Auto audio vraagje

Gestart door Broabander, 30-06-2014 10:34:48

Vorige topic - Volgende topic

Broabander

Luitjes,

Even hier de vraag omdat ik er geen chocola van kan maken.

In mijn Ibiza zitten standaard 4 4ohms compo speakers, dus met losse tweeters. Die hadden na 10 jaar echter hun beste tijd wel gehad, klonken niet meer zo fantastisch, dus vervangen die hap. 2 setjes speakers gehaald, beide 4ohm, verschillende merken. Tijdje geleden alvast de 1e speaker vervangen, rechtsvoor, afgelopen vrijdag de tweede (linksvoor) en derde (rechtsachter) vervangen.

Probleem is dat de speaker linksvoor ineens begon te kraken op zaterdagochtend, en daarna alleen bij heel hoog volume nog een kik gaf. Vrij irritant natuurlijk, maar niet zo irritant als gisteren; na 20 meter rijden vielen alle speakers ineens uit. Radio doet het gewoon nog prima, niets geks aan te zien.

Vanochtend het deurpaneel rechtsachter los gehaald; toen ik tegen het draadje van de filter naar de speaker tikte begon ineens alles weer geluid te maken. Even mezelf verzekerd dat het stekkertje goed op de speaker aangesloten zat en toen linksvoor gaan kijken. Deurpaneel eraf gehaald, ik tikte tegen het filter en ineens stopte alles weer met geluid maken. Heb dus het vermoeden dat het linksvoor of rechtsachter zit, dus beide speakers daar helemaal los gehaald maar nog steeds geen geluid.

Ergo: que pasa? Ik vermoed iets met massa of dat er toch ergens iets sluiting maakt. Hoop nu vooral dat ik de radio niet heb gefrituurd. Ik heb de aansluitingen naar de speakers verder niet verzwaard oid, en gewoon de bijgeleverde kabeltjes gebruikt. De autoradio is het meest luxe Seat systeem van 10 jaar geleden. Zal 4x40rms zijn ofzo, speakers hebben volgens mij piekvermogen van 160w en 210w. Aansluiten op de originele draden is gebeurd met kabeloogjes (achter) en gesoldeerde male-female pinnetjes voor.

Iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.