Olie verbruik oplossen

Gestart door MrCain, 08-06-2014 11:03:27

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Die van mijn collega was inderdaad een diesel.
...The Nile isn't just a river in Africa...

glenfiddich1983

Citaat van: MrCain op 08-06-2014 11:58:58

Er is een plan om er ooit (ergens in dit lichtjaar misschien... :P) een sterker blok in te bouwen maar dat zijn toekomstplannen! En inderdaad => kan je alles dan lekker op t gemakje doen als je modulair aan het werk gaat door iedere keer een motordeel aan te pakken => kan je de kosten lekker spreiden (komt het gevoelsmatig minder hard aan ;D)

Als je sowieso al van plan bent tzt een ander blok te monteren dan zou je mijns inziens wel gek zijn om nu tijd en geld te steken in het verhelpen van een toch al niet erg interessant verbruik van 1/4000 in je huidige blok.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

scania164

Ik zou gewoon klepseals vervangen aan motor.
Wil best helpen...heb gereedschap er al voor liggen....ga zelf ook doen.
Daarbij krijg je echt geen detonatie ...door die olie langs de seals.
Teminste als je zo nu en dan flink door jast blijft het best schoon.
Ik blijf er wel bij dat het merk olie nog wel verschil kan maken..
Heb er met castrol 5w40 edge td veel minder verbruik dan met bv mpm 5w40.

mvg chris

MrCain

Citaat van: glenfiddich1983 op 08-06-2014 22:30:54
Citaat van: MrCain op 08-06-2014 11:58:58

Er is een plan om er ooit (ergens in dit lichtjaar misschien... :P) een sterker blok in te bouwen maar dat zijn toekomstplannen! En inderdaad => kan je alles dan lekker op t gemakje doen als je modulair aan het werk gaat door iedere keer een motordeel aan te pakken => kan je de kosten lekker spreiden (komt het gevoelsmatig minder hard aan ;D)

Als je sowieso al van plan bent tzt een ander blok te monteren dan zou je mijns inziens wel gek zijn om nu tijd en geld te steken in het verhelpen van een toch al niet erg interessant verbruik van 1/4000 in je huidige blok.

Waarom zou ik gek zijn? => zet dan natuurlijk de kop weer over op het andere blok, als deze er ooit in gaat komen.....
En persoonlijk vind ik die liter op 3000-4000km gewoon veel.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: scania164 op 08-06-2014 23:10:03
Ik zou gewoon klepseals vervangen aan motor.
Wil best helpen...heb gereedschap er al voor liggen....ga zelf ook doen.
Daarbij krijg je echt geen detonatie ...door die olie langs de seals.
Teminste als je zo nu en dan flink door jast blijft het best schoon.
Ik blijf er wel bij dat het merk olie nog wel verschil kan maken..
Heb er met castrol 5w40 edge td veel minder verbruik dan met bv mpm 5w40.

mvg chris

Soort olie kan inderdaad ook veel schelen! MPM zal ik persoonlijk nooit in mn auto gooien...misschien om te spoelen maar niet om mee te rijden ;)
Detonatie kan je krijgen van de vervuiling in je kop welke je krijgt door olie verbruik => koolaanslag.

Misschien inderdaad idee om eerste instantie de seals te doen => kosten zijn het eigenlijk niet, alleen best wat werk...
Jammer dat we zo ver van elkaar wonen hé Chris ;) anders was t zo gepiept geweest denk ik zo maar. En al aardig wat hobby uurtjes achter de rug gehad ;D

Zal ter zijner tijd kijken wat ik gaat doen, neig nog steeds naar optie b maar optie a is aantrekkelijk qua uitgave....

Tja, wat is wijsheid ;)

scania164

Zijn genoeg mensen die het prima opgelost hebben met seals vervangen aan de auto .
Ga het zelf ook doen...

dielie850

Citaat van: scania164 op 09-06-2014 12:25:12
Zijn genoeg mensen die het prima opgelost hebben met seals vervangen aan de auto .
Ga het zelf ook doen...
Ik ook.
Gister naar Harlingen op en neer geweest ongeveer 700 km gereden en 2.5 liter olie verstookt  :o
Wat ben ik blij als het belastinggeld binnen is en ze vervangen worden :eusa_pray:

NinaPaul

Dat verbruik (700km 2,5L) met enkel defecte klepseals  :eusa_think: :eusa_think:

Dat is een liter per 280km  :eusa_wall:
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MrCain

Ga het zelf ook doen...

Welk (specifiek) gereedschap ga je er voor gebruiken? Heb nog wel ergens zo´n klepveerindrukhefboomgeval liggen enz. maar zou je de oude seals er fatsoenlijk uit krijgen zonder zon tang? Ze zitten best aardig diep in de kop...

