Aansprakelijkheid mbt verstopping

Gestart door pwberg, 09-07-2014 16:49:30

Vorige topic - Volgende topic

pwberg

In korte tijd het 2de aansprakelijkheids-topic  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Aan de achterzijde van onze woning delen wij een goot met in totaal 4 woningen. De afvoer richting riool loopt (na het plaatsen van een nieuwe schutting enige jaren geleden, destijds helemaal niet op gelet  :eusa_wall:) in mijn achtertuin. Nu hebben we hier last van verstoppingen. Ben hier zelf pas geleden al mee bezig geweest, maar met het noodweer van gisteren en vandaag bleek er nog steeds een verstopping te zitten.

Ben er nu klaar mee en wil een "mannetje" laten komen. Vraag is simpel; wie moet er schokken? Logischerwijs zou ik zeggen delen door 4. Gezien de, laten we zeggen, niet-optimale relatie met voornamelijk onze directe buren wil ik dit wel even zeker weten om beslagen ten ijs te komen als ik dit voor ga stellen.

Iemand enig idee hoe dit geregeld is en (zeker zo belangrijk) waar dit terug te vinden is?

Thanx.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

glenfiddich1983

Wat is de situatie, rijtjeshuizen met één lange goot? Of appartementen met vve?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

pwberg

Citaat van: glenfiddich1983 op 09-07-2014 17:39:20
Wat is de situatie, rijtjeshuizen met één lange goot? Of appartementen met vve?

Excuses, rijtje van 4 koopwoningen met dus een gedeelde goot.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

petrolhead

Ben geen jurist maar gaat denk ik over redelijkheid en billijkheid.

Lees ik nu goed dat na het plaatsen van de nieuwe schutting je last hebt van verstoppingen. Of is dit de eerste keer. Hebben de anderen huizen ook last hiervan.

Is het een pvc of een oude gres buis? klinkt je grond nog in of is het geconsolideerde zandgrond.

Zelf heb ik met het plaatsen van een nieuwe schutting de paal dwars door een lage druk gasleiding geramd. Ongeveer een half jaar later roken we pas gaslucht omdat de houten paal door de droogte kromp.

Vulk

En is de afvoer verstopt door de werken aan de omheining?

Afhankelijk van de verstopping kan het zijn dat het best snel opgelost is. Even een zuigwagen laten komen en met een rioolrat schoonblazen.

pwberg

Verstopping heeft niets te maken met werkzaamheden whatsoever. Simpelweg langzaamaan dichtgeslipt denk ik.

Last alleen op de laagste punten van de goot (golft een beetje) bij heul veul regen.

Het gaat om PVC-pijperij in stabiele grond.
(\_/)
(O.o)

heutink

;)
het Nederlands Recht is gebaseerd op redelijkheid...........gemeenschappelijk gebruik betekent dan ook gemeenschappelijk onderhoud.

ik heb laatst ook een verstopt riool laten doorblazen/reinigen..........dat was op zaterdag, dus hoog tarief, maar ik was wel voor ik meen 160 euro klaar.
8)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

glenfiddich1983

Staat er in de leveringsakte van de woning iets over erfdienstbaarheden (in het bijzonder dus de gemeenschappelijke dakgoot) en zo ja, staat er iets over de onderhoudskosten?

Dit soort zaken zijn namelijk bij rijtjeshuizen meestal, áls ze geregeld zijn, vastgelegd in de vorm van een erfdienstbaarheid. De passerende notaris meldt dat soort zaken vaak in de leveringsakte, hoewel het strikt genomen niet noodzakelijk is omdat het als losse akte ingeschreven staat bij het kadaster.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Vulk

Citaat van: pwberg op 09-07-2014 17:46:27
Verstopping heeft niets te maken met werkzaamheden whatsoever. Simpelweg langzaamaan dichtgeslipt denk ik.

Last alleen op de laagste punten van de goot (golft een beetje) bij heul veul regen.

Het gaat om PVC-pijperij in stabiele grond.

Dan mag het niet veel meer kosten dan 50- 100 euro denk ik.
Even bespreken met de buren en kosten delen door 3-4?

elianmars

Wat Thomas zegt, misschien eerst even overleggen met de buren en dan pas iets regelen?

)()()sT

Is er kadastraal bekend van wie de grond is?

pwberg

Citaat van: glenfiddich1983 op 09-07-2014 17:50:34
Staat er in de leveringsakte van de woning iets over erfdienstbaarheden (in het bijzonder dus de gemeenschappelijke dakgoot) en zo ja, staat er iets over de onderhoudskosten?

Dit soort zaken zijn namelijk bij rijtjeshuizen meestal, áls ze geregeld zijn, vastgelegd in de vorm van een erfdienstbaarheid. De passerende notaris meldt dat soort zaken vaak in de leveringsakte, hoewel het strikt genomen niet noodzakelijk is omdat het als losse akte ingeschreven staat bij het kadaster.

Pfff, goeie.. Geen idee, daar zou ik eens in moeten duiken

Citaat van: Vulk op 09-07-2014 18:05:45
Dan mag het niet veel meer kosten dan 50- 100 euro denk ik.
Even bespreken met de buren en kosten delen door 3-4?

Citaat van: elianmars op 09-07-2014 19:23:54
Wat Thomas zegt, misschien eerst even overleggen met de buren en dan pas iets regelen?

Zou de meest logische werkwijze kunnen (en moeten) zijn, echter de relatie met m.n. de directe buren is dusdanig dat ik zeker beslagen ten ijs wil komen omdat er anders zeker niets te bespreken is....

Citaat van: )()()sT op 09-07-2014 19:44:32
Is er kadastraal bekend van wie de grond is?

Dat zal centimeter-werk zijn. Blijft voor mij (met logisch boerenverstand) een feit dat iets wat door meerdere woningen gebruikt wordt ook onder de verantwoording van meerdere huiseigenaren
(\_/)
(O.o)