Koplampsproeiers

Gestart door christ, 27-02-2003 09:52:20

Vorige topic - Volgende topic

christ

Er komt geen water uit mijn koplamp sproeiers, ik heb hier al eens een topic over gezien, maar ik snap daar geen ene reet van. Wie kan mij helpen met een simpele uitleg??

(er trouwens toch maar een reservoir voor alle ruiten/koplampsproeiers?)

Adri

Er is inderdaad maar 1 reservoir. Vanaf dit reservoir loopt een slangetje naar voren, het loopt aan de onderzijde van de rechter koplamp door naar een t-stukje (met terugslagklepje). Dit t-stukje zit dus ergens tussen je rechter koplamp en je radiateur. Dit t-stuk is waarschijnlijk stuk (als je sproeit spuit hier het water uit ipv uit je koplampsproeiers) of verstopt.
Je kunt er wat moeilijk bij, maar door wat slangetje los te maken (bij reservoir, bij koplampwisser) kun je het wat vergemakkelijken.
Even een nieuw t-stukje halen bij de dealer dus.

denkweb

Luchtcompressor op de uitgang plaatsen en kijken waar er lucht weglekt... zo heb je gelijk alle leidingen schoon. Enneh, inderdaad, die t-stukjes doen het em meestal.

bleu_estate

Ik heb dit de vorige keer geplaatst. Toevallig van de week gemaakt. Het is inderdaad het t-stukje dat kapot is. Terugslagklepjes werken niet meer. Waarschijnlijk is het rubbertje dat erin zit aangetast door de antivries ruitensproeiervloeistof. Kosten € 4,34

Het t-stukje zit net tussen de linkerkoplamp (als je voor de auto staat) en de radiateur. Je kunt er inderdaad moeilijk bij.
Je moet eerst het slangetje vanaf het reservoir opschuiven richting radiateur. Je hoeft het niet los te maken. Vervolgens het slangetje van de linkerkoplampsproeier wel losmaken en wat terugduwen. Niet te ver anders ben je hem kwijt. Dan het slangetje van de rechterkoplamp uit het eerste klemmetje voor de radiateur halen. Daarna kun je het T-stukje tussen de koplamp en de radiateur naar te toehalen. Je kunt nu het t-stukje vervangen. Vervolgens alles weer herstellen zoals het zat. Ongeveer 5 minuten werk.

Succes