Aan de andere kant, zon tang zijn in principe niet echt de kosten als je ze te pakken kan krijgen :eusa_think:

Je begint me steeds meer te overtuigen om te beginnen met alleen de seals Chris :P

Citaat van: dielie850 op 09-06-2014 12:35:05
Ga het zelf ook doen...
Ik ook.
Gister naar Harlingen op en neer geweest ongeveer 700 km gereden en 2.5 liter olie verstookt  :o
Wat ben ik blij als het belastinggeld binnen is en ze vervangen worden :eusa_pray:
Citaat van: NinaPaul op 09-06-2014 12:45:34
Dat verbruik (700km 2,5L) met enkel defecte klepseals  :eusa_think: :eusa_think:

Dat is een liter per 280km  :eusa_wall:

Misschien missende seals? ;D

de 320CI V8 van mn maat dronk 1 liter op 100 km met erug slechte seals => seals vervangen en verbruik was ver over!
Maar spreek dan wel over techniek van de jaren ´70...

petrolhead2.5

de seals krijg je er lastig uit zonder tang. Gewone klepveertang werkt ook niet met de kop er nog op, want je moet een stellage hebben waaraan je kunt hevelen, vergeet ook niet een sterke magneet voor de spietjes rondom de klepsteel, en een pijpsleutel 11 die precies op de stalen kant van de seal kan zetten en 'm zo mooi met gelijke kracht rondom in de kop drukt. Is en blijft een mooi blok om aan te sleutelen, bij mij heeft 't veel resultaat geboekt de seals, garantie dat dit hét is kun je natuurlijk moeilijk navertellen, maar zeker de moeite waard en goed te combineren met een distributiewissel.

Antonio

Ik kampte ook met een verhoogt olieverbruik en blauwe pluimen. Ik heb het in de volgende volgorde kunnen elimineren.

Stap 1: Carterventilatie km stand: 330.000

Het olieverbruik was gedurende een half jaar minder en het was minder blauw op straat :police:. Na een half jaartje onverminderd heftig verbruik en walm.

Stap 2: Nieuwe turbo km stand: 340.00

Speling op het asje zorgde voor een hoop olieverbruik en blauwe walm. Na vervanging van de turbo was het olieverbruik gehalveerd, maar nog niet weg.

Stap 3: Klepsteelrubbers km stand 350.000
Klepsteelrubbers vervangen. Dat is nu bijna 2 jaar geleden. Geen walm meer en acceptabel verbruik. 1 ltr op 5-6000km. Vooraf eerst onderblok getest. Distributie, spanrol etc meteen mee vervangen.

En als je daar toch in de buurt bezig gaat. Seals, koelvloeistofpomp en rechter motorsteun zijn ook meteen mee te nemen.... ::)

MrCain

Citaat van: Antonio op 12-06-2014 19:47:53
Ik kampte ook met een verhoogt olieverbruik en blauwe pluimen. Ik heb het in de volgende volgorde kunnen elimineren.

Stap 1: Carterventilatie km stand: 330.000

Het olieverbruik was gedurende een half jaar minder en het was minder blauw op straat :police:. Na een half jaartje onverminderd heftig verbruik en walm.
Reeds al vervangen.

Stap 2: Nieuwe turbo km stand: 340.00

Speling op het asje zorgde voor een hoop olieverbruik en blauwe walm. Na vervanging van de turbo was het olieverbruik gehalveerd, maar nog niet weg.

Ook al vervangen door een iet wat groter exemplaar ;D

Stap 3: Klepsteelrubbers km stand 350.000
Klepsteelrubbers vervangen. Dat is nu bijna 2 jaar geleden. Geen walm meer en acceptabel verbruik. 1 ltr op 5-6000km. Vooraf eerst onderblok getest. Distributie, spanrol etc meteen mee vervangen.

En als je daar toch in de buurt bezig gaat. Seals, koelvloeistofpomp en rechter motorsteun zijn ook meteen mee te nemen.... ::)
Gaan we dus maar aan beginnen, DB riem en pomp zijn ook al vervangen 60.000km geleden, moet ff kieken wat we daar mee gaan doen....

Klepsealaftrektang gaan we eens dezer dagen bestellen en zo'n rack waar je je indrukgereedschap op moet zetten gaan we op het moment daar maar zelf maken/desingen.

Eerst nog wat andere werkzaamheden afmaken en dan eens een poging gaan wagen ;D ben benieuwd....

petrolhead2.5

Tang ben ik je best bereid op te sturen/uit tekenen. Laat het maar ff weten de klepveertang en stellage heb ik destijds ook ingeleend

Antonio

Wees zeker dat je het hele proces overziet. Onder luchtdruk zetten van de cilinder zodat de kleppen niet in de cilinder vallen en vastzetten van het kroontandwiel zodat de boel niet ongewenst gaat draaien...