Relaas: van '98 V70 2.5 -> '06 XC70 2.5T -> '18 V60 T3, de '99 V70 2.5 blijft!

Gestart door elmarconi, 22-07-2014 13:17:47

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: elmarconi op 23-02-2020 19:49:24
Spul zit er sinds de kerst onder, laten doen. Pas afgelopen week met keertje flink doorremmen op de heenweg gemerkt...
Kan het ook ralle draagarm zijn?

Vandaag nog even de Vida eraan gehangen.

Na de "erase all" komt alleen de AQS terug.

Daar staan een aantal bekende tussen ;D

Exhaust Camshaft Control melding werd bij mijn V70 veroorzaakt door een ralle solenoid van de nokkenasversteller. Nadat ik deze heb vervangen, is de melding nooit meer terug gekomen.

elmarconi

Citaat van: elianmars op 23-02-2020 22:06:02
Exhaust Camshaft Control melding werd bij mijn V70 veroorzaakt door een ralle solenoid van de nokkenasversteller.
Nadat ik deze heb vervangen, is de melding nooit meer terug gekomen.

Jaar geleden al vervangen: https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71507.msg1793389.html#msg1793389
Hij regelt wel wat, met Vida gekeken, https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71507.msg1792288.html#msg1792288.
Ik vermoed dat de distributie op deze nokkenas er een tandje ernaast zit.
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71507.msg1798659.html#msg1798659
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

One happy V70 camper, hij kan weer ruim een jaar.

1 ralle remklauw achter, remblokjes erbij en een fuseekogelhoesje. Trilt ook niet meer tijdens het remmen. 
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Geen schokkende dingen: Zomerbanden er weer onder.

Rechterkoplamp maar weer eens gepolijst. Verschil in helderheid met linksvoor was te gek.
Nieuw wordt 't niet maar wel een stuk beter.
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Na een aantal weken tegen de melding "parkeer hulp service vereist" aangekeken te hebben vandaag de moed verzameld om de boel weer los te trekken.
VDash vertelde me dat het Sensor 2 was, van achter bekeken de 2e van links. Vervangdeel 30765108.
Omdat ik een LPG-tank heb die voor de bouten vd achterbumpers zit vorige keer ook wat rondgegoogled, en voilá: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=146978
De skid-plate kun je met iets meer dan applied reasonable force loswrikken, dan heb je de usual 2 cm speling op de stekkers, en een ruimte voor 1 pink om de ingeklemde sensor te lossen.
Na diverse krachttermen en een stuk gemodificeerd ijzerdraad is het toch gelukt.
--
Autogas Inside . . .

Taranis

Knap! Hoef je ook die vervelende bouten van de achterbumper niet los te halen! Mooie tip :)

elmarconi

XC vwege tijdgebrek naar de garagist, verse olie, filters, de trillende remschijf is iets afgedraaid en omdat ik in een goede bui was een airco service.
LPG KVS sensor doet raar, even bypassed met een losse NTC4.7kOhm, ge-ty-wrapped op de oude. Schakelt wat laat over vanaf koud, zal in de winter niet werken, verder prima hack.
Nieuwe LPG KVS sensor is onderweg. Airco werkt prima, trilt niet meer bij remmen, maar helaas, 600km verder wat olievlekken op de stoep.  :( Olielekkage komt vanaf kleppendeksel.
Zowel aansluiting/slang carterventilatie boven op klepdeksel en/of afsluitring olievuldop alsmede pakking nokkenasversteller zijn verdacht.

Iemand een XC70 kopen?

De ouwe 10V maar wat extra TLC gegeven door er 2 x verlichtingen 9151343, een verse 6800093 en een boel Euro98 in te gooien.
--
Autogas Inside . . .

Taranis

Oeh, die lekt ook wel meteen stevig ja!

Zoals KIM ooit opbeurend sprak: een Volvo turbo lekt, heeft gelekt of gaat lekken maar lekken zal ie.

Hoe is de carterdruk?

de Boeing

Bummer.

