De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-01-2016 18:24:39
@Ronald, het is zo stil hier. Claudia wil graag gelijk hebben. :eusa_whistle:

Om het blog van Ewout niet verder te vervuilen maar even hier verder. Gisteren is de V70 eindelijk afgeleverd bij de dealer. Vanmiddag dus maar eens voorzichtig gaan kijken hoe erg de ramp was, waarop er drie man met een grote glimlach achter de balie me weet te vertellen dat de auto het prima doet en dat het ding gaat als de brandweer  :eusa_think:

De auto vertoonde bij aflevering te Goes inderdaad de gehate foutmelding "motor management service vereist". Na resetten kwam in Oostenrijk de melding direct terug, in Goes niet  :eusa_eh:
Men heeft een aantal proefritjes gedaan maar kon de foutmelding niet reproduceren. Blijkbaar kan men niet rijden of de V70 heeft echt een grafhekel aan mij want toen ik de auto de werkplaats uit reed om mijn spullen vanuit de XC in de N over te laden, was het na 20 meter alweer raak. Foutmelding gereset en nogmaals op onderzoek uit.
Volgens de dealer zou het kunnen dat het motortje van de wervelklep soms weigert, dat kan blijkbaar deze foutmelding veroorzaken maar ze weten het ook niet zeker en vinden het zonde om het motortje lukraak te vervangen (is een duur ding). Zowel met Vida als met het gaspedaal getest maar het wervelklepmotortje reageert prima. Ik geloof ook niet dat het daar aan ligt: toen de foutmelding in Oostenrijk verscheen, heb ik dat zelf ook al getest.

De dealer weet dus ook niet wat er mankeert (blijkbaar moet ik de garage in Oostenrijk dan toch iets meer credits geven), men weet alleen heel erg zeker dat het niet aan de turbo ligt. En gek genoeg ben ik daar niet blij mee: ik had liever gehad dat ze de turbo er in 7 stukken uit hadden gevist, dan hadden we een oorzaak gehad. Over 10 dagen zijn we al onderweg naar de noordkaap en ik weet niet of de storing terug komt  :-\

Ik had het dus vanmiddag even helemaal gehad met dat blauwe schijthok en heb een bod op de NN gedaan. Donderdag bellen ze terug of mijn bod akkoord is. Ik hoef niet per se een nieuwere auto of specifiek een NN: vanavond heb ik een stukje in de N gedaan en het ding flink op z'n flikker gegeven om te zien of de melding terug wilde komen en dan rijdt de auto gewoon echt erg fijn. Ja het maakt meer lawaai en ja de wegligging van een NN is beter maar de motor van de N klinkt veul mooierder en een N trek je aan als een jas. Dat gevoel heb ik in de NN nog niet. Ik wil alleen gewoon een betrouwbare auto die het gewoon doet en niet één waarbij je je continu af zit te vragen wanneer de power weer weg is.

Ik laat het dus maar afhangen van het budget. Ik liep vanmiddag zo te schelden op dat h**rending dat de dealer aanbood dat ik de XC alvast wel mee mocht nemen en dat we er later wel uit zouden komen maar dat gaat me wat te ver. Ik hoef niet in hun auto te rijden als de mijne het ook doet. Ze laten de XC even "op reserve" staan totdat we naar de noordkaap vertrekken. Als dat per V70 wordt en die sneuvelt voor vertrek alsnog, dan mag ik de XC meenemen. Ik heb er geen andere woorden voor maar het is wat mij betreft echt supernette service (en daar ga ik ze echt nog wel voor bedanken).

Wordt vervolgd...

Citaat van: Taranis op 16-01-2016 18:05:51
Vandaag een 140.000 km beurtje aan de C30 uitgevoerd. Geen foto's want het was een uiterst saai beurtje: geen enkele storing tijdens uitlezen en de auto is keurig droog. Voor minder dan 100 euro aan onderdelen klaar en het ding kan er weer 20.000 km tegen.

Gistermorgen een whatsappje vanaf 't werk dat de C30 nu toch wel erg veel herrie maakte. Het rechtervoorwiel schraapte en piepte... gisteravond de boel uit elkaar getrokken. Blijkt er een steentje tussen de remschijf en het hitteschild te zitten  :eusa_doh:
Viel weer mee dus :)

StefanCJ

Goede service, absoluut top!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 19-01-2016 21:37:35
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-01-2016 18:24:39
@Ronald, het is zo stil hier. Claudia wil graag gelijk hebben. :eusa_whistle:

Om het blog van Ewout niet verder te vervuilen maar even hier verder.

Er kwam net weer wat leven in m'n blog.  :'(

Citaat van: Taranis op 19-01-2016 21:37:35

Volgens de dealer zou het kunnen dat het motortje van de wervelklep soms weigert, dat kan blijkbaar deze foutmelding veroorzaken maar ze weten het ook niet zeker en vinden het zonde om het motortje lukraak te vervangen (is een duur ding). Zowel met Vida als met het gaspedaal getest maar het wervelklepmotortje reageert prima. Ik geloof ook niet dat het daar aan ligt: toen de foutmelding in Oostenrijk verscheen, heb ik dat zelf ook al getest.

