Gierend geluid bij bocht rechtsaf: brandstofpomp?

Gestart door henknoordhuis, 14-05-2014 17:52:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henknoordhuis

Sinds een hele poos heb ik een probleem wat ik niet goed thuis kan brengen: Er zit een rare gier in mijn auto, het klinkt als een droog lager van een elektromotor. Een paar dingen er over:
- soms hoor ik het weken niet, soms dagelijks.
- Het is niet toerenafhankelijk, het toerental van het lager is altijd het zelfde.
- het is niet de ventilator, het maakt nl niet uit of ie uit of aan staat.
- het geluid lijkt van rechtsvoor te komen.
- het is het ergste tussen de 5°C en de 10°C
- maakt niet uit of de motor koud of warm is.
- een bocht naar rechts is vaak een aanzet om even te piepen en een poosje te blijven piepen
- vervangen van waterpomp bij distributiewissel heeft geen verschil gegeven
- brandstofniveau in de tank is niet van invloed
- het is heel voorzichtig begonnen ca 1,5 jaar geleden, het lijkt steeds erger te worden.

855 TDI - 96; 550.000 km

Wie herkent dit?
De brandstofpomp zit toch in de tank? Hoe kan het geluid dan van voren komen?
Is er een ander motortje die droog zou kunnen lopen?
Zou het contactgeluid kunnen zijn van de brandstofleiding?

UserID25761

Naar wat ik begrepen heb heeft een diesel geen brandstofpomp in de tank! Alles word door de pomp onder de kap geregeld  :eusa_shifty:

Lunadust

Techneut, geen dichter.

henknoordhuis

Citaat van: NickGR op 14-05-2014 18:06:14
Naar wat ik begrepen heb heeft een diesel geen brandstofpomp in de tank! Alles word door de pomp onder de kap geregeld  :eusa_shifty:

Zuigt de inspuitpomp de diesel rechtstreeks uit de tank? Of zit er nog ergens een opvoerpompje tussen?

Citaat van: Lunadust op 14-05-2014 18:30:10
Ventilatortje van de ecc?

Dit is een versie zonder ECC, AC of wat dan ook. Kunnen we dus uitsluiten.

UserID6342


henknoordhuis


volvobug

Weet niet of het bij een diesel ook zo zit, maar if so: spanrol of meelooprol multiriem, of poelie/lager dynamo?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Citaat van: henknoordhuis op 14-05-2014 23:28:30
@Dirk, enig idee wat dit dan kan zijn?
Wat Ruud (Volvobug) al zegt, daarbij zou het ook nog iets in je aandrijving kunnen zijn aan de rechtse kant (as, wiellager, etc)

Minifreak1293

Heb hetzelfde gehad. Vooral de temperatuur en luchtvochtigheid was van belang. Wat Volvobug ook al zei...probeer eens voorzichtig je spanrol van de multiriem aan te raken met draaiende motor...met nadruk op voorzichtig!
V70 T5 AT LPI

henknoordhuis

Bedankt voor het meedenken.
Ik kijk er naar maar ik vind het niet erg waarschijnlijk. Het is nl niet toerenafhankelijk.
Het maakt niet uit of ik veel of weinig toeren maak, of ik de koppeling ingetrapt heb of niet, of ik stilsta of rijd, het geluid blijft precies hetzelfde.
Het lijkt op een elektromotor die (al dan niet terecht) continu draait.

volvobug

#10
Citaat van: henknoordhuis op 16-05-2014 16:09:32
... maar ik vind het niet erg waarschijnlijk. Het is nl niet toerenafhankelijk.
...
Het zal je nog verbazen  ;D

Is het geluid wel weg als de motor uit is  :eusa_think:

-edit: zie dat je in 2011 de dynamo vervangen hebt door een gebruikte van de sloop. Hoe goed was die? en een vraag aan de medeforummers: heeft deze auto een 'air pump'?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

belgiantsm

Hoi,

Mijn rechteraandrijfas is verangen door de garage, ik rij met een Volvo S70 2.5 TDI (brandstofpomp zit vanvoor bij de motor, want je hebt een "pompriem" en die zit aan de linkse kant. 

Maar ondanks dat ik een nieuwe rechteraandrijf as heb + uitlijning, had ik dit geluid ook onlangs bij het volledig rechts afdraaien.  Ik denk dat je eerder op het forum eens moet gaan zien onder "zingende stuurinrichting" ofzo.