airco defect

Gestart door Barrie, 23-06-2014 14:15:38

Vorige topic - Volgende topic

Barrie

Hallo allemaal op het moment dat ik dit schrijf zit ik in Italie met een Volvo 859 Glt waar waarschijnlijk de magneetkoppeling defect is. De airco doet het prima tot ongeveer 10 minuten draaien dan stopt deze ermee. Is er een mogelijkheid deze tot thuiskomst te repareren ik heb ergens gelezen, dat dit mogelijk is met tie raps maar ik kan dit artikel niet terug vinden graag hulp. Bij voorbaat dank.

Sbv

Koppeling los halen en ringetje verwijderen. Maar meet eerst de spleet eens op.

Ik zou er zelf zo niet mee gaan knoeien op vakantie, je moet tenslotte ook nog terug

kulk

Wimpelman

Ik heb diverse artikels gelezen over de tyrap oplossing en zie geen enkel bezwaar om dat toe te passen. Enige is dat je de kans loopt dat je um niet uit krijgt. Idee is om 3 tyraps ca 120 graden uit elkaar, dus verspreid door de koppelingsplaat te steken en vast te trekken. Daarmee verklein je de spleet en pakt de koppeling dus op. Maar goed, ontkoppelt daarmee wellicht ook niet.
De edele oplossing is idd wat vulringetjes verwijderen. Heb ik vorige zomer gedaan en werkt als een trein. Het loshalen van de koppling gebeurt dus met 3 boutjes, ik meen m5. Maar als je tijdens het loshalen een van de boutjes breekt, ben je de sjaak. Persoonlijk ben ik van mening dat ie kans uiterst gering is, als je een beetje gevoel in je handen hebt. Je voelt wanneer ie bijna gaat breken.....

The Demon

Misschien een stomme opmerking/vraag, maar zit er wel genoeg koudemiddel in?

Groet,
The Demon.

henry classic v70

Citaat van: The Demon op 23-06-2014 20:49:38

Groet,
The Demon.

Dat is ook mijn eerste gedachte Walter..
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Demon

Citaat van: henry classic v70 op 23-06-2014 21:30:38
Citaat van: The Demon op 23-06-2014 20:49:38

Groet,
The Demon.

Dat is ook mijn eerste gedachte Walter..
Een beetje garage in Italië kan het zo controleren voor je en ze zijn echt niet de duurste, zit je in de buurt van Milaan? Dan weet ik nog wel een adresje voor je.
Lijkt mij slimmer als met lap/pruts oplossingen als tywraps te gaan lopen kötten.

En anders gewoon het raampje open  ;D

Groet,
The Demon.

Barrie

Er zit genoeg koudemiddel in voordat ik wegging het gehele systeem na laten kijken en opnieuw laten vullen. Het lijkt me inderdaad het meest verstandige, dat ik zodra ik terug ben de magneet
koppeling ga maken. Ik durf het niet aan om hier de boel los te draaien. In iedergeval harstikke bedankt
voor jullie reactie, s. Dit was mijn eerste keer op het forum en het geeft een goed gevoel, dat het goed bekeken wordt je weet maar nooit. Groeten allemaal.

volvobug

Als je vorige zomer al ringetjes verwijderd hebt kan spleetgrootte niet de oorzaak zijn, tenzij je nu richting de 1 mm meet. Af fabriek hebben deze koppelingen er 12 á 15+ jaar over gedaan om van 0,3-0,5 mm te slijten richting 1 mm.
Je systeem is dan wel gevuld maar kan lek (geraakt) zijn. Als je nu de koppeling vastzet en met te weinig middel rijdt, loop je het risico de pomp te mollen.

Meet de spleetgrootte eerst maar eens op.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.