Olie verbruik oplossen

Gestart door MrCain, 08-06-2014 11:03:27

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Wat is wijsheid...
Sinds ik de Volvo in bezit heb verbruikt deze olie, niet schokkend veel (1 liter op 3000 tot 4000km) maar wil daar van af. Het grootste verbruik zit hem hoogstwaarschijnlijk in de klepseals oid => mooie blauwe pluimen bij lang stationair draaien.

Ben daar over een beetje gaan nadenken hoe dit aan te pakken:

a)   Gewoonweg de seals met de kop er nog op vervangen
b)   Een goede 2e hands kop kopen en daar de seals en eventueel geleiders etc vervangen
c)   Een ruilkop bij de dealer kopen...

Optie a is de simpelste en goedkoopste manier maar ,naar mijn mening, niet altijd de beste manier => de geleiders kunnen ook nog een grote factor van olieverbruik zijn (wat je bij deze manier niet echt kan kontroleren) en het verbruik kan na een tijd dan gewoon weer terug komen.

Met optie b pak je gelijk een paar andere slijtage delen mee + koppakking (welke ook nog wel eens voor problemen kan zorgen) en heb je wat meer zicht in de conditie van de kop en blok. En je kan op het gemakje de kop opknappen en later overzetten. Alleen zijn de onderdelen van de kop (geleiders kleppen etc..)  nog een beetje verkrijgbaar en te betalen?

Optie c is misschien wel de beste maar ook erg dure manier...

Volvo (850 T-5 ´96) heeft er nu bijna 280.000 km op zitten dus wat is wijsheid... Heb nu ff niet de tijd en €€€ om een geheel ander blok te kopen en deze op te knappen, dus die optie valt nu even af.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

)()()sT

Ik heb eens toentertijd gevraagd en een kop zou me toen ~ €1350,- kosten.
Is optie B geen goeie? :)

Of even doorsparen voor het laatstgenoemde en het -op zich redelijke- verbruik voor lief nemen?

UserID6342

Zou eens vooraan beginnen ??  Wat voor olie zit er nu in, misschien eens wisselen voor andere viscositeit / merk ?  Het is inmiddels ruimschoots bekend dat een hoop mensen er 5W40 inkiepen (wat er absoluut niet in hoort) en daardoor olieverbruik hebben / hadden.

Ludo

Welke olie er in zit, heeft geen enkele invloed op mechanische problemen. (wanneer begrijpen jullie dat nu eens?   :eusa_doh: )

De wijsheid hang volledig af van je portemonnee, hoe ver je wil gaan voor dé oplossing.

Piere

Citaat van: Ludo op 08-06-2014 11:35:17
Welke olie er in zit, heeft geen enkele invloed op mechanische problemen. (wanneer begrijpen jullie dat nu eens?   :eusa_doh: )

Couldn't agree more. Als je blok olie verbruikt is er iets niet juist en dat los je niet op door er simpelweg andere olie in te kappen. Dat is hetzelfde alsof je met je ogen dicht door je huis rondloopt opdat je niet meer zou moeten dweilen...

Als ik jou was zou ik gaan voor andere klepseals. Ze kosten geen fortuin maar zijn waarschijnlijk wel de boosdoeners. Het lijkt me sterk dat de klepgeleiders al zo ver versleten zouden zijn op die kilometers van een niet-LPG (toch?) auto.
Een andere kop komt heel wat duurder uit en als je toch van plan bent om een ander blok klaar te maken kun je dat meteen dan meenemen. Dan heb je ook alles op hetzelfde moment nieuw, is ook altijd handig :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

MrCain

Dikkere olie kan (in zekere mate) het olie verbruik verminderen, maar ziet dat meer als symptoom bestrijding (no offence  ;)).

Rijd nu rond met synthetische Kroonoil Emperol 5W40

Volvo rijd op LPG.

Er is een plan om er ooit (ergens in dit lichtjaar misschien... :P) een sterker blok in te bouwen maar dat zijn toekomstplannen! En inderdaad => kan je alles dan lekker op t gemakje doen als je modulair aan het werk gaat door iedere keer een motordeel aan te pakken => kan je de kosten lekker spreiden (komt het gevoelsmatig minder hard aan ;D)

Neig inderdaad naar optie b omdat je dan ook de poorten en kleppen/zittingen aan kan pakken en eventueel optimaliseren.

EDIT: Punt is dat ik van het verbruik af wil, zeker omdat ik niet geheel origineel kwa vermogen rond rijd en geen problemen met vastgerotte zuigerveren  en detonatie door vervuiling wil hebben. Schiet gewoon niet op en levensduur blok verkort je er ook mee => rijd 25.000 tot 30.000 per jaar.

GroKo

1 liter. Op 3 a 4000 km is echt niet een hoog verbruik. Dit valt volkomen binnen de grenzen.
Dat je je stoort aan de blauwe pluim begrijp ik. Dat doe ik namelijk ook.;)
Dit neemt niet weg dat er natuurlijk Volvo's zijn die minder verbruiken.

henry classic v70

Waarom zou een wagen op lpg geen olie mogen verbruiken en 1 ltr op 3/4000 km vind ik toch wel acceptabel...
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

MrCain

Citaat van: GroKo op 08-06-2014 11:59:13
1 liter. Op 3 a 4000 km is echt niet een hoog verbruik. Dit valt volkomen binnen de grenzen.
Dat je je stoort aan de blauwe pluim begrijp ik. Dat doe ik namelijk ook.;)
Dit neemt niet weg dat er natuurlijk Volvo's zijn die minder verbruiken.

Citaat van: henry classic v70 op 08-06-2014 12:04:36
Waarom zou een wagen op lpg geen olie mogen verbruiken en 1 ltr op 3/4000 km vind ik toch wel acceptabel...

EDIT: Punt is dat ik van het verbruik af wil, zeker omdat ik niet geheel origineel kwa vermogen rond rijd en geen problemen met vastgerotte zuigerveren  en detonatie door vervuiling wil hebben. Schiet gewoon niet op en levensduur blok verkort je er ook mee => rijd 25.000 tot 30.000 per jaar.

En inderdaad: erger me kapot aan die blauwe walmen....

UserID6342

Welke olie er in zit, heeft geen enkele invloed op mechanische problemen. (wanneer begrijpen jullie dat nu eens?   :eusa_doh: )

Het toepassen van een wat dikkere olie kan wel degelijk het verbruik verminderen, zoals een hoop hier inmiddels al ervaren hebben !  Mensen die er eerst 5W40 inhebben, daarna zijn overgestapt naar de halfsyntheet 10W40 (die erin hoort !!) en het olieverbruik was meteen minder.  Het is allang bewezen hier door heel veel forummers, zowel turbo als N/A blokken, dus nu niet zeggen dat het niets uitmaakt want dat is gewoon niet waar.

Ludo

Citaat van: Dirk342 op 08-06-2014 12:14:46
dus nu niet zeggen dat het niets uitmaakt want dat is gewoon niet waar.

Dan moet je wel eerst weten wat er aan de hand is, anders is het echt geen garantie.
Proberen kan, maar hou in je achterhoofd dat het op niets kan uitdraaien...
Ik heb zelfs 15w40 gebruikt.
Sterker nog, ná het vervangen van de klepsteelrubbers was het verbruik drastisch toegenomen.

Nee, wondermiddelen bestaan écht niet als het probleem elders zit of mechanisch ernstig is.

henry classic v70

Welke olie er in zit, heeft geen enkele invloed op mechanische problemen. (wanneer begrijpen jullie dat nu eens?   :eusa_doh: )

Het toepassen van een wat dikkere olie kan wel degelijk het verbruik verminderen, zoals een hoop hier inmiddels al ervaren hebben !  Mensen die er eerst 5W40 inhebben, daarna zijn overgestapt naar de halfsyntheet 10W40 (die erin hoort !!) en het olieverbruik was meteen minder.  Het is allang bewezen hier door heel veel forummers, zowel turbo als N/A blokken, dus nu niet zeggen dat het niets uitmaakt want dat is gewoon niet waar.