Maar inderdaad, zorgen dat je carterdruk (en dus carterventilatie) in orde is, dan rij je lekvrij.

Ik had met nieuwe CVVT koppen en nieuwe keerringen erachter (alle origineel volvo, met de juiste tool erin gedrukt) nog steeds lekkendezwetende distributie kap, na het op orde maken van het carterventilatie traject was het weg (en dan zuigt de handschoen op de oliedop ook naar binnen...). Als je niet heel het carterventilatie gebeuren wil gaan vervangen (en eigenlijk moet je dan ook even carterpan uitbaggeren), zou ik vaak olie wisselen met flushen aanraden (ik doe nu iedere 5000km nieuwe olie waarbij ik net voor wissel wat atf erbij doe, heel voorzichtig stukje rij en dan aflaat).

KIM

Citaat van: Taranis op 16-07-2020 09:46:47

Zoals KIM ooit opbeurend sprak: een Volvo turbo lekt, heeft gelekt of gaat lekken maar lekken zal ie.

En dat is nog maar de helft van de mogelijke problemen. Een andere, veel gehoorde, uitspraak van mij is: Koop geen aaweedee  ;D

Taranis

Ja, alleen ben ik het daar niet mee eens :P AWD is gewoon een verschuiving van de kostenplaats: in plaats van aan voorbanden, geef je het uit aan mechanische reparaties aan het AWD systeem  :angel: (sprak degene met tot nu toe 1 gare HO, 1 gebroken bus tussen automaat en HO, 3 kapotte differentiëlen, 2 tussenassen en 2 steekassen in 3 auto's tijd en dan ben ik vast nog iets vergeten :eusa_whistle: )

KIM

En het vevangen van vier banden tegelijk als je er 1 kapot rijdt

elmarconi

AWD is super! Die twee keer per jaar op wintersport als het toevallig sneeuwt en je iedereen sneeuwkettingen ziet ombinden.
Da's me dus 3 x gebeurd in de laatste 6 jaar. De rest van de tijd in NL sleep je een bak extra ijzer met verlies en slijtage mee.
Maar zoals ik al lang geleden al zei:

Citaat van: elmarconi op 06-10-2014 19:07:53
Struisvogelpolitiek is de aanschafmethode al geweest. ;D

1 verse olievuldoprubber
1 pakking nokkenasversteller
1 keerring nokkenas

Ziet er droog uit na zojuist 400 km gedaan te hebben. (gekeken na 200 km, het is nu donker)

Carterdruk is aan de hoge kant is mijn mening.
2 jaar geleden de box + slang naar kop vervangen, maar inmiddels meer gelezen:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=18080&page=2

Voor het zekere zou het nog een keer los moeten denk ik.
--
Autogas Inside . . .

de Boeing

En een hoop extra gewicht mee torsen is niet enkel weggelegd voor het AWD systeem ... Zo had/heb ik nog steeds spijt dat ik geen dakraam heb, maar met de jaren begint dit ook een zorgekindje te worden (dus toch maar blij zijn dat ik die problemen alvast niet heb, en ook niet het toegenomen gewicht... :eusa_think: :eusa_whistle:)

En het carterventilatiesysteem is bij onze volvo blokken redelijk gevoelig ja, vaak oliewisselen en flushen helpt om alle olie en ventilatie kanalen open te houden.

Dat bochtje in de carterventilatiebuis van een N is idd een beruchte, kwam ik tijdens mijn motorwissel ook tegen:

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1685175.html#msg1685175

elmarconi

Altijd spannend, met de XC op stap. In het kader van vakantie rondje Oostenrijk gedaan. Op de heenweg al melding olie bijvullen, maar dat wijt ik aan de lekkage. Halve liter erbij en gaan.
Minder fraai was de afgescheurde vacuumslag, ook inkorten ging niet meer. Bij de eerste de beste garage aan de Brenner een zelfde diameter slang uit een donor VW Golf mogen trekken.
10€ en een paar vette handen verder, alles weer in orde! Ghetto-fixen gaat nog eens groot worden aan deze auto.

--
Autogas Inside . . .