Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

855r

Met interresse je project gelezen.
Mooi project man.

Zelf heb ik een aantal jaar gelden gekozen voor revisie.
Hierbij de drijfstangen vervangen voor dikke drijfstangen.
Het voordeel vond ik dat nu een nieuwe motor heb. 

de Boeing

en we gaan weer wat verder (helaas heeft werk, om deze en andere  ;D ;D hobby's te bekostigen, voorrang ...)

Spruitstuk dus, laat ik nu een zandstraalkast(je) hebben staan, daar na de slijpwerken maar even het spruitstuk door getrokken. Zeer bevredigend want laten we eerlijk wezen, het organisch gevormde 850 spruitstuk blijft mooi om te zien, zeker als ie wat opgefrist is:

:eusa_wall: blunder alert   :eusa_wall:
(ik vermeld hier ook maar even mijn blunders, in de hoop ooit iemand een hoop extra werk te besparen)

Maar na 20 wat jaar heeft zo een spruitstuk dus best een vettig laagje aan de binnenzijde verzameld, wat nu een ideale hechtlaag is voor al het glasparel grit en alu vijlsel (gashuisklep- en portmatching):

Bij het stralen dus totaal niet over nagedacht, heel stom dus want het schoonmaken hiervan was niet evident. Van alles geprobeerd maar het beste resultaat by far was een nacht weken in speciale koud ontvetter (die voor spoelbakken). Dit lag onder in de emmer, en kwam dus nog uit mijn spruitstuk, na het uitgieten van de vloeistof:

toch relatief blij dat ik dit niet door mijn zuigerveren cq. turbo ga duwen ...

Spruitstuk nu al een stuk schoner van binnen:

al leek het straalgrit er nog niet helemaal uit te zijn, nog tig keren met hogedruk, ovendrogen, luchtdruk schoonblazen...  Moraal van verhaal: ga je een spruitstuk stralen, of alle openingen heel goed afdichten zodat je alleen buitenkant doet of eerst extreem goed ontvetten voor het stralen!

Originele RN carterventilatiebuis hergebruikt en gemonteerd (vacuumslang afgedopt, had gehoopt deze aan te kunnen sluiten op zijkant van het 850 spruitstuk maar dat past net niet met het 850 spruitstuk erop)

draadbos die je moet weghalen om 850 potje te kunnen gebruiken:

daarna nog 1 extra schroefgat schoonmaken om het 850 spruitstuk te kunnen bevestigen:

en uiteraard nieuwe pakking:

ook maar gelijk nieuw vacuümbochtje op zijkant van 850 spruitstuk, komt net mooi uit tussen de extra koelwaterslang op het thermostaathuis:

87 graden Gates thermostaat even voorzien van extra feature  ;D

Probleem van de temperatuurgever was ook simpeler dan gedacht: gewoon 9125463 (van een X70 classic >99) bestellen bij dealer, die  heeft al wel de dikkere M12 draad maar wel nog een kabel:

en even 850 stekker over solderen:

Tijdens het monteren van het hitteschild valt met dit op:

had niets losgehaald aan uitlaatkant van blok wegens gewoon goed (niet dus  >:( )

verklaard ook ineens waarom ik, bij flink gas geven, de motor zo goed kon horen in mijn eilandN ?! Zucht, ook maar loshalen, naar dealer voor 5x uitlaatspruitstukpakking + pakkingen van water- en olieleidingen naar turbo
Volgens mij heeft dit af fabriek zo gezeten want denk niet dat uitlaatkant ooit is los geweest...

en alles terug opnieuw gemonteerd:

razorx

Dank je voor de mooie foto's en het verhaal.  :eusa_clap:

daanium

Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

de Boeing

Citaat van: daanium op 19-02-2017 16:19:12
spruitstuk ziet er mooi uit!

Thx, maar of ik het nog een keer zou doen?..

volvobaksteen

hoop dat je hem heel goed schoongemaakt heb dat spruitstuk in je kanalen wil nog wel een hard vet zitten daar blijft grid aanplakken plekken die je gewoon niet ziet
zou het wel even controleren met een camera in je poorten.
zo ding kost een paar tientjes kan je op je telefoon meekijken

ik heb hem zelf gewoon een week in de bezine gelegd word die brandschoon ook die harde koek die in je poorten zitten. daarna keer langs de polijst borstel heen gehaald.

de Boeing

meeloopplaat voor koppelomvormer terug monteren met 10 schroeven (schroeven hergebruikt, wel voorzien van draaddichting) op 45NM + 50 graden:

daarna nieuw 'boîte'je steken :) Blijkt er 1 van de geleide bussen verkeerd te zitten in de vervangende 1208-890 versnellingsbak :(

hammertime:

Vervolgens de automaat (met koppel omvormer in de bak) tegen het motorblok aan schuiven (is trouwens een bizar lomp ding om in je eentje te manoeuvreren, en dan had ik ze beide nog mooi op de grond staan, degene die dit klaar krijgt met het blok nog in de auto: hulde!). Daarna zien dat de koppelomvormer vrij kan ronddraaien en deze met 6 torx bouten op 50 Nm vastzetten (wat als heel weinig voelt na de meeloopplaat schroeven + 50 graden... wellicht iets met krachtarm  ;D)

Verder met ergernis nummer ? : zó ne volvo roest niet

bekend plekje onder de accubak:

toch best wel erg want ook andere zijde:

maar ook aan de andere zijde bij ruitenwisservulslang:

en zelfs de binnenkant van het (bijrijders) voorscherm:

met staalborstel goed schoonmaken en in de roestomvormer zetten:

daarna nog een keertje met zinkspray erover:

wielkuip van bijrijderskant is er dan weer een stuk minder erg aan toe:

en aan binnenzijde nog even een beetje dop eroverheen:

niet mijn beste spuitwerk ooit en had het ook liever aangepakt als in dit topic:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69872.msg1701756.html#msg1701756

maar goed daar heb ik helaas niet de middelen voor ...

volvobaksteen

heb je alles zo kaal gemaakt tot je echt blank metaal had zonder dat er nog roest spikkels in zaten. anders kun je over 2 a 3 jaar weer overnieuw beginnen.
voor de rest goed bezig.

daanium

Geen half werk, mooi hoor!

Citaat van: volvobaksteen op 19-02-2017 18:09:27
hoop dat je hem heel goed schoongemaakt heb dat spruitstuk in je kanalen wil nog wel een hard vet zitten daar blijft grid aanplakken plekken die je gewoon niet ziet

ik heb hem zelf gewoon een week in de bezine gelegd word die brandschoon ook die harde koek die in je poorten zitten. daarna keer langs de polijst borstel heen gehaald.

http://i68.tinypic.com/2r2m4w6.jpg
Wauw, heel mooi gedaan, is zo iets ook op bestelling te regelen voor mensen die niet kundig zijn met een polijst machine? ;) :D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

volvobaksteen

Citaat van: daanium op 19-02-2017 19:31:33
Geen half werk, mooi hoor!

Wauw, heel mooi gedaan, is zo iets ook op bestelling te regelen voor mensen die niet kundig zijn met een polijst machine? ;) :D

tuurlijk kan altijd 2a3 uurtjes werk stuur maar een pb

stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

rappendaf

Fijn dat je weer wat tijd hebt Raf .Ja die roest het beest heeft ook lang buiten staan niksen .Ik vind dat het naar omstandigheden er nog heel goed uitziet .Ik ga een van deze dagen bij dirk langst komen om de lpg in de 850 t5 in orde te laten brengen Mischien zie ik je dan wel groetjes Raf
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

de Boeing

shiny!! (maar vrees dat het te fel zou afsteken tegen mijn optisch-matige-R:)

heb idd met een endoscoop even de binnenkant na gelopen (al is iedere cm2 inspecteren bijna onbegonnen werk)

(heb trouwens deze: https://www.amazon.de/Somikon-WiFi-720p-Endoskop-Kamera-Smartphone-Halterung/dp/B00F5FZ2W6/ref=sr_1_15?ie=UTF8&qid=1487623052&sr=8-15&keywords=wifi+endoscope
nodig voor mijn werk, prulleke vanbij de chinees maar doet zijn ding, al is verbinden met wifi soms wat lastig]

de Boeing

Citaat van: volvobaksteen op 19-02-2017 18:39:48
heb je alles zo kaal gemaakt tot je echt blank metaal had zonder dat er nog roest spikkels in zaten. anders kun je over 2 a 3 jaar weer overnieuw beginnen.
voor de rest goed bezig.

neen, ik weet dat het gewoon, in het beste geval, uitstel van executie is...

Liefst had ik het aangepakt zoals in de link, maar goed, dan moet hele kabelboom eruit, bumperbalk eraf,... Enfin complete restauratie

de Boeing

Ook even mijn kabelboom, waar nodig, voorzien van nieuwe beschermhoezen want sommige vallen echt uit elkaar

zie ik dat de kabel voor (volgens mij) de airco aansluiting volledig vergaan is:

gelukkig heb ik geen airco meer maar toch vreemd dat alleen deze kabel zo vergaan is, meerdere die dat hebben?

zijn er nog dingen die ik moet/kan doen met de kabelboom voordat motor erin gaat?