Klopt!!
Ik heb 5W40 geprobeerd (15dkm), motor maakte een wat nokkelend geluid...
Olie verbruik werd inderdaad hoger dan normaal en geluid werd niet minder.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Citaat van: Ludo op 08-06-2014 12:24:25
dus nu niet zeggen dat het niets uitmaakt want dat is gewoon niet waar.

Dan moet je wel eerst weten wat er aan de hand is, anders is het echt geen garantie.
Proberen kan, maar hou in je achterhoofd dat het op niets kan uitdraaien...

Ben ik helemaal met je eens Ludo, net zoals wondermiddelen niet bestaan.  Maar soms word er in een gezond blokje gewoon de verkeerde olie gekiept (waardoor olieverbruik als gevolg is hiervan), terug naar de juiste olie -en dit bij een blokje wat gewoon goed is- is het grootste olieverbruik al meteen weg.  Daarbij ieder blokje mag gerust wat olie verbruiken en het genoemde van TS van 1:3000-4000 is geheel normaal te noemen en niet iets om je eigen zorgen over te maken.  Dat TS het zelf niet fijn vind is een ander verhaal natuurlijk en ook wel te begrijpen.

Piere

Je bent appels met peren aan het vergelijken hè Dirk. Je hebt 100% gelijk dat er 10W40 in hoort en dat het olieverbruik gaat toenemen als je er 5W40 in kapt. Dat is volkomen logisch en daar ga ik je niet in tegenspreken.
Maar als je met 10W40 rijdt en het olieverbruik is je te hoog, is het geen oplossing om 15W40 te gaan gebruiken. Het feit dat je olieverbruik hebt met de voorgeschreven olie duidt er namelijk op dat er iets niet klopt. Je kunt dan van de veronderstelling uitgaan dat het allemaal wel een beetje algemene slijtage is en dat enkel een compleet nieuw blok de oplossing gaat brengen, of je kunt op zoek gaan naar de echte oorzaak zoals bv klepseals.
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

NinaPaul

Eindeloze discussie over of zo een olieverbruik normaal is, ieder heeft zijn mening daarover en er is geen juist of fout.
Iedereen zal het eens zijn dat 1 liter per 100km teveel is en 1l op 20.000km prima is, daartussen is het afhankelijk van persoon tot persoon. Let wel op, normaal geven we aan door het gemiddelde te nemen (in dit geval spreken we over een normaalverdeling, statistiek pb voor meer info). Beter zou de formulering zijn "rijdbaar verbruik en/of persoonlijk aanvaardbaar verbruik".

Het verkondigen dat een verbruik van 1L op 3000-4000km normaal is gaat er bij mij echter niet in, dit was niet toen ze uit de fabriek rolde (meer dan het dubbele verbruik), dus hoeft dat in het latere leven ook niet. Natuurlijk is er slijtage en een mild verhoogd olieverbruik over de levensduur.
Dat je van mening bent dat dit een rijdbaar verbruik en/of persoonlijk aanvaardbaar verbruik is, mag natuurlijk.

Ikzelf zou gek worden van een verbruik van meer dan 1L op 7.000 à 8.000 km, we spreken hier immers niet van auto's (goedkopere motoren) uit de jaren '60 -'70.

Kan verkeerde olie zorgen voor een hoger verbruik? Ja.
Kan veranderen naar de voorgeschreven olie zorgen voor een verminderd verbruik t.o.v. verkeerde olie? Ja.
(Rechtstreeks uit de tribologie)
Kan veranderen van olie mechanische problemen/slijtage oplossen? Nee.

Conclusie:
-Normaal verbruik is niet per definitie hetzelfde als "rijdbaar verbruik en/of persoonlijk aanvaardbaar"
-De juiste olie gebruiken is altijd aan te bevelen.
-Mechanische problemen/slijtage kan niet worden opgelost met andere olie.

Geheel on-topic, wanneer je de mogelijkheid hebt om de auto langer aan de kant te zetten is het demonteren van de kop en deze reviseren het meest kostenefficiënt. Heb je daar de tijd niet voor zou een 2e hands kop (laten) reviseren een goed alternatief zijn.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz