Advies gevraagd ...

Gestart door rpakuypers, 10-07-2014 23:05:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rpakuypers

Omdat ik na een tweetal uren surfen en bellen niet verder kom maar even hier de vraag aan ervaringsdeskudigen : Waar kan ik banden vinden die een loadindex hebben die hoger is dan 95 ? Dit omdat mijn Tabbert een enkelasser is met een nettogewicht van bijna 1400 kg. Op alle websites waar ik terechtkom spreekt man van bestelwagen- en caravanbanden en dan kom ik altijd uit op het getal 91 of 95 bij een bandenmaat van 195/65/15.

Groet,
Roger

kulk


kulk


rpakuypers

Citaat van: kulk op 10-07-2014 23:16:08
http://www.conti.nl/autobanden/vancocamper/#.U78CeLGgrCc

Dank, maar ook hier niet de juiste bandenmaat of wederom loadindex 95 ...........

Groet,
Roger

kulk

O sorry, geldt dan ook voor die andere link denk ik

kulk

Een maatje breder/ hoger past niet?

rpakuypers

Citaat van: kulk op 10-07-2014 23:20:03
http://www.caravanbanden.info/?p=2&t=caravan

Hier zag ik er ook bij zitten met 900 kg per band

Klopt, maar dan zit ik aan 195/70/15 en dat gaat net niet passen ........... denk ik. Maar inderdaad wel 900 kg per band.

Groet,
Roger

rpakuypers

Citaat van: kulk op 10-07-2014 23:22:59
Een maatje breder/ hoger past niet?

Kan ik niet goed zeggen. De huidige banden passen er net in ........... vind het nogal een gok om hogere/bredere aan te schaffen en dan erachter te komen dat ze toch niet passen.

Groet,
Roger

kulk

Ja lastig dan.

Anders setje wielen scoren die wat kleiner zijn zodat je er hogere banden op kan zetten.

rpakuypers

Citaat van: kulk op 10-07-2014 23:29:06
Ja lastig dan.

Anders setje wielen scoren die wat kleiner zijn zodat je er hogere banden op kan zetten.

Is ook een optie ............ ik zal eens kijken. Anders blijven de huidigen met loadindex 95 er maar op, het gaat op jaarbasis om 300 km die ik met de caravan rij. Kan dan wel niet veel in de caravan stoppen aan spullen  :eusa_think:

Groet,
Roger

)()()sT

Ik heb van die transportbanden eronder liggen, die "reinforced" exemplaren die ook onder busjes liggen. Kan niet nakijken wat de loadindex is want het ding staat in de stalling.

t_w

'transport' banden of reinforced banden zijn 2 verschillende dingen.

In een maat, heb je 'standaard' en een reinforced variant. De laatste is zo ontwikkeld, dat hij 'meer' draag vermogen heeft.
Je ziet er aan de buitenkant niets aan, op de tekst "XL" of "Reinforced" na.
De 'truc' zit 'm in de constructie, aan de binnenkant. Verschil is vaak 3 of 4 punten op de Load Index schaal

Daarnaast, zijn er ook 'commercial' banden. Dit zijn banden die specifiek ontwikkeld zijn voor, in het kort, busjes...
Dus de transporters / crafters / sprinters / movano's / ... / ... van deze wereld.

Je herkent de banden aan de 'C' in de maatvoering.

Bijvoorbeeld: 195/65R15C.
Deze banden hebben een hogere load index dan de normale 'passenger car' banden, de 'standaard' en de 'reinforced'

195/65R15 'standaard' --> Load index 91, 615 kg
195/65R15 'reinforced' --> Load index 95, 690 kg
195/65R15C 'commercial tyre' --> Load index 98, 750 kg

Vaak is de snelheidsindex van een commercial tyre wel wat lager ( het moet ergens vandaan komen ;) ) maar dat maakt voor een caravan / aanhanger niet uit, aangezien deze voor zover ik weet altijd boven de 130 km/h ligt...


rpakuypers

Citaat van: t_w op 11-07-2014 00:24:43
'transport' banden of reinforced banden zijn 2 verschillende dingen.

In een maat, heb je 'standaard' en een reinforced variant. De laatste is zo ontwikkeld, dat hij 'meer' draag vermogen heeft.
Je ziet er aan de buitenkant niets aan, op de tekst "XL" of "Reinforced" na.
De 'truc' zit 'm in de constructie, aan de binnenkant. Verschil is vaak 3 of 4 punten op de Load Index schaal

Daarnaast, zijn er ook 'commercial' banden. Dit zijn banden die specifiek ontwikkeld zijn voor, in het kort, busjes...
Dus de transporters / crafters / sprinters / movano's / ... / ... van deze wereld.

Je herkent de banden aan de 'C' in de maatvoering.

Bijvoorbeeld: 195/65R15C.
Deze banden hebben een hogere load index dan de normale 'passenger car' banden, de 'standaard' en de 'reinforced'

195/65R15 'standaard' --> Load index 91, 615 kg
195/65R15 'reinforced' --> Load index 95, 690 kg
195/65R15C 'commercial tyre' --> Load index 98, 750 kg

Vaak is de snelheidsindex van een commercial tyre wel wat lager ( het moet ergens vandaan komen ;) ) maar dat maakt voor een caravan / aanhanger niet uit, aangezien deze voor zover ik weet altijd boven de 130 km/h ligt...



Dank voor de uitleg. Ik was die C al eens tegen gekomen maar kon toen niet zien wat dat inhield. Ga ik nog eens surfen .......

Groet,
Roger