oil catch can gemonteerd

Gestart door rmvdijck, 13-07-2014 20:47:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rmvdijck

Hoi,
sinds een maand heb ik eindelijk weer een volvo. Een zwarte v70 2.5T uit 97.
na wat kleine reparaties toch wel een wat hoog olie verbruik geconstateerd. De auto heeft wat overdruk ik het carter.
De ventilatie PCV ga ik vervangen. De inlaat naar de turbo zat pot dicht. deze heb ik al schoongemaakt en de overdruk is weer onderdruk. Nieuw rubber op de oliedop. Motor schoon gespoten en een catch can gemonteerd.
Als de PCV delen binnen zijn ga ik alles vervangen.
afgelopen vrijdag heb ik dus  een oil catch can gemonteerd.

dicht bij de turbo inlaat met korte slangen. Ik heb een kraantje gemonteerd onder de can zodat ik de boel makkelijk kan aftappen. Tot nu toe blijft hij leeg maar ik heb nog niet veel gereden.
ik weet niet hoe ik hier foto's kan plaatsen dus die komen nog.
maar hij zit er netjes in. :)

Bij een vorige Volvo zat de olie retour in het blok volledig verstopt dit was een 960.
hierdoor werd de olie de inlaat in gespoten en bij stevig rijgedrag stond de snelweg blauw van de rook. Helaas bij de vorige eigenaar al een poosje een probleem dus hierdoor: Kat kapot, kleppen vol met aanslag. De catch can zat hier na iedere rit vol. Ik kon de blokkering niet oplossen dus met een catch can verder rijden. Na een ritje Groningen Helmond reed ik 3 kleppen kapot bij Vaassen.
Ik heb toen een andere motor gemonteerd. Andere Kat en toen de auto verkocht. Na 2 jaar een fiat stilo abarth te hebben gereden nu dus weer eindelijk een Volvo.
Ik hoop dat de olie retour hiervan gewoon open is. We gaan het deze week zien.

rmvdijck


rmvdijck

vandaag de carter ventilatie PCV vervangen. Alles vernieuwd en het was nodig ook met 330k op de teller.
gelukkig geen verstopt retour zoals bij een oudere 960 van mij. ( door het verstopte retour werd de olie de injectie in gespoten, hierdoor veel olie verbruik, kat kapot en kleppen vol aanslag en uiteindelijk kleppen gebroken)
De PCV leidingen waren zo hard dat het gewoon afbrak bij de demontage.
Tevens meteen nieuwe olie en een filter er op. 5w 40 vol synthetisch. Alles bij de dealer gehaald.
ook heb ik de olie peilstok vervangen en de buis want het oude type was niet meer leverbaar.

Nu geen dampen meer uit de peilstok :) de oil catch can laat ik er mooi tussen zitten.

Best wel een klusje btw. Maar in de garage van een goede vriend met alle tools aanwezig goed te doen.
Ik wil nog wel de o ringen van de injectoren vervangen. Deze zijn aan de beurt. Als ik ze bij de hand had dan had ik het meteen meegenomen.

Ik denk dat hij nu wel vakantie klaar is. Ik ben benieuwd of ik nu minder olie verbruik (verlies)

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

rmvdijck


dopie

moeten er in die 2 gaten in de zijkant geen boutjes? want de tankjes die ik heb gehad waren anders niet luchtdicht.

rmvdijck

nee hoor dit is voor de ophang beugel die kun je op 2 plaatsen monteren.

dopie


Okey bij die van mij zat 1 plek waar die beugel kon maar die waren open, zodra de beugel erop zat was alles dicht.