Probleem bij draagarmen vervangen

Gestart door BennieV70T, 13-07-2014 18:30:12

Vorige topic - Volgende topic

BennieV70T

Ik ben bezig met de draagarmen te vervangen, nu waren de bouten aan het subframe makkelijk los te draaien , maar de bout aan de kant van de fusekogel is afgeknapt en aan de andere zijde is de kop van de bout ( maat 13 ) rond geworden. Ik heb al geprobeerd met veel wd 40 en een pons de bout los te tikken, maar het lukt niet. Wat is nu het beste om te doen ???
Volvo 850 2.5 glt, Volvo V70 2.5t, Volvo 850 T5, Volvo S80 2.9, Volvo S80 2.4T, Volvo S70 10V, Volvo 850 T5R
Huidige auto`s= Volvo S80 3.2 en C70 T5

Rijns_t5r

Ja kan proberen de moer los te slaan met een ring sleutel en de kop van de bout vast houden met griptang.
Gaat dit niet,kop van de bout af boren,succes.

Robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

BennieV70T

Volvo 850 2.5 glt, Volvo V70 2.5t, Volvo 850 T5, Volvo S80 2.9, Volvo S80 2.4T, Volvo S70 10V, Volvo 850 T5R

BennieV70T

Op Youtube is er een filmpje hoe je een draagarm vervangt, op dat filmpje zie je ook dat, als je de moer van de bout af hebt, je met een hamer en daarna een pons de bout eruit kan tikken , alleen zit de bout bij mijn auto muurvast.

Ludo

Met WD40 kan het inderdaad lang duren vooraleer het loskomt.
Beter een echte kruipolie gebruiken van Motip, Berner, Petromark...
Heb je veel beter resultaat mee.

grijzev70tdi

anders complete fussee eraf halen. desnoods ander fussee stuk
Grolsch, het klinkt al lekkerder

volvobug

Tikken helpt niet, je zult harder moeten slaan  ::)

Waar zit je in Arnhem? Anders ff per PB.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Bas850

Als je hem iets opkrikt krijg hij dan niet iets meer speling?
"to finish first, you first have to finish"

The Demon

Citaat van: Bas850 op 13-07-2014 22:16:09
Als je hem iets opkrikt krijg hij dan niet iets meer speling?
Inderdaad, de spanning van de bout afhalen dan komt hij er wel uit.

BennieV70T

Opkrikken heeft niets geholpen, vandaag begonnen met uitboren, maar ik stop er even mee, vanwege serieuze rugklachten, wel balen !!

Piet

Buig eerst, tja hoe leg je dat uit... de lippen van de fusee ( waar de bout door zit) .... uit, zodat de bout minder klem komt te zitten, rechter in het gat komt te liggen

Soms helpt het ook daarna een paar klappen bovenop de draagarm te geven opdat de pin van de kogel iets naar beneden komt of juist op de onderkant opdat de pin huist iets naar boven komt.
Er zit een uitspering in die pin waar de bout langs gaat, daar moet de bout  vrij in kunnen bewegen.

Dikke pons, stevige vuist en er uit rammen.

volvobug

Die "lippen" uiteen buigen is uit den boze volgens Volvo. Zelf wil ik nog wel eens een "corrigerend tikje" toedienen  ;D, maar met beleid. Je wilt niet dat daar (haar-)scheuren in ontstaan.

Ik zou eerder opteren om op de fuseekogel zelf te slaan, van onderen. De draagarm wordt tenslotte toch vervangen.
Ik zit in de buurt, kijk wel even of ik de tijd kan vinden om mee te kijken/helpen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Piet

Je moet dat dan ook wel een beetje met beleid doen natuurlijk dat uitbuigen, gaat er alleen maar om dat de bout net ff iets vrijer komt te liggen. Die halve  mm die daarvoor nodig is doet niks met de fusee hoor.
Je hoeft er alleen maar een wig er voor tussen te zetten.

Rijns_t5r

Precies wat piet zegt,ff klein staal beitel er tussen tikken bij het fusse,beetje wd 40 kijken of je er een beetje beweging in krijgt en je mag gerust op de draag arm slaan hoor(wel een zware hamer gebruiken hoor,vuist)zoals ik de foto ziet zou te de bout er zo uit moeten slaan met een doorslag.
Ben benieuwd.

Robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Lunadust

Je zou ook kunnen proberen om hem plaatselijk te verhitten met een inductie apparaat.
Door rek en krimp heb je grote kans dat de roest verbinding knapt en je de bout rest er zo uit tikt.
Techneut, geen dichter.