Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars



Gek genoeg zit de kap bij mijn V70 precies zo. Past ook niet (goed)  :eusa_think:

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: de Boeing op 05-03-2017 15:40:22
sterker nog, bak is een weekje logeren geweest, en wel hiero:

http://www.autrans.nl/
Heb net de 'milieuvriendelijke wasmachine' in het filmpje op hun website gezien. Ziet er serieus uit! Wel fijn om voor je aan t werk te gaan alles even schoon te hebben   :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

de Boeing

#197
en nog even een kleine (mini)overwinning:

sinds ik de R heb doet de achterruitsproeier niks, vervelend vooral in de vieze (winter)maanden. Al wel eens naar zitten kijken maar nooit echt goed onderzocht. Nu de voorbumper eraf is heb ik ook maar even heel het ruitensproeiertankje gedemonteerd en goed schoongemaakt (lag veel drap in onderin, wellicht mede oorzaak aan het overlijden van mijn achterruitsproeier pompje). In eerste instantie leek ie niet echt opereerbaar te zijn

Maar het kan dus wel! alleen heb je wat extra schroevendraaiers nodig:



hier zie je de lipjes zitten die je naar binnen toe moet drukken (naar centrum toe):



werkt met tandwielen ipv schoepje (en degene op het motorasjes was wat vastgeroest)



en alle internals:



het messingplaatje wat opgeschuurd en er vervolgens wat WD40 + dunne olie ingedaan en warempel, hij pompt weer!!! De leiding tot achter nog even doorgeblazen en het zou straks terug moeten werken  ;D
Gaat deze fix nog eens 20j mee? nee wellicht niet maar goed nu weet ik tenminste hoe dat ding gemonteerd zit want zeker met een R bumpert is het bijna onmogelijk om van onder te zien hoe het zit...  Dit moeten ze op een gegeven moment ook bij Volvo hebben gedacht want er is een aanpassing voor geweest:

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=715752

bij een classic (en een N) is dit trouwens anders en werkt heel het systeem maar met 1 pompje vs 2 in de 850 (dacht het pompje uit mijn N er even voor in te zetten maar die past niet)


en verder:

nog even de erge roestplek in het zijscherm na behandeling voorzien van een vettig (en dus hopelijk watervrij) roettex laagje



evenals de plek achter de accu:



en ondertussen de motor ook nog even wat Viking-Volvo-Verhalen voorlezen  ;D :


want waar zat iedere stekker nu ook alweer? mbv Haynes wat kleurcodes van de kabels opzoeken...


razorx

Weer goed bezig geweest zo te zien.
Qua kleuren gereedschap: Bahco? ;)

daanium

Heerlijk om te lezen, dit soort projecten.
Je leest en ziet gewoon dat dit met liefde is gedaan :D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

de Boeing

Citaat van: razorx op 11-03-2017 23:02:09
Weer goed bezig geweest zo te zien.
Qua kleuren gereedschap: Bahco? ;)

geleende Beta :)

de Boeing

#201
nog even een vraagje voor de kenners:

mijn EVAP potje sneuvelde tijdens een onvoorziene duikvlucht vanonder het subframe, aansluitingen afgebroken:



lastig om deze te fixen, nu dacht ik gelijk ik zet die van de N eronder maar dit is een fors groter en zwaarder gevaarte, bovendien zitten er meer aansluitingen op. Ik heb er ook nog 1 van een S70 2.5 20V maar deze heeft zowaar nog meer aansluitingen, kan ik deze alsnog gebruiken? of moet ik op zoek naar een specifiek 850 potje?

van links naar rechts: S70 850 V70N




en over de werking van dit potje: begrijp ik het goed dat deze tijdens stilstand de benzinedampen uit de tank absorbeert in zijn koolstofbedje, en tijdens het rijden dit potje 'regenereert' door er via het motorvacuüm de benzine dampen terug uit te zuigen en deze mee te verbranden? En dat de EVAP klep ervoor zorgt dat deze verbinding met het spruitstuk dicht gaat van het moment de turbo zijn ding :eusa_whistle: begint te doen?

