Lock-up en versnellingen?

Gestart door janwillem7, 17-08-2014 08:19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janwillem7

Beste forummers,
Ondanks dat ik hier al verschillende topics heb gelezen blijf ik toch met een vraag zitten. Heb pas de automaat van mijn 850 1992 (2.5/20v non-turbo) laten flushen. Echt een verbetering.

Maar; onze bakken (AW50-42le) hebben 4 versnellingen met een lock-up functie in de 2e, 3e en 4e versnelling. Als ik het goed begrijp tetnminste. Geen overdrive. Als ik de 'tabellen' bekijk dan wordt de 4e versnelling niet eerder ingelegd dan boven de 120km/h. Nu rijd ik meestal niet veel harder dan 100km/h (uiterst recht natuurlijk zodat niemand last van me heeft). De reden is dat ik vind dat het rijcomfort boven de 100 minder wordt. Veel (wind)lawaai en flink verbruik. Daarbij heb ik deze wagen voor de hobby en niet voor haastige ritten.

De lock-up komt er soepel in en is prima te horen/zien aan het toerental/de toerenteller. Ik denk dat ik die lock-up verwar met de volgende versnelling.
Maar; als ik het goed begrijp dan kom ik met mijn rijstijl helemaal nooit toe aan de 4e versnelling? Kan dat kloppen?

De reden dat ik dit vraag is dat ik straks met de caravan op vakantie ga, en goed wil kunnen beoordelen dat ik echt in de lock-up rijd en niet met slip.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

-D©©©L-

Afhankelijk van de snelheid en belasting kan je al bij 50 km/h in de 4e trap zitten. De lockup in 4 komt er pas op net boven de 80 km/h, ook weer afhankelijk van de belasting. Met de gemiddelde caravan op een vlakke weg geen probleem.
Leuk detail: Indien de olie gebruikt wordt om de lockup te bekrachtigen, beinvloed dit de flow door de koeler. Voor de geïnteresseerden hier wat kiekploaties.

4e trap zonder lockup:

klik voor hi-res versie:


4e trap met lockup:

klik voor hi-res versie:

UserID6342

#2
Nee, klopt niet. De bakken hebben een lock-up op alleen de 3e en 4e versnelling zitten, en deze komt alleen in bij het rijden met een constante snelheid.  Anders en misschien duidelijker gezegd, als jij aan het optrekken bent, schakelt de bak alleen 1,2,3,4 en zodra je (bijvoorbeeld) even constant 100 rijd komt de lock-up erin.

Bijvoorbeeld bij 50-60 km/h constant 3e versnelling en lock-up.

Met een caravan erachter (ligt er een beetje aan hoe zwaar) kun je beter zelf schakelen en uit de D blijven, dus maximaal in zijn 3 gaan. Vind de bak ook veel leuker ipv in de lock-up te rijden in de D, dit ivm de koeling van de bak.  Bij een hoger motortoerental krijgt de bak de meeste koeling omdat de oliepomp van deze bakken eigenlijk rechtstreeks aangedreven word door de koppelomvormer, en de laatste zit weer vast aan je vliegwiel.

;D Marco was me voor ;D ;D

innocenti

En als je de bak handmatig in de 3 zet activeert volgens mij ook de lockup in de 3. Ook met optrekken.

KIM

Juist en dat is ook nodig anders warmt de olie teveel op.

NinaPaul

Bak heeft daadwerkelijk een lock-up functie voor de 2e versnelling (echter enkel gebruikt indien olie temp > 115c is).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mehn

Is echt afhankelijk van meerder factoren. Als ik bijvoorbeeld 50km/h in de 4e versnelling rijd dan lukt het de bak in de lockup te krijgen bij 56km/h op de snelheidsmeter.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

UserID6342

Citaat van: innocenti op 17-08-2014 10:13:37
En als je de bak handmatig in de 3 zet activeert volgens mij ook de lockup in de 3. Ook met optrekken.
Klopt, zojuist mijzelf even gecorrigeerd....

-D©©©L-

Het is natuurlijk altijd mogelijk om een lock-up indicator te maken; simpelweg een led met voorschakelweerstand en serie diode parallel over de lock-up solenoide zetten.