Olie verbruik oplossen

Gestart door MrCain, 08-06-2014 11:03:27

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead2.5

Ik durf er bijna niet aan toe te voegen dat bij een niet nader te noemen (Duits) bedrijfswagenmerk en ja, men produceert ook personenwagens, er in de gebruiksaanwijzing van de auto staat vermeld dat 1 liter Olieverbruik (longlist)  ::)op 1.000km kan voorkomen bij rijden onder zware omstandigheden. Een paar keer is dit al eens voorgekomen (praktijkervaring). 1l op 4.000km na vervangen van de klepseals is voor mij helemaal oké. Ik heb ook nog nooit (zelfs niet een nieuwe dienstauto) gehad die minder als 1l op 10.000km verbruikt.

NinaPaul

Dat lijkt veel op een "Er was eens ....." verhaaltje.

Concrete data graag.
Merk, type, motor, bouwjaar, euro norm, kopie van het boekje, etc.

Dat onder extreme omstandigheden het olieverbruik kan toenemen (en olie sneller "op" is) is bekend, maar 1L op 1000km als opgave daar zet ik grote vraagtekens bij.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MrCain

Citaat van: NinaPaul op 08-06-2014 13:30:24
Eindeloze discussie over of zo een olieverbruik normaal is, ieder heeft zijn mening daarover en er is geen juist of fout.
Iedereen zal het eens zijn dat 1 liter per 100km teveel is en 1l op 20.000km prima is, daartussen is het afhankelijk van persoon tot persoon. Let wel op, normaal geven we aan door het gemiddelde te nemen (in dit geval spreken we over een normaalverdeling, statistiek pb voor meer info). Beter zou de formulering zijn "rijdbaar verbruik en/of persoonlijk aanvaardbaar verbruik".

Het verkondigen dat een verbruik van 1L op 3000-4000km normaal is gaat er bij mij echter niet in, dit was niet toen ze uit de fabriek rolde (meer dan het dubbele verbruik), dus hoeft dat in het latere leven ook niet. Natuurlijk is er slijtage en een mild verhoogd olieverbruik over de levensduur.
Dat je van mening bent dat dit een rijdbaar verbruik en/of persoonlijk aanvaardbaar verbruik is, mag natuurlijk.

Ikzelf zou gek worden van een verbruik van meer dan 1L op 7.000 à 8.000 km, we spreken hier immers niet van auto's (goedkopere motoren) uit de jaren '60 -'70.

In deze deel ik die mening volledig! Olieverbruik is meestal toch een teken dat er iets niet goed is.

Citaat van: NinaPaul op 08-06-2014 13:30:24

Geheel on-topic, wanneer je de mogelijkheid hebt om de auto langer aan de kant te zetten is het demonteren van de kop en deze reviseren het meest kostenefficiënt. Heb je daar de tijd niet voor zou een 2e hands kop (laten) reviseren een goed alternatief zijn.

De Volvo is de daily driver dus kan hem niet missen, word dus een goede 2e hands kop zoeken en deze opknappen
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: petrolhead2.5 op 08-06-2014 15:24:02
Ik durf er bijna niet aan toe te voegen dat bij een niet nader te noemen (Duits) bedrijfswagenmerk en ja, men produceert ook personenwagens, er in de gebruiksaanwijzing van de auto staat vermeld dat 1 liter Olieverbruik (longlist)  ::)op 1.000km kan voorkomen bij rijden onder zware omstandigheden. Een paar keer is dit al eens voorgekomen (praktijkervaring). 1l op 4.000km na vervangen van de klepseals is voor mij helemaal oké. Ik heb ook nog nooit (zelfs niet een nieuwe dienstauto) gehad die minder als 1l op 10.000km verbruikt.

Citaat van: NinaPaul op 08-06-2014 15:48:51

Concrete data graag.

Dat onder extreme omstandigheden het olieverbruik kan toenemen (en olie sneller "op" is) is bekend, maar 1L op 1000km als opgave daar zet ik grote vraagtekens bij.

Inderdaad, weet welk duits automerk dit was :eusa_whistle: en vind persoonlijk dat je je naam aardig te grabbel gooit als je dit in je boekje zet :eusa_think:

Was meer voor kosten reductie om zo niet te veel motoren onder coulance te hoeven vervangen oid.... Je moet wat als je een productiefout pas later ondervind  :eusa_whistle: :evil:

MrCain

Net nog ff gekeken voor onderdelen tbv de kop en kost niet echt de wereld, zolang de zittingen en kleppen maar goed zijn.

Koppakking zal ik maar niet van Victor Reinz doen :eusa_whistle: :evil:

Sbv

Gewoon origineel spul nemen

MrCain

Citaat van: Sbv op 08-06-2014 17:57:18
Gewoon origineel spul nemen

Was ik inderdaad ook van plan!

