De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Kleine service-mededeling: helaas is mijn webhoster van eigenaar gewisseld en die heeft z'n administratie niet helemaal op orde, waardoor mijn account "kwijt" is geraakt en er ook niet echt veel enthousiasme bestaat 't weer in orde te maken. Binnenkort verdwijnen alle foto's dus uit mijn berichten :eusa_wall:

Ik heb gelukkig een back-up dus zodra ik nieuwe webspace heb, zal ik proberen waar mogelijk linkjes te herstellen maar 't gaat ff duren...  :-\

Sbv

Ben je dan mooi klaar mee. Tijd voor eigen opslag

aloisdecroon

Een hoster, file- of webhoster is prima, lekker uitbesteden juist.
Key is eigen domeinnaam en backups van je files (website > database > etc)

Dan breng je je domein zo weer online bij willekeurige provider en zet je files er weer neer.

Hoef je nul links aan te passen.

Taranis

Dat heb ik nu dus ook gedaan. Alleen nog "even" eenmalig alle linkjes aanpassen. En een vrachtwagen rotte vis naar mijn eerdere webhoster sturen :eusa_whistle:

En ik kwam er dus achter omdat ik een verslagje van afgelopen zaterdag wilde posten: samen met Sbv hebben we de C70 weer eens flink onderhanden genomen. 4 nieuwe veerpoten (gewoon compleet, inclusief lagers, cups, bouten, bumpstops, alles), 2 nieuwe lambda sondes en een nieuwe distributiesteun. Het was dan ook al snel een gezellige bende in de garage ;D

Was het nodig om de veerpoten te wisselen? Oordeel zelf... zo kwam het onder de auto vandaan:

Dan ziet het nieuwe spul er toch een heel stuk beter uit:

Ik weet dat aftermarket een stuk goedkoper is maar ik had geen zin om moeilijk te doen met het risico dat het over 2-3 jaar nog eens uit elkaar mag dus gewoon lekker makkelijk alles origineel besteld.

Note to self: een werkbankje met bankschroef zou ook wel erg handig zijn :D

Nadat we de veerpoten aan de voorzijde hadden gewisseld, meteen ook de distributiesteun gedaan. Die kwam er in twee stukken uit:

Ook niet bepaald voor z'n tijd dus :eusa_think: Meteen goed kunnen kijken waar de lekkage aan de rechterkant van het blok vandaan komt. Het lijkt er op dat het uit "een" olieleiding komt die samen met de brandstofleiding op de steun achterop het blok vast zit. Wie het weet mag het zeggen... voor nu even zo gelaten maar er moet uiteraard wel iets aan gebeuren.

Daarna ontbreken er wat foto's want bij het demonteren van het hitteschild om bij de bovenste lambda sonde te komen, bleek een of andere halve soepkip de achterste bout van het hitteschild ooit rond gedraaid te hebben. Dat ging er niet meer af dus dan maar langs onder: met sleutel 22 draai je de sonde er zo uit. Moet je alleen niet uitschieten en je hand open halen aan het hitteschild van het stuurhuis. Een klein bloedbad verder zaten de sondes er ook in en was het tijd voor de achterkant.

In Vida staat niet beschreven hoe je de achterdempers moet wisselen dus kan nooit moeilijk zijn. Toch :eusa_whistle:
Wat zoeken op joeptjoep leerde dat de achterbank er uit moet, de subwoofers eruit moeten, de versterkers (denken we?) eruit en dan kun je bij de bovenkant van de schokdempers en de lagercups. Die laatste waren beiden doormidden... waarschijnlijk wat Sicilië-schade :eusa_eh:
Jammer dat je door het gat van de subwoofer moet sleutelen: met sleuteltje 7 de bovenkant van de schokdemper vasthouden terwijl je met sleuteltje 15 de moer eronder los moet draaien. Hier dus ook nog maar wat DNA materiaal achter gelaten. Ringratels staan ineens heel hoog op mijn verlanglijstje ::)

"Gelukkig" ging de onderzijde van de schokdempers beter ;D

Dat is dus de moer die de onderkant van de rechter schokdemper achter op z'n plek houdt, samen met nog een stukje draad van de achteras :eusa_wall:
De ramp bleek mee te vallen want bij het monteren van de nieuwe schokdemper, bleek er gelukkig nog wat draad over:

Met het erop draaien van de nieuwe moer druk je de schokdemper nog wat verder de draad op dus uiteindelijk heb je nog een winding of 7-8 over terwijl er maar 5 in de moer zitten dus voorlopig laat ik het zo.

