De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Thanks Sander! Het is inbus. Hier vlakbij zit een grote superstore, daar morgen eens kijken voor een goedkoop tolletje en een inbus bitje want uiteraard heb ik van alles bij tot doppenset, torx-bitjes, enzovoorts maar geen inbus bitjes.

In het boekje staat inderdaad de handleiding om handmatig de kap te bedienen. Niet dat ze het aanraden maar als de kalibratie toch al verziekt is, maakt het niet meer uit :D

Citaat van: Sbv op 29-04-2019 12:15:32
Handleiding van handmatig openen, onderaan in document

http://new.volvocars.com/ownersdocs/2000/2000_C70CONV/00c70c_06b.htm

Dat is handmatig sluiten maar ik ga er voor het gemak even van uit dat openen de reversed procedure is ;D

Citaat van: Sbv op 29-04-2019 12:15:32
Het defecte paneeltje zit verlijmd in dashbord en kan je niet even zo vervangen. Wel kan je dat deel van dashbord los vervangen(even hele dash eruit trekken)

Dat wordt dan iets voor later en morgen even kijken of er iets van montagekit bij ligt dat het in elk geval de vakantie even overleeft :)

Citaat van: Sbv op 29-04-2019 12:23:20
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1081227

Die had ik inderdaad ook gevonden en voor mij een beetje de bevestiging dat het weinig zin heeft om hier op Sicilië 1 van de 3 dealers te gaan bezoeken. Die motortjes als het dat is hebben ze vast niet liggen en de volvo systeem tester ook niet.

Genieten van de vakantie gaat vast lukken. De plaatselijke 2014 Nero d'Avola is in elk geval goddelijk :D

Ewout Schalkwijk

Jammer dat dit nu toch weer moet gebeuren, evengoed moeten jullie er maar van de vakantie genieten. Drie dealers op dat eiland? Hoe groot is het dan wel niet?

Plaatjes zijn altijd welkom :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Je hebt helemaal gelijk. Ik hoorde anderen altijd over torx praten, maar het is dus inbus.

Op het andere stukje gereedschap staat nummer 8817874

Staat er wel op, maar levert op Google niks op....

T5-4life

Is idd inbus maar ik gebruik altijd torx25 bij slopers.

Toevoeging: volgens mij staat het verkeerd beschreven in de manual.

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-04-2019 17:32:24
Jammer dat dit nu toch weer moet gebeuren, evengoed moeten jullie er maar van de vakantie genieten. Drie dealers op dat eiland? Hoe groot is het dan wel niet?

Van waar wij nu zitten (Nubia) naar Messina is 270 km. Zo ver naar het oosten rijden lukt me in Nederland niet, dan zit ik al 70 km in Duitsland :P
Ze hebben 3 dealers waarvan ik er met 1 contact heb gehad maar alles van voor 2010 hoef je hier niet echt mee aan te komen. Ze zijn vooral bekend met de V70NN van na de facelift en de V40: inderdaad, allemaal huurauto's.

Citaat van: elianmars op 29-04-2019 18:32:55

Je hebt helemaal gelijk. Ik hoorde anderen altijd over torx praten, maar het is dus inbus.

Op het andere stukje gereedschap staat nummer 8817874

Staat er wel op, maar levert op Google niks op....

Thanks Mars. Met dank aan de tip van Hugo vanmorgen torx25 erin gestoken want die had ik wel bij. Ontgrendelen lukt prima (met dank aan een grote schroevendraaier van de klusjesman die 't ook allemaal maar wat prachtig vindt) maar na een paar slagen draaien loopt ook op de hand het mechanisme vast. Om te voorkomen dat de boel afbreekt of niet meer terug dicht wil (en ietwat tegemoet te komen aan mijn lieftallige wederhelft die inmiddels de mening is toegedaan dat de C naar de schroothoop moet), mijn poging maar opgegeven en geaccepteerd dat we dicht rijden :eusa_doh:

KIM

Gelukkig is jouw geliefde net zo geduldig en genuanceerd als jij  :P

Maar ik kan me de frustratie goed voorstellen: Dit is de reden dat ik huiverig ben voor elektrisch bedienbare kappen: Doe mij maar een MX-5.

T5-4life

Als het handmatig draaien van de motoren niet lukt, kunnen het 2 dingen zijn:
De kabel tussen motor en spindel/scharnier is kapot of de spindel zelf is vastgelopen.
Ondanks dat het natuurlijk jammer is dat je nu niet open kan rijden is dit relatief goedkoop op te lossen. Tenminste als je gebruikte spullen er op zet.
Onlangs nog iemand geholpen waarvan de kabel naar de linker spindel gebroken was.
S80 D5 2005 325 dkm

T5-4life

Dit bedoel ik met de spindel. Heeft een dubbele functie. Vergrendeling van het dak en het openen/sluiten van de afdekplaat.

S80 D5 2005 325 dkm

elianmars

Citaat van: KIM op 30-04-2019 13:35:45

;D ;D

Taranis

Citaat van: KIM op 30-04-2019 13:35:45

Ik kreeg al het verwijt dat ik nog net zo irritant geduldig met mijn auto's ben als met de blauwe V70N  :eusa_shhh: (en dat bij mij alles stuk gaat wat bij een ander nooit stuk gaat..... Ik heb nog maar niet verteld dat de elektrische achterklep van de XC70 momenteel ook kuren heeft :angel: )

Citaat van: KIM op 30-04-2019 13:35:45ik kan me de frustratie goed voorstellen: Dit is de reden dat ik huiverig ben voor elektrisch bedienbare kappen: Doe mij maar een MX-5.

Koop dat ding dan eens een keer  :-*
Ondertussen zijn Arjen en jij de helden dat de airco het in elk geval doet ;)

Citaat van: T5-4life op 30-04-2019 17:16:13
Als het handmatig draaien van de motoren niet lukt, kunnen het 2 dingen zijn:
De kabel tussen motor en spindel/scharnier is kapot of de spindel zelf is vastgelopen.
Ondanks dat het natuurlijk jammer is dat je nu niet open kan rijden is dit relatief goedkoop op te lossen. Tenminste als je gebruikte spullen er op zet.
Onlangs nog iemand geholpen waarvan de kabel naar de linker spindel gebroken was.

Ok, dat klinkt in elk geval goed. Maar hoe krijg je de afdekplaat van de kap dan open om erbij te komen?

elianmars

Citaat van: Taranis op 30-04-2019 18:55:29
Ok, dat klinkt in elk geval goed. Maar hoe krijg je de afdekplaat van de kap dan open om erbij te komen?

:eusa_whistle: ;D

)()()sT

Ik was altijd 'als de dood' dat het dak een keer zou haperen, ik heb enkel bij heel warm weer wel eens gehad dat die klep achter niet meer sloot ::)
Jammer dat ie nu dan -uitgerekend op vakantie- gaat haperen.

Succes! Al wat wijzer?

Taranis

Citaat van: Claudia op 01-05-2019 09:59:50
Nou!
Ik had minstens verwacht dat jij het ding al van een rots af had geduwd. ;D
Maareh...fijne vakantie, toch nog!

Als het mijn dagelijks vervoer zou zijn dan lag ie inderdaad al ergens onder aan een Siciliaanse rots ja ;D
Je weet bij een oud hok als dit dat ie af en toe kuren heeft en het was dan ook een gokje om de C mee te nemen naar Sicilië ipv 1 van de 2 andere auto's. Het heeft ook wel weer z'n charme. Ik kan er alleen iets beter mee dealen dan vriendinlief die geen dag voorbij laat gaan waarin ze niet zit te schelden op het ding ;D

Tnx, die fijne vakantie komt echt goed! Met een biertje vanaf het dakterras met 24 graden zitten kijken hoe boer Luigi z'n olijfboomgaard aan het dingessen is met de tractor, ik vind het prima 8)

Citaat van: )()()sT op 02-05-2019 12:11:02
Ik was altijd 'als de dood' dat het dak een keer zou haperen, ik heb enkel bij heel warm weer wel eens gehad dat die klep achter niet meer sloot ::)
Jammer dat ie nu dan -uitgerekend op vakantie- gaat haperen.

Succes! Al wat wijzer?

Dat heb ik ook 1x gehad met het oude dak er nog op. Toen had ik gelukkig de Vida laptop bij, gereset en het is 2 jaar niet meer voorgekomen.

Nog niets wijzer maar ik heb er ook niets meer aan gedaan: als ie niet meer terug dicht gaat dan ben ik verder van huis dus ik laat het maar zo. Na de vakantie ben ik een halve dag thuis om even van auto te wisselen en dan weer voor het werk weg dus ik heb de dealer al laten weten dat ik de C dan daar neer zet en ik hoor het wel. Even geen tijd voor om zelf te fiksen: we hebben vlak voor de vakantie het laminaat van de bovenverdieping er nog ff uit gehaald dus er wacht nog een klusprojectje in de vrije uren. Dan heb ik de garage ook weer voor mezelf als alle troep er weer uit is :angel:

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-04-2019 17:32:24

De autotrein bij Lötschberg in Zwitserland:

Op tour door Zwitserland lekker koud, een graad of 6 boven nul:

In Zwitserland nog een uurtje staan pielen bij een verlaten vliegveld om het dak open te krijgen maar dat wilde dus niet. Alleen ook niet meer dicht dus krijg je dat irritante plingetje waar je volledig geschift van wordt. Uiteindelijk uitgevonden dat zekering 29 hiervoor verantwoordelijk is dus die eruit en met het gas op de plank naar de boot, al was het maar omdat vriendinlief een beetje zenuwachtig werd. We waren ruim op tijd:

Een dagje relaxen aan boord is best fijn en af en toe eens kijken hoe ver je bent op een mooi Windows 3.11 for workgroups scherm ;D :

Na aankomst naar Trapiana in West-Sicilië gereden en daar sta je dan met je cabrio waarvan het dak niet open wil... :eusa_wall: :

Nog wat geprobeerd en gepield maar ook met de hand opendraaien wilde niet, íets liep vast. Om de gemoederen van vriendinlief wat tot rust te laten komen het dak maar dicht gelaten, ze zag ons al staan met een dak wat niet meer dicht wilde.
In het westen van Sicilië is op zich niet zo heel veel te doen voor toeristen maar het uitzicht vanaf Erice is wel mooi:

Woont in Zeeland en kan elke dag de zon in zee zien zakken...... :

De zoutpannen van Trapania / Nubia. Erg leuk om een keertje mee te maken hoe het zout nog met de hand en simpele, nog in bedrijf zijnde, windmolens gedolven wordt:

Een wijnproeverij hoort er uiteraard ook bij dus bij Marsala wine op bezoek geweest. Na 6 glazen 19% heb je 'm wel aardig zitten en wordt het erg gezellig met wildvreemde mensen in die toer die je toch niet kent ;D :

Ergens in de buurt van Castelvetrano, stapels oude stenen uit 400 voor Christus:

Leuk dat ze er een park van gemaakt hebben maar als je entree heft, zorg dan ook voor wat onderhoud. Dat gebeurt niet, wandelpaden en omheiningen zijn in staat van ontbinding dus wat er over een paar decennia nog over is van dit stukje historisch erfgoed.... ::)

Op doorreis langs de zuidkust naar het oosten van Sicilië:

Op zich wel prima om naar het oosten te gaan, het westen van Sicilië is mooi maar ook wel een beetje een openlucht vuilnisbelt: als je je troep niet meer nodig hebt dan pleur je het blijkbaar langs de kant van de weg. We hadden ook niet verwacht dat er ergens in Europa nog zoveel armoede zou zijn. Relativeert best goed...
De wegen in het westen waren bar en bar slecht. We hadden het plan om naar Prizzi en Palazzo Adriano te toeren: die steden worden vaak als filmdecor gebruikt. We zijn er echter nooit geraakt: de wegen waren zo slecht dat we dat de cabrio echt niet aan wilden doen. Er zijn sowieso al wel iets meer geluidjes hoorbaar in het interieur en vanuit het onderstel dan vóór de reis naar Sicilië :-X

In Noto, de stad die beroemd geworden is door de kerk die in 1996 in elkaar gelazerd is:

Euforie: na veel pielen met Vida en wat hulp van een schroevendraaier, het dak open gekregen ;D :

Dat moest uiteraard meteen gevierd worden met een dagje open toeren:

De volgende dag vanuit de B&B in Graniti naar Parco dell'Alcantara. Geen park met allemaal oude 850-stoelen maar een riviertje. Leuk maar de toeristische hotspot die het volgens de beschrijving zou zijn... neeeuj :

De wegen in het oosten zijn wel een stuk beter dan in het westen:

En de uitzichten zijn zeker net zo mooi als in het westen. Op de achtergrond de Etna:

Daar zijn we de volgende dag op geweest. Naar goed Italiaans gebruik was de lift kapot ::) :

Wekt ook veel vertrouwen als ze dan boven je hoofd nog bezig zijn:

Uiteraard werkte het na anderhalf uur nog niet dus met dit apparaat de berg op gecruised 8) :

En dat was best gaaf ;D
Op de Etna op 3000 meter waaide het als de (*##)(^+^!... en het was er koud. Wat je op de achtergrond ziet is geen mist, dat is vulkanisch stof wat je later echt overal tegenkomt ::) :

Alles bij elkaar erg indrukwekkend, zeker omdat het landschap rondom de Etna ruwweg iedere 2 jaar verandert door een nieuwe uitbarsting. Zoals zij niet kunnen begrijpen dat wij onder zeeniveau leven, kan ik niet begrijpen dat je daar wil wonen en werken al was het maar door alles wat je inademt.

Terug onderaan de Etna waar de cabrio op 1900 meter geparkeerd stond, weigerde het dak van de cabrio weer :eusa_wall:
Eerst maar afgedaald naar zeeniveau, toen de laptop eraan geprikt en dik een half uur staan klooien. Uitgevonden dat je via network communication wel degelijk wat motoren en switches aan kunt sturen (geen idee wat de juiste kalibratie is maar overbelasting werkt prima :eusa_whistle: ) en na veel gepiel het dak weer open gekregen. Ondertussen vond vriendinlief het vooral irritant dat ik mijn rust wist te bewaren en niet net zoals zij inmiddels ongeveer in staat was om het ding ín de Etna te rijden :-X

De laatste dag op het eiland hebben we een groot deel van de Targa Florio gereden. De voorbanden hebben het zwaar gehad :evil: :

Bij het pitsgebouw in Cerda:

Terug hebben we weer de veerboot naar Genua genomen en van daaruit via Milaan en een heerlijk bed&breakfast in Frécourt weer naar huis:

De C70 staat ondertussen bij de dealer om het dak te fiksen maar ook zij kunnen niet verklaren waarom het soms wel en soms niet werkt. Voel ik me toch net iets minder dom.
Niettemin is Daniëlle ondertussen zo klaar met "dat grafding" dat ik inmiddels dagelijks bestookt wordt met BMW Z4's ::)

Edit: een aantal foto's willen niet draaien op mijn werklaptop (ben voor het werk onderweg), dat doe ik van 't weekend thuis ff :)

)()()sT

Mooi verslag!!!
Fijn dat dat ***dak nog open gegaan is. Deed ie het erna dus wel gewoon goed?