Zit zo te kijken op http://www.volvopartswebstore.com/showassembly.aspx?ukey_assembly=238918&ukey_make=865&ukey_model=11966&modelyear=1996&ukey_category=7072&ukey_driveline=455&ukey_trimlevel=24672

En ze hebben het daar over een "Servicekit" Nr: 22, wat moet ik me daar nu bij voorstellen? Is dat een compleet set met stoters oid?

Jelmar

'Dikkere' olie verminderd olie verbruik?
zou een 10W40 echt zoveel dikker zijn dan een 5W40 op bedrijfstemperatuur?
en omdat ie dikker is, zou het dan niet langs een klepseal of keerring kunnen lopen?
ik vind het een beetje een vreemd verhaal eerlijk gezegd.

Ik zeg niet dat Dirk uit z'n nek kletst, helemaal niet, de beste man heeft meer dan genoeg ervaring. maar een beetje apart vind ik het wel.
de kwestie an sich dan..
850R

MrCain

Citaat van: Jelmar op 08-06-2014 18:33:46
en omdat ie dikker is, zou het dan niet langs een klepseal of keerring kunnen lopen?

Ik zeg niet dat Dirk uit z'n nek kletst, helemaal niet, de beste man heeft meer dan genoeg ervaring. maar een beetje apart vind ik het wel.
de kwestie an sich dan..

Op bedrijf temperatuur maakt het inderdaad niets uit: 40 is 40 en 15W is alleen van toepassing bij lage temperaturen => koud is hij dus wel dikker. Misschien als je een oudere motor hebt die al wat meer "tolerantie" heeft als deze koud is kan het inderdaad wel wat verschil uit maken.

Jelmar

Eensch, maar het olieverbuik treed op bij een warme motor... Dus wat dan het verschil is met een 10w40 qua olieverbruik is mij persoonlijk dan nog niet helemaal duidelijk....
850R

MrCain

Citaat van: Jelmar op 08-06-2014 18:46:07
Eensch, maar het olieverbuik treed op bij een warme motor... Dus wat dan het verschil is met een 10w40 qua olieverbruik is mij persoonlijk dan nog niet helemaal duidelijk....

Om die reden gaat ik dus een koprevisie doen ;)

Sbv

Citaat van: MrCain op 08-06-2014 18:51:02

Hoe lang wil je met de auto doen? Als je de komende tig jaren nog ermee door wilt rijden dan zou ik zelf naar nieuwe kop kijken. Bij een gebruikte is het altijd afwachten wat je koopt.

Klepsteelrubbers vervangen zijn de kosten niet alleen erg veel werk

MrCain

Citaat van: Sbv op 08-06-2014 18:55:11
Citaat van: MrCain op 08-06-2014 18:51:02

Hoe lang wil je met de auto doen? Als je de komende tig jaren nog ermee door wilt rijden dan zou ik zelf naar nieuwe kop kijken. Bij een gebruikte is het altijd afwachten wat je koopt.

Klepsteelrubbers vervangen zijn de kosten niet alleen erg veel werk

Wil verlopig nog een poos met de auto rondrijden maar vind een ruilkop gewoon erug duur.... EDIT: dacht iets van rond de €1500,- en daar komen de pakkingen etc. nog bij....
Je hebt gelijk met een 2e hands kop: je moet er gewoon mazzel mee hebben denk ik.

Heb er inderdaad over gedacht om alleen de seals te vervangen en dat is best een klus met de kop er op. Heb het "ideale" gereedschap niet voor en moet dat dan (voor eenmalig gebruik) aanschaffen. Ok, dat kan je weliswaar weer doorverkopen.

Tja, wat is wijsheid  ;)

)()()sT

Citaat van: Jelmar op 08-06-2014 18:33:46

de kwestie an sich dan..

Ik vroeg me dat ook wel een beetje af. Ook omdat de "5" toch voor de viscositeit bij koude toestand staat?

NinaPaul

Citaat van: MrCain op 08-06-2014 17:24:35
Citaat van: petrolhead2.5 op 08-06-2014 15:24:02

Citaat van: NinaPaul op 08-06-2014 15:48:51

Concrete data graag.

Inderdaad, weet welk duits automerk dit was :eusa_whistle: en vind persoonlijk dat je je naam aardig te grabbel gooit als je dit in je boekje zet :eusa_think:

Was meer voor kosten reductie om zo niet te veel motoren onder coulance te hoeven vervangen oid.... Je moet wat als je een productiefout pas later ondervind  :eusa_whistle: :evil:

Geef die info dan gewoon, het lijkt nu gewoon op een sprookje.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz