op hol gaan motor om vervolgens af te slaan

Gestart door FreddieE4, 17-08-2014 17:34:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FreddieE4

Goedemiddag dieselaars.

Zelf ben ik nog niet lang lid van het forum, maar rijd inmiddels twee jaar lang met redelijke tevredenheid rond in mijnV70tdi.
Gekocht via een particulier, met enig risico, om vervolgens vol goede moed de auto te upgraden.
Ophang rubbers vervangen, remmen, draagarmen enz. Toen was de distributie aan vervanging toe, Vida geeft aan dat iedere tweede distributie wissel de oliepompkering vervangen moet worden. Deze wissel was de derde, dus goeg gekeken of er lekkage was en alles mooi droog. Blijkt na 15.00k de motor vast te lopen, miste 8 tanden van de riem. de boel gedemonteerd en de hele kering van de olie pomp zo lek als een mandje. Olie heeft de distributie riem dus week gemaakt.
Keuze, auto naar de sloop, economisch niet handig vanwege de eerdere investeringen, dus zoeken naar een andere motor. Eéntje gevonden met 50.000k minder op de teller.
Alles netjes schoongemaakt, alle pakkingen vervangen om vervolgens het blok te monteren. Motortje doet het goed op een zeer vreemde storing na.
Hij slaat op hol tot zo'n 300 toeren, laat daarbij een rookpluim achter waar de trekkertrektrekkers jaloers op zijn, om vervolgens af te slaan. Dit gebeurt zonder regelmaat, op de snelweg, in de stad of tijdens file rijden. Wat hebben we gedaan, de brandstof pomp over gezet, geen verandering. Nu de injector met de sensor vervangen, dit lijkt goed te gaan. EGR afgedopt, moet minder rook gaan geven. Wat overigens opvalt is dat na het afdichten van de EGR de brandstof hoeveelheid meer is volgens de computer en de trekkracht minder. dat laatste zal dus met de afstelling te maken hebben. Dinsdag maar opnieuw alles afstellen.
Enige tips zijn welkom.

Ewout Schalkwijk

Klinkt als een open deur, maar eerst uitlezen bij de dealer en de pomp op tijd laten zetten. Kan ook zijn dat je ergens een flinke luchtlekkage hebt.

succes,

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jans Duiven

Je hebt er toch niet teveel motorolie inzitten?

grijzev70tdi

Dan was ie wel verder op hol geslagen niet gestopt bij 3000 toeren ;) (neem aan dat de 300 er 3000 zijn)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

V70 classic

Citaat van: grijzev70tdi op 17-08-2014 22:46:17
Dan was ie wel verder op hol geslagen niet gestopt bij 3000 toeren ;) (neem aan dat de 300 er 3000 zijn)
Indeed.
Wordt dan ook vaak vergezeld door bulten in de motorkap of anderzijds rondvliegende onderdelen.
Hebben we ooit gehad met een MAN.
Is enkel gered doordat het gebeurde waar een wakkere collega monteur bij was.
Die kreeg het voor elkaar om de lucht toevoer af te sluiten.
Nog nooit zoveel textiel in een luchtfilter gezien  :eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

FreddieE4

Allen bedankt voor de eerste reactie's.
Te veel olie is niet de oorzaak, reeds een beurt gedaan en alles ververst en niet het idee dat de olie smerig was.
Verbruikt ook geen olie, dus alle keringen netjes dicht.
Te veel lucht in het systeem? we hebben bij het monteren van de andere brandstofpomp de leidingen ontlucht, en het brandstoffilter verschoont.
Aantal toeren is idd. 3000.
Vanavond alles opnieuw afstellen met de computer, dan maar even afwachten, houd jullie op de hoogte.

FreddieE4

oke,

update, alles nagelopen, pomp afgesteld en vida geraadpleegt.
Waarschijnlijk zal er een regelklep kaduk zijn van de turbo regeling.
Hij is iets zuiniger alleen is de trekkracht nog slecht, als ik doortrek dan hikt hij bij 3000 tr/pm om dan vervolgens de turbo volledig los te laten gaan en gaat hij als de brandweer.
Hoe ik dat moet oplossen is nog even de vraag.

Ik hoor graag.

Freddie

Taranis


Sbv

Citaat van: Taranis op 25-08-2014 08:03:28
Welke foutmeldingen liet Vida zien?
geen want het is een 97-er als ik het onderschrift mag geloven

Taranis

Je hebt gelijk. Niettemin neem ik aan dat de auto uitgelezen is en er een storingscode geregistreerd is?

katuut

Chronisch last van detaildiarree

FreddieE4

Uitgelezen code is EFI-718, defecte inspuiten of een defecte naaldhefsensor.
Overigens is het een 97.
Verder geen storing en foutcorrectie
de auto loopt dan volgens vida in noodloop met deze code.
Ik kan nu niet terug vinden waar de twee items zich bevinden.

Ewout Schalkwijk

Naaldhefsensor is de verstuiver met het draadje eraan. Wilde ik laatst preventief vervangen, maar kwam uit op c.a. 500 euro voor korting. Vond ik iets te gortig. Gelukkig liep het blok kort daarna in elkaar. Had er niets mee te maken maar nu heb ik een ander blok met andere verstuivers. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

FreddieE4

inmiddels nagedacht en kom tot de conclussie dat dat het probleem zal zijn. wat hebben we intussen ook ontdekt, de koelwatersensor heb ik een maand of drie geleden vervangen.
Daarna nog steeds uitval waardoor de storing niet verholpen was. De verstuiver met draad, overigens alle verstuivers uit het vast gelopen blok bewaard, heb ik vervangen zoals reeds gemeld.
Na wat gefrunik aan de draad door mijn sleutelmaatje en kijken wat de meters doen viel het mij op dat de koelwatertemperatuur terug liep. de draad van de koelwatersensor nagelopen en een nieuw stuk er tussen gezet.
Probleem met afslaan is verholpen, alleen geen trekkracht.
Zaterdag de oude verstuiver met draad terug plaatsen, de fijnafstelling regelen en dan zou hij weer moeten gaan als de brandweer.
Bedankt maar weer voor het meedenken en houd jullie op de hoogte.
Freddie

FreddieE4

Staus update,

gisteren, zoals gemeld, de verstuiver met draad vervangen voor de oude die erin zat.
Dynamisch de auto weer afgesteld.
Zoals het nu lijkt moet het goed gaan, de eerste 50 km erop gereden en geen problemen, trekt zoals het moet, rookt bijna niet meer dus deze week maar ééns goed aan de tand voelen.
Als het goed is staat er dan weer een kleine 10000km bij.

Houd jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor het meedenken in deze zeer lastige storing.

Freddie