels vind ik niet, iemand zegt dat ik es voor te testen een massakabel van de motor naar het chasis moet leggen, om dit te achterhalen.  Die pomptiming zou ik ook iets moeten met doen, maar heb half jaar geleden pompriem nog maar laten vervangen omdat die afgelopen was, en toen is die ook dynamisch afgesteld... maar laatste tijd komt er veel schuurgeluid uit de pompriemzone.