Daarna was het tijd voor een proefritje maar de C had er geen zin:

Nadat er door vriendinlief nog eens gedreigd werd dat een BMW Z4 echt zo gek nog niet zou zijn, het ding laten staan en aan het bier gegaan ;D

De volgende morgen uitgelezen: ABS sensor linksvoor. Sensor weer los gehaald, alles schoongekrabt (wat een roest :eusa_sick:) en terug gemonteerd.

Zat uiteindelijk netjes recht boven de ABS-ring:

En voor de zekerheid de stekkerverbinding ook nog even schoongemaakt:

Geen idee wat uiteindelijk de oorzaak was maar na het resetten van de foutcode kwam ie niet meer terug. Toen eindelijk een "echte" proefrit gemaakt en man wat een verschil :o Sinds ik de C70 heb, is ie niet eerder zo comfortabel geweest :D Zo raar dat er zelfs iets van vering en demping zit ;D
Je kunt nu eindelijk normaal over een drempel zonder dat de voorbumper er overheen schuurt en ook een spoorwegovergang kun je over zonder dat het interieur spontaan desintegreert.

Vanmorgen de C70 uit laten lijnen en de complimenten in ontvangst mogen nemen voor ons werk: onze handen liggen in elk geval niet voor niets open :D
Sander nogmaals onwijs bedankt :eusa_dance: Op naar de volgende klus 8)

henry classic v70

..........sinds ik de C70 heb, is ie niet eerder zo comfortabel geweest.....

Dan hebben Sander en jij zeker eer van al dat werk gehad  :eusa_clap: :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Marc O.

Citaat van: Taranis op 18-06-2019 16:12:47
In Vida staat niet beschreven hoe je de achterdempers moet wisselen dus kan nooit moeilijk zijn. Toch :eusa_whistle:
Wat zoeken op joeptjoep leerde dat de achterbank er uit moet, de subwoofers eruit moeten, de versterkers (denken we?) eruit en dan kun je bij de bovenkant van de schokdempers en de lagercups.

Jeetje, dat ging bij de Saab dan toch een heel stuk eenvoudiger  ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Sbv

Graag gedaan Ronald, was een leuke klus. Wat me erg tegen viel was de achterzijde. Ik was een S70/V70 gewend en daar wissel je de dempers zo. In zo een dakloosgeval is het ietsjes meer werk maar het is gelukt.
Voorzijde geen probleem, fatsoenlijke verenspanner is een vereiste en dan stelt het vrij weinig voor verder.

Komendweekend heb je een mooie rit voor de boeg.

Op naar de volgende klus zou ik zeggen

elianmars

Leuk werk hè, die achterste schokbrekers vervangen  ;D
Ik heb twee jaar geleden ook zo leuk door die gaten mogen pielen. Ben wel blij dat ik het toen gedaan heb. Scheelde een stuk.

Jullie zijn weer lekker bezig geweest!  :eusa_clap:

volvobug

Zo dan, met die veerzittingen en de motorsteun was je eigenlijk al te laat  :eusa_naughty: maar goed, nu heb je extra eer van je werk.  ;) En de garagevloer is eindelijk ingewijd denk ik met deze eerste klus?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Taranis

Citaat van: Sbv op 18-06-2019 21:38:17
Graag gedaan Ronald, was een leuke klus. Wat me erg tegen viel was de achterzijde. Ik was een S70/V70 gewend en daar wissel je de dempers zo.

Ik hoor je nog zeggen dat de achterkant een stuk sneller zou gaan dan de voorkant ;D

Wat overigens ook niet mee hielp en dat vergeet ik bijna te melden: Volvo heeft om 1 of andere reden "andere" achterdempers toegepast waarbij het laatste stukje boven de demper zelf, het draadeind geen draad meer heeft. Daar kom je achter nadat je met sleuteltje 7 en sleuteltje 15 een kwartier aan het pielen geweest bent om de moer erop te draaien en ongeveer een halve liter bloed hebt achter gelaten. De truc is om er 2 carrosserieringen overheen te leggen, dan werkt het prima. Het was fijn geweest als Volvo dit ook even had gemeld..... ofzo.... ::)

Citaat van: volvobug op 18-06-2019 22:00:40
Zo dan, met die veerzittingen en de motorsteun was je eigenlijk al te laat  :eusa_naughty: maar goed, nu heb je extra eer van je werk.  ;) En de garagevloer is eindelijk ingewijd denk ik met deze eerste klus?

Klopt, het was te laat maar dat is een bewuste keuze. We zijn éérst naar Sicilië geweest met z'n fantastische wegdek (NOT!) en daarná pas het onderstel gewisseld en de motorsteun omdat ik dit m'n nieuwe onderstel niet aan wilde doen. Daarnaast is de C70 een auto voor erbij en ondanks dat onder andere Ewout het niet wilde geloven toen ik 'm kocht: ik ga hem niet in nieuwstaat brengen, dan loop je er op leeg. Er mankeert altijd wel wat aan zo'n oud lijk en dat moet je ook maar accepteren. Als ie door de APK komt, veilig is en fijn genoeg rijdt voor vakanties en plezierritjes, is het mij goed. Wat mij betreft gaat ie nooit meer weg dus ik heb nog genoeg tijd om alle ellende te repareren (waarna er weer iets anders naar de ratsmodee gaat :P )

De garagevloer heb ik tijdens wat onderhoudsbeurtjes ook al wat bevuild maar volgens vriendinlief hadden Sander en ik er zo'n bende van gemaakt dat ze 'm vrijwillig gedweild heeft en de muren heeft af staan soppen ;D Wat dat betreft is het echt ideaal: maakt niet uit hoeveel roest, olie en andere troep er op de vloer ligt maar een beetje Dasty, wat water en een dweil en je veegt alles zo naar het schrobputje (waar natuurlijk netjes een olie- en vetafscheider achter zit :eusa_liar: ) en klaar.

@ de rest: thanks :) Het was veel werk maar je hebt er echt eer van. Het ding rijdt echt 30x beter.

T5-4life

Lekker bezig geweest heren!
Met een klein formaat luchtsleutel zijn ook de achter schokbrekers goed te bereiken.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

)()()sT

Zo, das een beste klus!
Ik vond die auto inderdaad toen al zo stug en hard, met het gevoel alsof ie helemaal geen schokdempers had; gezien de staat was dat ook zo ;D

Taranis

Kom een keer een rondje in de C doen, je kent 'm niet meer terug denk ik ;D

Inderdaad: die oude schokdempers deden aan de voorzijde in elk geval niets meer.

Citaat van: T5-4life op 18-06-2019 23:04:26
Lekker bezig geweest heren!
Met een klein formaat luchtsleutel zijn ook de achter schokbrekers goed te bereiken.

Hoe hou je de bovenkant van de schokdemper dan vast? :)

elianmars

Citaat van: Taranis op 18-06-2019 22:28:39
Daarnaast is de C70 een auto voor erbij en ondanks dat onder andere Ewout het niet wilde geloven toen ik 'm kocht: ik ga hem niet in nieuwstaat brengen, dan loop je er op leeg. Er mankeert altijd wel wat aan zo'n oud lijk en dat moet je ook maar accepteren. Als ie door de APK komt, veilig is en fijn genoeg rijdt voor vakanties en plezierritjes, is het mij goed. Wat mij betreft gaat ie nooit meer weg dus ik heb nog genoeg tijd om alle ellende te repareren (waarna er weer iets anders naar de ratsmodee gaat :P )

Zo denk ik er inmiddels ook over. Ik begon heel enthousiast toen we 'm net hadden. Maar er komt gewoon geen eind aan. Ik wil niet continu aan het sleutelen zijn aan de C, maar gewoon van dat ding genieten  8)

T5-4life

Citaat van: Taranis op 19-06-2019 09:42:53
Kom een keer een rondje in de C doen, je kent 'm niet meer terug denk ik ;D

Inderdaad: die oude schokdempers deden aan de voorzijde in elk geval niets meer.

Hoe hou je de bovenkant van de schokdemper dan vast? :)
Een luchtsleutel begint sneller met draaien dan de pen. Eventueel een paar keer starten achter elkaar.
Heb er na de 1e x prutsen met steeksleutel 7 al een aantal met gemak en plezier op deze manier gedaan. Scheelt ook tijd  ;)
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm