De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: Claudia op 24-06-2015 12:46:34
Slurpt tijd op he...vrouwen! ;D

Ze is het wel waard! :D
Leuk jullie vorige week gezien te hebben.

Taranis

Citaat van: )()()sT op 24-06-2015 16:12:30
Ze is het wel waard! :D
Leuk jullie vorige week gezien te hebben.

Tnx, vonden wij ook :D

Taranis

Inmiddels liggen er 4 mooie nieuwe Four-C dempers te wachten op montage:

Aangezien onze vaste onderdelenleverancier blijkbaar ook recht heeft op verlof :P , moet ik nog even drie weekjes wachten met het bestellen van de rest van het onderstel. Met wat geluk eind volgende maand dus knutselen.

Niettemin had ik vandaag Volvo Assistance Sbv op de oprit:

(nee bloemetjes water geven is inderdaad niet mijn specialiteit  :eusa_shhh: )

Op de heenreis naar St. Aygulf waar we een heerlijke (maar te korte) vakantie gehad hebben, was de ruitensproeiervloeistof op. Voor een mega bedrag naast de péage 4 liter ruitensproeiervloeistof gekocht en gaan maar weer. Toen ik twee dagen later voor het eerst weer eens wilde sproeien, kwam er amper wat uit de sproeikoppen en kreeg ik de melding dat ik bij moest vullen. Ik dacht eerst dat er een leiding af lag maar de tank was inderdaad leeg  :eusa_eh:
De rest van de vakantie elke morgen maar een paar liter leidingwater in het tankje gekieperd maar het moest natuurlijk wel een keertje opgelost worden. Omdat de voorbumper er in je eentje af halen geen heel groot succes is en Sander hier nog wat onderdelen had liggen, vanmorgen even met z'n tweeën de bumper eraf gehaald. De boosdoener was snel gevonden:

En nee ik was niet de boosdoener, maar dit wel:

Zodra we tank opgevuld hadden, begon het te druppen aan de onderzijde. Het blijkt dat de afdichting tussen de pomp en de tank het een beetje warm gekregen heeft op vakantie (we hadden 44 graden  :-X ) :

Alles netjes schoongemaakt en terug gemonteerd maar omdat ik geen zin heb in nog een keer die ellende, bestel ik wel gewoon een nieuwe afdichting. De kosten zullen het vast niet zijn.

Daarna een nieuw paneel onder het dashboardkastje gemonteerd wat beschadigd geraakt is bij de airco-service. Het gerammel (wat op vakantie zo irritant werd dat Daniëlle er een papieren zakdoekje tussen gepropt heeft) is stukken minder maar er zit er in dezelfde hoek nog eentje dus vermoedelijk mag ik de ophanging van het dashboardkastje ook nog eens nazien en/of vervangen.

De laatste weken geeft de auto aan dat de achterklep open is, ook als dat niet zo is. Volgens Olov is dat in alle gevallen te wijten aan een defecte microswitch. Aangezien zo'n switch 11 euro kost en een compleet slot rond de 200 euro, een nieuwe microswitch besteld. De vervanging staat niet in Vida beschreven dus dat was even puzzelen maar is uiteindelijk gelukt.

Het grootste probleem was het loskrijgen van de draadjes uit de stekker:

Vraag: hier moet vast een tooltje voor bestaan om die draadjes er simpel uit te krijgen. Kent iemand zoiets? Het geklooi met een schroevendraaier was niet echt mijn hobby :angel:

Nadat we de oude microswitch los hadden en doorgemeten hadden, bleek deze perfect te werken :eusa_wall:
Toch maar de nieuwe gemonteerd maar de auto blijft aangeven dat de achterklep open is  :-\ Olov kan zijn favoriete opmerking dus weer eens bezigen: "dat hebben we nu nog noooooooit gezien" :eusa_wall:
Mocht er iemand ervaring hebben met dit probleem bij een N dan hoor ik het graag. Mijn simpele redenering is dat er nog 2 oorzaken over zijn: defect elders in het slot (dat stomme metalen pieletje) dus compleet slot vervangen of een draadbreuk in de kabelboom van het kofferdeksel.

Plan voor nu is om Chris of Ewout eens lief aan te kijken of ik hun slot even mag proberen en te zien of de melding dan weg is. Zo ja dan nieuw slot bestellen, zo niet dan de bedrading door gaan meten op zoek naar de breuk. Tenzij iemand anders een briljant idee heeft :)

Verder bleek vanmorgen dat het wervelklepstangetje na 10.000 km de pijp alweer aan Maarten gegeven heeft dus tijdens het bezoek in september aan Volvo service center Hvittingfoss maar eens vragen of de wervelklepfix toegepast kan worden :angel: Ik wil het vervangen van de wervelklep uitstellen totdat de injectoren gewisseld worden, dan hoeven de injectoren er niet onnodig uit en hoef ik dus ook niet onnodig brandstofleidingen los te halen en brandplaatjes te vervangen. Tot die tijd maar even een goedkope fix toepassen.

Helaas bleek vandaag dat ook deze achterportieren ten prooi zijn gevallen aan het kruiproestmonster. De carrosseriegarantie is eerder dit jaar verlopen dus binnenkort maar eens met tectyl aan de gang in de hoop dat dat het proces wat vertraagt en anders maar accepteren dat er een keertje andere achterdeuren in moeten. Is er tenminste wel wat te melden in dit blog ;D

Sander weer bedankt voor de hulp en de gezelligheid! :D

Taranis

Citaat van: Taranis op 25-07-2015 16:11:46
Vraag: hier moet vast een tooltje voor bestaan om die draadjes er simpel uit te krijgen. Kent iemand zoiets? Het geklooi met een schroevendraaier was niet echt mijn hobby :angel:

Met dank aan maruska voor de tip, inmiddels een Midlock TE-225 stekkertrekker besteld:

Nooit geweten dat zoiets bestaat :)

Wijnand

Ha Ronald, afhankelijk van waar de roest in de achterportieren zit zou ik niet met tectyl aan de slag gaan maar met de producten van Fluid Film. Dat spoelt isoleert de roest en stopt het proces ook daadwerkelijk. Het spul kruipt werkelijk overal waar het maar komen kan (zelfs omhoog) en bereikt veel meer dan tectyl. Moet er nog lak overheen dan zou je e.e.a kunnen bewerken met rustyco gel. Ook dat stopt en verwijdert roest en dan kan je het daarna weer van lak voorzien.

Is het voordeel van een 30 jaar oude 240 op de inrit... je leert ineens veel over roestpreventie  ;D.

Taranis

Hoi Wijnand, dank je wel voor de tip! :D
Even op die site zitten lezen en ik denk dat ik dit moet hebben: http://www.fluidfilm.nl/contents/nl/d15.html

Klinkt als het product wat ik moet hebben, met name dat het blijkbaar nog omhoog kruipt. Ik kan namelijk niet overal bij dus het wordt gewoon een kwestie van volklodderen en dan het deurrubber er terug op frotten...

Citaat van: Claudia op 25-07-2015 17:33:30
Mooi beest is het toch...

Dat vertelde de plantmanager me gisteren ook al. Hij had zich een jaar lang afgevraagd van wie die grote Volvo met die hele grote wielen op het parkeerterrein was ;D Best grappig dat er nog zo naar een 8 jaar oude auto gekeken wordt.

Ik heb er lang aan moeten wennen na de XC maar ik vind 'm ook mooi (en nu alles stuk gaat voel ik me weer thuis ;D) dus op vakantie ook nog maar een paar foto's gemaakt :)

Citaat van: Claudia op 25-07-2015 17:33:30
wel zonde van die kruiproest.
Denk dat ik toch maar geen 2e huis in Zld. neem dan :P

Je mag ook mijn huis als 2e huis gebruiken hoor, er zijn meer forumleden die dat doen ;)

Zonder gein: de C30 is 5 jaar oud en roest al boven de voorruit (steenslag) en achter de achterbumper aan het chassis. Je zou er inderdaad bijna iets van gaan denken.

Wijnand

Klopt, die moet je inderdaad hebben. Ze verkopen dat spul ook in spuitbussen, mocht je niet zoveel nodig zijn. Kijk maar eens op www.volvoklassiekerswebshop.nl onder roestpreventie. Mocht je er snel mee aan de slag willen: Dries Bakkenes is er komende week nog, daarna gaat hij drie weken op vakantie.

Sbv

Graag gedaan voor de hulp vandaag. Jij ook met het ontdekken van afgebroken slang in de XC60. Ik had zelf overigens nog niet gezocht naar iets.

Over 14 dagen de C30 onder handen nemen en dan de leukste klus van het jaar. Four-C dempers achter wisselen en dan nog iets specifieker de stekkers van de demper.

Wie heeft een snelle methode ? nee niet doorknippen en solderen ;D

Emiel

Ik heb meer moeite met de juiste routing van de bedrading van de linkervoorpoot dan met de stekkers achter.
Met het indrukken van de stekker eerst induwen en dan los trekken. Veel zand op die plek...dan eerst even schoonmaken, als het kan met lucht.

Chris

Leuk om hier weer even bij te lezen. Gelukkig maar dat je wat klusjes hebt, anders blijft het hier ook zo stil :P.

Citaat van: Taranis op 25-07-2015 16:11:46

Plan voor nu is om Chris of Ewout eens lief aan te kijken of ik hun slot even mag proberen en te zien of de melding dan weg is. Zo ja dan nieuw slot bestellen, zo niet dan de bedrading door gaan meten op zoek naar de breuk. Tenzij iemand anders een briljant idee heeft :)

Geen probleem hoor, kijken binnenkort wel even. Stemmen we nog wel even af.

Citaat van: Wijnand op 25-07-2015 17:40:58
Ha Ronald, afhankelijk van waar de roest in de achterportieren zit zou ik niet met tectyl aan de slag gaan maar met de producten van Fluid Film. Dat spoelt isoleert de roest en stopt het proces ook daadwerkelijk. Het spul kruipt werkelijk overal waar het maar komen kan (zelfs omhoog) en bereikt veel meer dan tectyl. Moet er nog lak overheen dan zou je e.e.a kunnen bewerken met rustyco gel. Ook dat stopt en verwijdert roest en dan kan je het daarna weer van lak voorzien.

Is het voordeel van een 30 jaar oude 240 op de inrit... je leert ineens veel over roestpreventie  ;D.

Deze tip noteer ik ook even. Toen ik mijn V kocht geconstateerd dat de deur LA behoorlijk aan het roesten was. Dit zou netjes opgelost worden door verkoper, dat zou netjes bij een schadehersteller gebeuren. Afgelopen week maar eens het rubber verwijderd om dat schoon te maken (oude deurrubber was teruggezet zonder schoon te maken), terwijl ik het rubber los trok kwamen er alweer de nodige stukjes roest en lak mee. Voor het zicht leek het netjes hersteld, maar dieper onder het rubber leek het wel of er niets aan gedaan was. Ik ben bang dat dit uiteindelijk gewoon een nieuwe deur wordt, hij is toch wel vrij krokant helaas :-\. Toen ook gelijk de andere deuren even gecheckt. RA begint ook lichtjes, en tot mijn verbazing ook roest bij de bestuurdersdeur. Gelukkig beide beginnend, dus nog wel wat aan te doen. Aangezien de roest overal lijkt te beginnen aan de binnenzijde van de profieltjes waar je het rubber onder vast duwt klinkt dat Fluid Film wel als een oplossing. Je komt er echt slecht bij namelijk.

Citaat van: Taranis op 25-07-2015 17:59:01

Dat vertelde de plantmanager me gisteren ook al. Hij had zich een jaar lang afgevraagd van wie die grote Volvo met die hele grote wielen op het parkeerterrein was ;D Best grappig dat er nog zo naar een 8 jaar oude auto gekeken wordt.

Zelfde ervaring hier. Stond vorige week hier even langs de stoep wat aan de auto te rommelen. Liep er iemand uit de flat langs met de hond die echt stopte, eens keek en me vertelde dat het wel een hele mooie en strakke auto was. Inmiddels is deze alweer 10 jaar, en blijkbaar trekt hij nog steeds de aandacht. Vind het zelf dan ook wel een redelijk tijdloos model. Zelfs een N oogt nog echt wel als een moderne auto.

Veel succes alvast met de chirurgische ingreep van het plaatsen van de dempers ;).

Marc O.

Het grappige is dan weer dat mijn ex-Oostenrijkse (waar de roestbevorderende omstandigheden toch echt wat groter zijn) N in het geheel géén roestvorming heeft.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Citaat van: Chris op 26-07-2015 11:35:05
Geen probleem hoor, kijken binnenkort wel even. Stemmen we nog wel even af.

Graag, tnx! :D

Deze tip noteer ik ook even. Toen ik mijn V kocht geconstateerd dat de deur LA behoorlijk aan het roesten was. Dit zou netjes opgelost worden door verkoper, dat zou netjes bij een schadehersteller gebeuren. Afgelopen week maar eens het rubber verwijderd om dat schoon te maken (oude deurrubber was teruggezet zonder schoon te maken), terwijl ik het rubber los trok kwamen er alweer de nodige stukjes roest en lak mee. Voor het zicht leek het netjes hersteld, maar dieper onder het rubber leek het wel of er niets aan gedaan was. Ik ben bang dat dit uiteindelijk gewoon een nieuwe deur wordt, hij is toch wel vrij krokant helaas :-\. Toen ook gelijk de andere deuren even gecheckt. RA begint ook lichtjes, en tot mijn verbazing ook roest bij de bestuurdersdeur. Gelukkig beide beginnend, dus nog wel wat aan te doen. Aangezien de roest overal lijkt te beginnen aan de binnenzijde van de profieltjes waar je het rubber onder vast duwt klinkt dat Fluid Film wel als een oplossing. Je komt er echt slecht bij namelijk.

De bestuurdersdeur van de XC roestte op het laatst ook dus ik ben iets minder verbaasd ;) Ik heb bij deze nog niet gekeken eigenlijk maar het is wel mijn laatste N: beetje van de zotte dat je met een auto van 8 jaar oud al bezig bent om roest te bestrijden. Bij mijn vorige auto had nog niemand er van gehoord, inmiddels blijkt het gewoon een structureel probleem.

Wat je schrijft, klopt overigens wel: je komt niet echt onder het metalen profiel. Ik heb linksachter een half jaar geleden een nieuw deurrubber gemonteerd en vooraf het metaal zoveel mogelijk schoon gemaakt maar als je nu kijkt, zit alles onder de roest. Ik ga om die reden ook niet beginnen aan schadeherstel: nu de schade zoveel mogelijk zien te beperken/stoppen en als dat niet lukt, dan maar een nieuwe deur. Ik heb al eens voorzichtig geinformeerd en de prijs van een paneel viel me mee eigenlijk. Dan komt spuiten er nog bij en alles overzetten.

Veel succes alvast met de chirurgische ingreep van het plaatsen van de dempers ;).

Sander vertelt het je vast nog eens in geuren en kleuren ;)

Citaat van: Marc O. op 26-07-2015 11:42:14
Het grappige is dan weer dat mijn ex-Oostenrijkse (waar de roestbevorderende omstandigheden toch echt wat groter zijn) N in het geheel géén roestvorming heeft.

Ik wil je niet bang maken maar dat kan over 2 jaar heel anders zijn. Toen ik mijn V ruim 2 jaar geleden kocht, heb ik alle deurrubbers los getrokken omdat ik geen zin had in nog zo'n roestbak. Geen spatje roest te vinden, nergens. Nu zijn beide achterportieren aan de beurt en durf ik de voorportieren nog even niet te bekijken ;)

Marc O.

Zou het een idee zijn om een klein gaatje in die stijlen te boren en daar een of ander roestwerend goedje door naar binnen te spuiten?

maruska

kun je gelijk naar veiligheidsklasse 3 ;D

armoured doors
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Marc O.

Oww... ;D Ook met een heeeeeel klein gaatje? :)