-edit-: uiteindelijk toch gewoon weer een 850 x70 turbo tankje van de sloop gemonteerd ...

KIM

Werking heb je goed. De EVAP klep wordt aangestuurd in deelllast. De aansturing is nodig om de extra verrijking iets te kunnen compenseren met behulp van de inspuithoeveelheid.

Het potje zelf is dus in principe geen spannend ding. Ik kan me voorstellen dat de aansluiting van de aanzuig wat verder onderin het tankje uitkomt. Ik zou die van de N dus gewoon gebruiken en 1 aansluiting afdoppen.

janpy

Ik zelf heb tijden gereden met een afgedopte versie..

Reden:
Het terugslag klepje vanaf het spruitstuk terugsslagklepte niet meer.
Helaas niet los verkrijgbaar, alleen in een complete slangenset met bij behorende prijs.

Je hoorde toen wel heel erg de klep die aangestuurd word tikken (slang aan die kant lag open)
Dus de defecte terugslag klep maar weer gemonteerd, ik merk geen verschil.

Is dit niet een vanuit de usa overgewaaide milieu maatregel ivm benzine dampen enz.
Of heeft het echt zin voor de motor, ook als die op lpg draait.

Op Amerikanen uit de jaren 70-80 zaten die dingen ook al, en werden in Europa gewoon verwijdert
incl alle slangen zooi en klepjes die er voor het amerikaanse milieu opgezet zijn.

Groet Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

de Boeing

Met zo een afgekoppeld potje los achterin de auto snap je toch ineens waarom het dient, er komen best wel wat benzine dampen uit dat ding (en dus uit de tank)


die van de N gebruiken zou kunnen al moet ik dan even kijken of ie past aangezien deze fors groter is

qua aansluitingen zit er wel verschil in:
850 potje: 3 (1 naar tank, 1 naar EVAP klep? en 1 aan lucht/air)
X70 classic: 5 (2 dunne slangen naar spruitstuk? 1 naar tank, 1 afgedopt en 1 open/air aan onderzijde):
V70N potje: 3 (purge, tank en air al zat de air ook nog aangesloten op een slang)

zal nog eens goed de aansluitingen van die dingen en de EVAP route moeten opzoeken...

leons850

Ik heb het bij mij ook afgedopt, zelfde reden als Janpy.
Bij mij was er ook een terugslag klepje stuk, en het is alleen maar extra kans op vacuüm lekkage.

Zelf heb ik de benzine dop wat aangepast, het witte binnendeel kun je er uit halen namelijk.
Deze heb ik verder gedemonteerd en een gaatje in geboord.
Tevens is het niet zichtbaar aan de buitenkant aangezien bij APK de dop visueel geïnspecteerd moet worden of deze nog af dicht (correct me if I'm wrong).
Hierdoor kan de tank weer ademen en loopt er geen benzine uit de overloop als de tank vol zit en het buiten warm is.
Dit laatste was wel het geval voor ik de dop had aangepast. Sinds dien merk ik er niets meer van.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

de Boeing

120 dagen geleden alweer? Oei, time flies when you're having ... (no time) ...

maar voorzichtig goed nieuws:

http://home.scarlet.be/~spb15610/volvo/FirstStart.mp4

distributieriem, Cvvt en aanverwante ellende alvast niet catastrofaal fout gemonteerd (oef)

was even schrikken toen mijn automaat met Autrans behandeling niks deed (blijkt er bijna 10l ATF in te moeten .. :o.)

nog wat tegenslagen gehad met opbouw en aanpassingen (maar daarover later meer)

Ik zou triomfantelijk willen roepen: de Boeing is back in business

maar daar is het nog wat te vroeg voor, een echte testrit is er nog niet geweest, het aangepast intercooler traject moet nog wat verbeterd worden en ook mag ik nog een nieuwe voorruit voordat ie naar de keuring kan...




razorx

Goed nieuws. Voorzichtig gefeliciteerd met deze moeilijke klus!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

de Boeing

#208
Thx Yits, en wat is die comfort knipper mod van je toch een fijne toevoeging (ik was het alweer bijna vergeten!!)

maar eerste test rit is ondertussen gebeurd (met behoorlijk geknepen billetjes kan ik melden)



Angstvallig de temperatuur en motor lampjes in de gaten gehouden (moet ook nog even het stuur uitlijnen :) )
Maar geen heel gekke geluiden (heb al zo lang geen 850 meer gereden dat ik niet meer weet welke rammels horen en welke niet). Wel ben ik nog niet boven de 80 km/u geweest en de K24 heeft het witte deel nog niet gezien (wat voor de niet-insiders zich vertaalt als: nog geen turbodruk opgebouwd ;D...)

En zoals ik ooit las in het blog van stuuraandeverkeerdekant, heb ik toch vooral een passie voor mechanische dingen en techniek en niet zo zeer voor non-stop-polish-till-you-drop, al moet ik zeggen dat ik hier:



toch al een jaartje of wat naar uit zat te kijken... want er ontstonden allerhande levensvormen op mijn carrosserie:


gelukkig heb ik een groene  8)


Maar goed keertje afspuiten volstaat bijlange na niet om er alles af te krijgen (denk dat ik moet gaan schuppen). Afijn, eerst maar eens die techniek terug betrouwbaar krijgen, dan verder met het exterieur.


Qua aanpassingen is er ook nog het nodige gebeurd (want 1-op-1 plug en play is zo'n B5244T5 niet):

Die K24-turbo heeft behoefte aan een grotere snorkel zoals je op onderstaande foto kan zien:


links: K24 inlaatbuis van de N  rechts de inlaatbuis van de 850

maar die van de N past uiteraard niet op het filterhuis van een 850

 
boven: 850 onder: N buis
(en de middelste is van een 2.5T N die ik nog had liggen, deze past ook niet en heeft trouwens een bizar kleine doorgang net voor de turbo, zal wel een lage venturi druk creëren voor de carterventilatiebuis die daar op zit, zou dat een reden kunnen zijn?)

Maar van 2, 1 maken en de aansluiting van de N buis op turbo verenigen met het eind stuk van de 850 buis:

 

met alles op zijn plek even wat merktekens zetten om ze definitief met elkaar te versmelten:

 

de net iets dunner 850 buis past prima in de N buis, deze heb ik eerst aan elkaar gelijmd en dan met Tec7 dicht gemaakt

en met een beetje tape eromheen zie je er bijna niets meer van:

 


de Boeing

#209
Qua koeling is er ook het nodige gebeurd:

Nieuwe kachelradiator geplaatst:


links: oud  rechts: nieuwe Hella

Deze had ik ooit al eens vervangen maar toen was er een simpel namaakje (die ik niet vertrouw) in gegaan (waar ik toen echt 3 weken een penetrante beschermolie geur door in mijn interieur had, dat is gelukkig met deze Hella niet het geval).

Tevens zijn de kachel koelslangen vervangen door een set van Do88 waarbij je de oude metalen delen moet hergebruiken en is er een nieuwe koppelstuk (die met de gele klemmetjes) op gekomen (ik weet dat het simpeler en vooral veel goedkoper kan door een directe doorvoer te creëren tot op de kachelbuisjes, maar wegens de oneindige lijst aan aanpassingen hier toch maar even stock gegaan...)

Ook het hoofdkoelerpakket is aangepakt:



De vast gelaste ronde bout uitgeboord zodat deze met een losse moer kan vastgezet worden, de andere kant was namelijk al losgegaan tijdens demontage en dan is het een crime om dat los te krijgen:



Intercooler is van Do88 (spulleke!) en de radiator is uiteindelijk, na 2x een verkeerde te krijgen?! (vat wel een beetje heel dit project samen :( ), een Nissens geworden. Ik had ooit al een originele Volvo radiator gescoord zonder aansluiting voor een turbo en omdat dit bij het N blok achter op de carterpan zit (en je dus ook van die ellendige oliekoelerleidingen af bent) dacht ik mooi weg te komen met deze. Blijkt (kracht van het forum!) dat een turbo een dikkere radiator heeft dan een NA:


NA: 3cm en Turbo:4cm


lijkt ook iets dikkere kanaaltjes te hebben...

daarna de automaatkoeler vast zetten met de beroemde (beruchte) klemmetjes:




en voor de zekerheid even extra borgen:


Ook nog wat mijn mijn fan zitten stoeien:



je kan hem vrij goed loshalen en dan met een beetje creativiteit de lagers van de motor smeren:


(met Judy butter, zijn hier nog vintage mountainbikers aanwezig?:)

Intercooler traject is eveneens nog een dingetje, de uitlaatbuis van de turbo staat onder een andere hoek dan de Mitsu turbo's waardoor je het klassieke intercoolertraject niet kunt gebruiken, die eerste kronkelbuis past niet meer (en ook kan deze niet voorbij de motorsteun bovenop het N blok). Uiteindelijk een combinatie gemaakt van de N bovenbuis en de RIP kit van een oer-t5:


voordeel van de (deels afgezaagde) B5244T5 buis is dat deze wel mooi tussen de gasinjectoren en gaskabel kan.


ja ik heb zelfs nog een set met een alu buis onderin, al zat hier wel een gat in van een showblow-off valve, maar met een lange originele rubbere buis kon ik net over het gat heen zodat dit achter de slangklem kon. Al past het net niet 100% lekker (slangklem kan gelukkige wel redelijk solide vast).


Het bovenste deel zit wel maar ook hier niet 100%, moet ik nog even mee aan de slag wil ik straks naar 0.1 bar en meer  :evil: ;D



Het mooie van deze setup is wel dat je een hoop ruimte terugkrijgt tussen blok, luchtfilter en accu (een flinke ergernis vroegere want hier moest je altijd alles uitbouwen om überhaupt ergens bij te kunnen). Dit keer ook eens gekozen voor een normale accu ipv een enorme-diesel-olie-boot versie, schept ook weer een hoop ruimte (en je bespaart nog wat kilo's ook).

Benzine leidingen is eveneens nog een dingetje; uiteindelijk bleek dit relatief simpel te zijn, paar fittingen en 2 flexibele slangen en gewoon het originele traject aanhouden en deze vastmaken aan de lpi leidingen:





Omdat er geen hydraulische klepstoters meer zitten in deze kop tevens een klepsmering geplaatst, hiervoor een plaatsje gevonden net onder de ECU koeler buis (op de plek waar de airco leiding/droger vast zit, deze laatste zijn nu definitief verwijderd (en gezien het gez**k altijd met die airco's, ik ben gewoon geen fan van warmtepompen, hier wel blij om)

Ware het niet dit het volgende probleem creëerde: de koplamphoogtestelling past niet meer (niet dat ik het ooit gebruik)
maar je moet natuurlijk wel de lamp goed kunnen afregelen. Ik had nog manuele stellers liggen en dacht dat die veel minder ver uitsteken dan de motortjes maar niets is minder waar, ze zijn exact even lang :(

Eentje voor in de categorie: creatief met kurk - deel 3:

knip/plak/knutsel

nog klein stukkie uit front moeten vijlen:

hopelijk heb ik wel genoeg stel-range overgehouden om de lamp af te kunnen regelen (en merk op dat het potje met vloeistof er nog niet op zit)