Achterlichten V70 branden voor de (bovenste) helft

Gestart door BasV70, 06-08-2014 23:02:50

Vorige topic - Volgende topic

BasV70

Omdat de verlichting van mijn caravan wat krakkemikkig bleek en deze na vervangen van de licht units en bekabeling tussen de units en stekker nog steeds niet helemaal jofel brandt heb ik gisteren ook maar eens de aansluiting aan de auto door gemeten. Daaruit bleek de pin voor het rechter deel van de verlichting geen spanning te hebben.

Met die conclusie besloten vandaag verder te zoeken en de auto weg gezet. Bij het starten brandde het lamp-defect-lampje. Vanavond daar dus eerst mee verder gegaan.  Aan beide zijden brandt het onderste achterlicht van de V70 niet meer. De lampjes zelf zijn echter niet stuk, zo blijkt uit omwisselen met de bovenste lampjes. De fout zit dus in de bedrading of de units. Het gekke is dat de verlichting links en rechts gescheiden afgezekerd is en er dus aan beide zijden, dus achter twee zekeringen, een deel van de verlichting niet brandt. 

Iemand al vaker met dit bijltje gehakt? Of vanuit ervaring een idee waar dit aan kan liggen? Ik ben niet zo heel erg goed met stroom en draadjes, dus als ik met mijn multimeter interessant ga lopen doen doe ik dat het liefst een beetje in de goede richting  :eusa_shifty:

Ik wacht in spanning de reacties af .....

Gr.  :eusa_angel:

BasV70

.... En dan lijkt de oplossing makkelijker dan verwacht. In tegenstelling tot wat de overzichten in zowel het onderhoudsboekje en de binnenkant van het zekeringdeksel doen vermoeden zijn de achterlichten dus niet links-rechts apart gezekerd, maar boven-onder. Zekering 23 voor de bovenste en 24 voor de onderste lampen. De aansluitingen van de stekkerdoos zijn wel netjes links-rechts gescheiden.   ::)
Ach, zo heb je nog wat te doen in je vakantie en leer je de auto steeds iets beter kennen. ...  :eusa_shifty: