net een maand in bezit van 850 T5

Gestart door Rafster, 13-08-2014 09:15:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rafster

En nu al problemen ;)
Misschien moest ik mij eerst maar eens voorstellen. Ik rij al jaren in het Zweedse automobiel. Ik wisselde regelmatig van Saab naar Volvo. Saab vanwege de looks en karakter en Volvo omdat ze niet stuk gaan en ook wel een beetje het karakter natuurlijk.

Na enkele jaren in een 960 en een 940 wilde ik toch eens wat meer vermogen en een betere wegligging. Ik heb toen een Volvo V70 (een groene) gekocht maar kon daar geen vrienden mee worden. Het interieur is niet echt Volvo en ik vond de neus achteraf toch niet zo mooi, te modern. Toen ik een witte T5 zag staan heb ik de V70 meteen van de hand gedaan. Ik ben dus nu in het bezit van een witte auto die ik ook echt mooi vind. Raar, maar zo gaan die dingen blijkbaar. Ik heb er weer een vriendje bij zullen we maar zeggen.

Er moet echter wel wat achterstallig onderhoud worden uitgevoerd natuurlijk. De teller geeft aan dat de witte al weer dik 300.000 km onderweg is. Kont hangt, nivomats versleten?; rammeltjes achter, en voor, rubbers vervangen?; loopt een beetje hoog stationair, stappenmotor?

Komende tijd veel leesvoer op dit forum voor mij....

)()()sT

Welkom! Een stevige stage-0 zal hem goed doen. Wellicht ook ergens een vacuümlek (hoog stationair) of de evap-klep. Door die laatste had ik bij de 850 ook een te hoog toerental; wij hebben hem toen gewoon afgedopt ::) :D

Rafster

Thanx!,
Stage-0??
Ik heb over die evap-klep zitten lezen en ook alle andere eventuele oorzaken van een te hoog tourental. Ik twijfel een beetje om er zelf naar op zoek te gaan of om er iemand naar te laten kijken. Het vervangen van wat slijtage onderdelen kan ik nog wel aan maar een gedegen probleem-analyse zie ik mezelf niet doen.

Ik ben een paar dagen vrij, misschien toch maar eens die motorkap openzetten.....

)()()sT

Stage 0 = de basis op orde brengen, dus een goede ontsteking, bougies, geen vacuümlek etc. etc.
Die klep zit (vaker ingepakt) tegen het fanhuis, enkel het stekkertje lostrekken leverde toen al verbetering op ;)

Boeijke


henry classic v70

Rammelen zijn vaak de endlinks, niet moeilijk te vervangen (vul endlinks maar in bij zoeken, staat veel info)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

dielie850

Welkom.
ben wel benieuwd naar de fotos  :D

Rafster

Volgende week eens kijken of ik een foto online kan krijgen. Voorlopig is het stationairprobleem nog niet verholpen. Na het wisselen van een goed werkende stappenmotor en alle vacuümslangetjes en eeb beetje draaien aan stationairschroef draaid de motor nu alleen maar iets minder touren maar nog steeds 200 te veel.

Het los halen van die EVA-klep haalde bij mij niets uit. Binnenkort moet er een nieuwe koppeling in want deze is versleten. Weet iemand daar nog een mannetje voor met ervaring en een gezellig uurtarief?


henry classic v70

Stuur maar een PB naar Dennis, heeft al heel veel koppelingen vervangen..
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

petrolhead2.5

je stationair toerental kun je niet bij regelen met de stelschroef. Volgens mij kun je de gaskabel hiermee iets strakker zetten. Het stationair toerental is hoe dan ook niet af te stellen. Persoonlijk verwacht ik toch wel dat ie ergens valse lucht trekt, kan soms wel en behoorlijke zoektocht zijn, controleer ook vooral de rubberen elleboogjes aan de vacuumslangen. Anders laat bij koppeling wissel direct ff alle vacuumslangen checken. Welk type Saab heb je 't meest gereden? Puur uit nieuwsgierigheid (mijn ouders hebben meerdere saabs gereden), vindt 't leuk om te vegelijken  ;) ;D

Rafster

Ah ok. Dan heb stond blijkbaar de gaskabel iets te strak!
Ik heb contact met dennis850estate en laat hem er ook naar kijken.

Ik heb een hele mooie saab 9000 gereden. Dit was een anniversary model uit 95. Er zaten aero velgen onder en de kleur heel donker blauw uiteraard met beige leren bekleding. Zo'n saab 9000 heeft een geweldige motorkarakteristiek (lpt). Toen nog even een 900 (geen classic) gereden. Dat is geen fijne auto. De auto voelt erg zwaar aan en er zat geen turbo op. Daarna weer 9000 en nu dan volvo 850.

Wouter1973

Citaat van: )()()sT op 13-08-2014 10:06:52
Stage 0 = de basis op orde brengen, dus een goede ontsteking, bougies, geen vacuümlek etc. etc.
Die klep zit (vaker ingepakt) tegen het fanhuis, enkel het stekkertje lostrekken leverde toen al verbetering op ;)
Hou in dat geval wel rekening met een voortdurend brandend lambda-lampje in je dashboard, waardoor het niet meer zichtbaar is als er een keer iets anders mis is.