slugde en tikkende kleppen, voor welke olie moet ik gaan

Gestart door dennis850, 29-12-2004 10:11:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis850

na de zoek functie ijverig gebruikt te hebben is mijn vraag niet beantwoord,

Mijn 850 2.5 10V lpg 261 dkm ( olie 10W40 half synt.) heeft erg veel last van sludge, het hele peilstok zit vol , ik kan niet eens fatsoenlijk olie peilen.
Ook heb ik de carterontluchting ( na eerdere problemen met carterdruk/ verstopte olie afscheider) in de openlucht hangen, ook deze leiding zit vol met sludge.
Mijn 2e hinderlijke euvel is dat de hydraulische klepstoters erg lang blijven tikken, met name na de olie verversing, na 2000 km met de nieuwe olie is het minder maar niet volledig verdwenen.
Het houd meestal langer aan dan 10 minuten.

Wat kan ik doen?
Optie 1 :Voor vol synthetische olie gaan.
Maar ik begreep uit de zoekfunctie dat dan eerst de motor geflusht moet worden ?
Dit is voor mij geen optie, omdat ik reeds vele gevallen heb meegemaakt dat na de flush binnen 1000 km de motor kapot loopt ( los gekomen vuil delen blijven dan achter , en gaan in een olie kanaal zitten, geen smering , lagers kaduuk)

Optie 2 : een toevoeging voor klepstoters ( zo'n blikje van forte)

Optie 3 : klepstoters vervangen, en carter ontluchtingspot ( voor de 2e keer) reinigen en met dezelfde olie doorgaan

dennis850

het vervelende is dat ik gedurende de zomer periode ook al wat last had van sludge, alleen nu lijkt het of iemand een halve pot mayonaise onder mijn motorkap heeft leeg gegooid. We rijden eigenlijk geen korte stukken.
(nu zo'n 550 km per week)

HarmCBolt

Heel vervelend allemaal maar je verteld dat het afgelopen zomer ook al voorkwam. Hoe staat het met je voorraad koelvloeistof? Sludge ontstaat namelijk door het emulgeren van de olie met water! Als er echt mayonaise-achtige verschijnselen ontstaan, kun je je afvragen of er ergens, b.v. via de koppakking, koelvloeistof in het carter terecht komt.

ed

Of de O-ring is van de oliepeilstok af. Dat geeft een boel derrie in de peilstok buis.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Als je niet wilt flushen zou ik schoonloopolie gebruiken om de motor te reinigen. 20W20, even laten lopen en daarna weer verversen (incl. filter).

Een potje hydraulic valve toevoeging werkt maar beperkt. Ik heb het zelf ook erin gegooid en na de 4e start merkte ik wel degelijk verschil. Het tikken was rustiger, gelijkmatiger en hield er eerder mee op. Echter, omdat ik veel korte stukjes rijd was het effect van korte duur. Na een maand was het zo goed als nihil.

Maar zoals de rest zegt: eerst maar eens kijken waar de sludge vandaan komt. Zou zonde zijn als het binnen een paar dagen weer terug is als je net de olie hebt vervangen of zo.

En de carterontluchting altijd goed in de gaten houden. Ik had zelf bij mijn vorige 855 een slangetje helemaal dichtzitten. Daar kom je pas achter als je de boel loshaalt.


Gr 8)

Johann

Citaat van: thuur op 29-12-2004 16:47:24
Als je niet wilt flushen zou ik schoonloopolie gebruiken om de motor te reinigen. .......

Kun je ook eventueel twee of drie keer olie ververen inclusief filter kort achter elkaar, bijv, om de 500 to 1000 goed warm gereden kilometers.

toycar


Misschien een open deur, maar het gebruik van een kwaliteitsolie doet vaak wonderen, zeker bij een motor die meer te verduren heeft (lpg).

daytonawim

Mm, ik rijd 1000km per week, maar de olie ziet er perfect uit  ( na 15000 km, moet effe ververst worden)
Ik rijd ook op lpg, en de kar heeft er al bijna 350k op zitten.

Gezien de klachten zou ik tippen op vocht (water) in de olie :-( , als de carter ontluchting dicht zit en er komt vorst dan bevriest deze en krijg je echt wel wat stress op je olie keeringen :-(

Hoe ziet het er uit onder de vulopening van de olie ??,, als daar ook narigheid zit, zou het goed kunnen dat de klepstoters ook voorzien zijn van dit spul en slecht gesmeerd worden ( tikken )

Koelwater nivo even goed in de gaten houden en compressie test laten doen!

dennis850

#8
Citaat van: HarmCBolt op 29-12-2004 13:06:03
Hoe staat het met je voorraad koelvloeistof? Sludge ontstaat namelijk door het emulgeren van de olie met water! Als er echt mayonaise-achtige verschijnselen ontstaan, kun je je afvragen of er ergens, b.v. via de koppakking, koelvloeistof in het carter terecht komt.

Heb in bijna 3 jaar tijd nog nooit koelvloeistof bijgevuld , staat prima op peil.


Citaat van: toycar op 29-12-2004 19:21:02

Misschien een open deur, maar het gebruik van een kwaliteitsolie doet vaak wonderen, zeker bij een motor die meer te verduren heeft (lpg).

Ik zou denken dat esso 10W40 half synth toch niet bij de slechte olieën behoort, mochten deze er nog zijn.

daytonawim

Ludo, hoe kan een middel in je benzine nou de stoters reinigen, die komen niet in aanraking met de benzine (alleen met olie) :-)
Klepzeltels klepstelen en zittingen wel.

V.w.b. je olie, dan rijd je idd toch vaak korte stukken, of mischien in de stad, waardoor olie idd niet warm genoeg wordt.

Probeer anders eens een normale kwaliteitsolie  ipv (half synt)

Autogek

Als iemand nog eens echt een oplossing vindt, ik hou me ook aanbevolen!

Mijne tikt ook (433 k, lpg), is geflusht, draait met ook 10w40 Shell Helix. Wynns voor klepstoters gebruikt, helpt geen moer. Misschien dat ik de top-end-treatment van Forte nog eens probeer. Tikken niet ernstig (zegt Volvo zelf ook, ik meen zelfs in instructieboekje), wel irritant want klinkt zo goedkoop. De witte sludge (niet te verwarren met dat zwarte teerachtige spul, want dat wel erg gevaarlijk) beperkt zich bij mij tot de buis van de peilstok. Volgens Volvospecialist niks aan de hand: idd, komt door korte stukjes, lpg geeft hoop waterdamp en buis zit vooraan het blok dus heeft extra last van condens. Met een lange snelle rit moet het weg zijn, en ook als buitentemperatuur stijgt. Gelijk heeft ie, want alle mayo is bij mij alweer weg.

Vervangen is duur omdat het veel werk is (nokkenassen eruit enzo?), de stoters zijn 'maar' plm. 35 euri ps, blij dat ik een 10V heb ;-).
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

thuur

Sludge bij je peilstok kan ook komen van een niet goed afsluitende peilstok ;)

Tja en dat tikken... Er is al veel over geschreven hier, maar een dunnere olie zorgt uiteraard sneller voor het vullen van de stoters. Dan moet je overstappen op een half- of volsyntheet.

Ja, de nokkenas moet eruit, anders kom je er niet bij ;)

En het staat idd in je boekje dat het normaal is.


Gr 8)

bugbyte

Wat dacht je van het vervangen van de thermostaat. Was bij mij de oorzaak van sludge in mijn vorige volvo. Die dingen hebben als ze wat ouder worden de neiging om open te blijven staan waardoor de temperatuur te laag blijft, vooral bij koud weer en korte afstanden.
vervangen is een fluitje van 'n cent.
Jan
..