Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Wel, er is vorige maand nog een dingetje gepasseerd:

https://vimeo.com/428964473

Vervelend, want nu wil ik hem natuurlijk naar het half miljoen rijden (maar of dat nog gaat lukken/mogen, ik rij niet zo extreem veel km per jaar, dus zal zeker nog 3/4j duren...)

henry classic v70

...dan heb je nog zeker 3-4 jaar plezier van je Roffel  :eusa_dance:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

de Boeing

Citaat van: henry classic v70 op 16-06-2020 18:09:54
...dan heb je nog zeker 3-4 jaar plezier van je Roffel  :eusa_dance:

Goed punt!  ;D ;D

En nog wat te melden; nieuwe stoel!!

Zo Blij mee!!!

Het is een stoel uit een UK 850R die maar 165.000 km gelopen heeft, dit was daar  de passagiersstoel, waar dus al helemaal weinig is op gezeten  :eusa_dance: :eusa_dance:

Zit wel tegen plafond? scheelt een ingezakt stoel kussen zo veel? en ondanks dat ik mijn E stoelverstelling heb overgezet lijk ik deze toch niet in dezelfde stand te krijgen?! Omdat het een passagiersstoel is kan hiervan de rugleuning nu ook plat (kan dat er nog iets mee te maken hebben? )

Had stiekem gehoopt op een manuele stoel (elektrisch verstelbaar is fijn, maar na goede instelling kom ik er nooit aan, en het scheelt een bulk gewicht?! + extra opslagvakje naast de manuele stoel :) ) Ik wil deze mss nog wel ombouwen naar manuele verstelling (schijnt wel flink klusje te zijn). Kon een manuele stoel ook niet iets lager ingesteld worden??

Nog een (min) puntje: stoelverwarming werkt hier niet van, er zit  zelfs een extra relay (volvo 8684991)  op:

Dit relay is niet aanwezig op mijn eigen R stoelen (en hier werkt de stoelverwarming gewoon zonder dit relay). Weet iemand wat dit relay precies doet? en kan ik het weghalen?

volvobug

Als je google zoekt op "volvo 8684991" vind je het snel genoeg, een "heated seat controller".

Uit dit topic https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=167555  haal ik:

"The black box fitted to the right hand one is part of the factory recall for the heated seats. Its a timer which does away with the thermostat. I removed it on mine, I recrimped the broken terminals onto the thermostat in the seat base and reconnected the original wiring. Hope this helps."

Oftewel, het is een vervanging voor de thermostaat van de stoelverwarming.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

)()()sT

Jee zeg, die stoel ziet er echt "hemels" uit zeg! Gaaf! 8)
Lijkt het nou zo, of is het leer donkerder?

Chris

Super die stoel!! Die is echt nog rete strak.

En dan is er dus toch altijd nog wel wat te willen aan een hobby auto als je dit soort plaatjes ziet :eusa_think: ;D.

de Boeing

Citaat van: volvobug op 18-06-2020 14:34:47
Als je google zoekt op "volvo 8684991" vind je het snel genoeg, een "heated seat controller".

Uit dit topic https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=167555  haal ik:

"The black box fitted to the right hand one is part of the factory recall for the heated seats. Its a timer which does away with the thermostat. I removed it on mine, I recrimped the broken terminals onto the thermostat in the seat base and reconnected the original wiring. Hope this helps."

Oftewel, het is een vervanging voor de thermostaat van de stoelverwarming.

Had ik ook moeten/kunnen vinden, ondanks dat ik ook al even gegoogeld had  :eusa_wall:

Maar dit relay gaat dus de verwarmingsmatjes gewoon continu aan-uit zetten zonder naar de temperatuur (thermostaat) te kijken? Mijn thermostaat stoel gaat idd initieel de stoel lekker warm stoken maar valt dan tijdje weg (wellicht totdat ie weer ver genoeg is afgekoeld). Op zich had ik hier geen probleem mee...

Citaat van: )()()sT op 18-06-2020 15:39:20
Jee zeg, die stoel ziet er echt "hemels" uit zeg! Gaaf! 8)
Lijkt het nou zo, of is het leer donkerder?

Leer is idd tikkeltje donkerde dan mijn eigen leer, maar scheelt niet veel (armsteun heb ik ooit al eens vervangen door exemplaar uit V70 (wegens heel zacht leer) en deze is tintje lichter, vandaar dat het verschil hier dus zo opvalt.

Ben ook maar eens in de weer gegaan met leer conditioner, in de hoop mijn andere stoel wat zachter te krijgen (leer droogt flink uit door de jaren, wordt dus hard, gaat daardoor barsten en dus uiteindelijk stuk...

Citaat van: Chris op 18-06-2020 16:05:02
Super die stoel!! Die is echt nog rete strak.

En dan is er dus toch altijd nog wel wat te willen aan een hobby auto als je dit soort plaatjes ziet :eusa_think: ;D.

;D ;D Idd, maar lijk toch niet echt mijn draai te vinden op deze nieuwe stoel, lees net ook in mijn 850 boekje dat de bestuurdersstoel meer instellingen heeft (zitvlak) dan de passagiers stoel (weet niet of dat ook geldt voor elektrisch verstelbare stoelen, ma toch maar eens verder uitzoeken).

de Boeing

Toch is zo een alcantara stoel best nog wel mooier te krijgen.

De deal met stoel wat dan ook ruilen met de mijne (die ik daarvoor wel nog even een make
over had gegeven)

Zo zag mijn stoel er uit na 4 ton en 24 jaar:

(had hem tijdens aankoop, 12j geleden enkel keer geschoren, verder niks aan gedaan) Mooi? nee, maar kom ze beduidende erger tegen...

Daarna licht! opschuren met korrel 800 en dan scheren (met ontpiller):

3 keer bakje vol geschoren (ok, ook met mijn andere stoelen erbij)

Dan schoonmaken met zopje licht warm water zonder toevoegingen! (ga zeker niet met stoommachine in de weer, want daarvan smelt het kunststof, wat alcantara dus is!!)

Met schone ruwe doek ga je dus het vuil (voornamelijk huidvet, yummie) eruit wrijven, dit paar keer herhalen, daarvan knapt het stof echt enorm op!

Daarna leer wat bijverven (of vooral, de barsten terug wat kleur geven). Meeste werk, by far, is het goed afplakken:

Afplakken: 1.5u, verven (met goed spuitpistool en compressor, zo fijn): 1.5 min  ;D

De verf kleur goed krijgen is wel het moeilijkst, ik heb zo een setje van Scuff Master (Volvo oak) waar pigment bij zit om het te mengen, maar echt 100% match lukt me niet, heb het destijds (aankoop) gebruikt om mijn stuur bij te kleuren, en dat zit er na 12j nog prima op. Omdat dit volledige geverfd is valt het kleurverschil niet op...

Dit was ergens tussenstap, daarna nog flink wat conditioner op leer gedaan, wat leer toch wel weer wat soepeler maakte..

Vulk

de Boeing

Heeft er (btw) iemand een tip over waar ik een betrouwbare revisie setje kan krijgen voor mijn KKK-K24 turbo?

Aub gaan ali-china bucht aanbieden (die vind je overal, maar denk dat we nu toch wel gezien hebben wat er van komt als we china groot maken, met onze honger naar goedkope prul...  dat ter zijde... )

zou dit wat kunnen zijn:

https://re-volvparts.com/store/home/114-volvo-borg-warner-k24-turbo-rebuild-kit-melett-1301-024-755.html?search_query=k24&results=8

of krijg je dan gewoon ook een 20 euro china setje in een leuk doosje?

En ja, na ombouw laten balanceren (lijkt me een evidentie). Daarvoor eventueel ook nog een goed adresje in het zuiden?

Turbo begint toch meer en meer te fluiten (nu circa 210k achter zijn kiezen) en mijn intercooler buizen staan ook goed in de olie (de plastieke "over het blok" buis begint er zelfs door op te lossen, wat luchtlekkages geeft aan de aangelaste voetjes...)

arjenT5R

Al dat spul komt uit china my friend ;-)

Mijn setje komt van ebay... ja zal ook wel uit china komen...

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Daar was ik dus al bang voor...

Ma goed, er komt gelukkig ook goed spul uit China, nu alleen nog zien te achterhalen welke dit zijn...

arjenT5R

Volvo S60 R V70 R R-line KKK K24 Turbo Turbocharger Rebuild Repair Service Kit
$25.19

Die had ik van ebays

En natuurlijk een set dikke wielen voor er aan :P

71mm compressor ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Citaat van: arjenT5R op 27-06-2020 13:29:08
Volvo S60 R V70 R R-line KKK K24 Turbo Turbocharger Rebuild Repair Service Kit
$25.19

Die had ik van ebays

En natuurlijk een set dikke wielen voor er aan :P

71mm compressor ;D

Heb ook eens wat zitten inlezen over deze billet compressor wheels:

bv: https://www.turborebuild.co.uk/webshop/prod_7171664-K24-Turbocharger-Turbo-Billet-Performance-Compressor-Wheel-437-605MM-EXT64478-66-BladeET2406PBC.html

Wat zijn ze shiny hé  8)
Maar toch lijkt de algemene teneur; in dezelfde afmetingen zijn ze zwaarder dan stock, en dus tragere spool-up... En als ik iets van Rappendaf heb onthouden is dat je uiteindelijk toch gewoon een snel opspoelende turbo wil, ipv kasillion pk's (ver in Duitsland  :police:... )

Of heeft iemand hier meer ervaring mee? (ga je turbo opboren naar grotere diameters dan lijkt het me duidelijk dat je zo een custom groter billet wheel nodig hebt)

Taranis

Citaat van: de Boeing op 31-07-2016 13:02:46
verder met aanpassingen specifiek aan het B5244T5 blok

draadbos wegvijlen zodat je het carterventilatiepotje (1271988) van het oude blok kan gebruiken:

Daarna even de verwarmde carterventilatiebuis van het N blok uit elkaar gehaald:

Deze carterventilatie leiding ga ik hergebruiken (binnenkant goed schoongemaakt met remmen reiniger, al was deze goed open).

Met de bijhorende lange slang kan je zelfs de verbinding maken naar het thermostaat huis (X70 >'99)

Bocht komt net niet uit maar kan wel zonder al te veel spanning aangesloten worden:

Alleen dien ik dan nog die kleine aftakking voor de vacuum leiding boven het oliepotje af te dichten (of aansluiten op het 850 inlaatspruitstuk?? al lijkt deze bij de 850 setup net ff anders aangesloten te zitten op de turbo aanzuigbuis...)

Voor de N rijders onder ons:

je zou maar op zoek zijn naar een vacuüm lekkage in je N ... venijnig plekje daar onder die isolatie... (al weet ik niet of het al was of gebeurd is tijdens de demontage... plastiek vacuüm leiding is keihard en heel broos)

Als je de B5244T5 monteert met de accessoire beugel van een 850 dan komt je multiriem spanner dus net tegen de distributiekap aan:

Deze uitstulping moet je dus deels weghalen:

Omdat ik heeeeeeeel voorzichtig begin te overwegen tzt een B5244T5 in de C70 te lepelen, dit blog eens doorgeakkerd en daar staat zeer veel bruikbare informatie in :eusa_clap:
Je foto's doen het alleen niet. Welke nieuwe link moet ik gebruiken dat ik ze wel kan zien? :)