Ik heb die van het ruilblok bewaard. :eusa_dance: You, you are my friend, i mail it to you for free.  :D

Verder echt wel kødt dat dat sch**thok het nu weer wel even doet. die NN trek je over niet al te lange tijd ook als een handschoen aan. Trust me. :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-01-2016 22:02:36
Ik heb die van het ruilblok bewaard. :eusa_dance: You, you are my friend, i mail it to you for free.  :D

Mochten we er niet uit komen met aanschaf NN, dan zou ik dat wel erg fijn vinden :eusa_clap: Dan wil ik tegelijk ook preventief maar de vacuüm motorsteun wisselen, om dat ook uit te sluiten. Ook al bezweert de dealer dat die steun nog prima is, in mijn hoofd is ie al stuk ;D (en die 130 euro voor een steun is het niet waard om onderweg ellende te hebben straks)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 19-01-2016 22:02:36
Verder echt wel kødt dat dat sch**thok het nu weer wel even doet. die NN trek je over niet al te lange tijd ook als een handschoen aan. Trust me. :eusa_whistle:

Misschien zullen we 't zien :)

Sbv

eerste rit naar werk zonder problemen verlopen en ook gisterenavond niets meer zeker

Taranis

Nee hij doet het prima. Klinkt gek maar ik zou liever hebben dat ie weer stuk gaat, dan kunnen we verder zoeken naar een oorzaak.

Snellebaksteen

Zitten er misschien stiekem Citroen onderdelen in jou V?
Mijn Xantia's lieten op vakantie altijd de meest spectaculaire dashboard verlichtings-waarschuwingen zien en als ik dan weer thuis was deed alles het weer alsof er nooit iets aan de hand geweest was.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

maruska

van harte Ron ! ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Citaat van: Taranis op 20-01-2016 09:02:29
Nee hij doet het prima. Klinkt gek maar ik zou liever hebben dat ie weer stuk gaat, dan kunnen we verder zoeken naar een oorzaak.
Je vader een paar dagen mee laten rijden ?  ;D Het kan nu maar beter stuk gaan dan over anderhalve week

Ewout Schalkwijk

Toch gewoon inruilen (als je er met de prijs uitkomt)? Nu die normaal functioneert en Olov denkt dat het dat 'wervelklepbedieningsDCmotortje' is. Is die auto natuurlijk meer waard dan met kapotte turbo oid.

In deze auto met deze kuren zou ik me ook niet prettig voelen.

Taranis

Citaat van: Snellebaksteen op 20-01-2016 09:59:24
Mijn Xantia's lieten op vakantie altijd de meest spectaculaire dashboard verlichtings-waarschuwingen zien en als ik dan weer thuis was deed alles het weer alsof er nooit iets aan de hand geweest was.

Dat moet het dan zijn. Het is wel telkens op vakantie dat ie kuren krijgt. Maar niet meer op vakantie gaan dan...  :eusa_think:

Citaat van: Sbv op 20-01-2016 10:13:57
Je vader een paar dagen mee laten rijden ?  ;D Het kan nu maar beter stuk gaan dan over anderhalve week

Pa vond het al niet leuk dat ik 'm niet in de XC liet rijden en ma wel ;D

Je hebt gelijk hoor: liever dat ie nu sneuvelt dus ik ben er op het moment echt niet lief voor. Morgen en overmorgen wat langere ritten gepland dus dan eens zien hoe het gaat.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 20-01-2016 11:13:34
Toch gewoon inruilen (als je er met de prijs uitkomt)? Nu die normaal functioneert en Olov denkt dat het dat 'wervelklepbedieningsDCmotortje' is. Is die auto natuurlijk meer waard dan met kapotte turbo oid.

In deze auto met deze kuren zou ik me ook niet prettig voelen.

Rationeel gezien heb je helemaal gelijk hoor. En ja, ik zit continu op het dashboard te kijken of ik geen melding zie en ik vraag me continu af of ik wel alle power heb. Tegelijkertijd rijdt de N ook gewoon erg fijn (mag ook wel als je net ongeveer alles vernieuwd hebt) en zou ik nu heel veel geld in m'n zak houden als ik de NN niet aanschaf. Ik ben alleen bang dat ik me bij de eerstvolgende reparatie voor m'n hoofd sla dat ik die NN heb laten schieten.

Morgen en overmorgen wat langere ritten gepland en dan weet ik ook wat er eventueel bij moet. Uiterlijk zaterdag de knoop doorhakken, dan moeten er namelijk voor ons vertrek nog wel even winterbanden en sneeuwkettingen geregeld worden en in het geval van de V70 een APK. In het geval van de XC70 een thermostaat en remblokjes voor. Langer kan ik dus niet wachten.

Marc O.

Citaat van: Taranis op 20-01-2016 20:51:15
Citaat van: Snellebaksteen op 20-01-2016 09:59:24

Dat moet het dan zijn. Het is wel telkens op vakantie dat ie kuren krijgt. Maar niet meer op vakantie gaan dan...  :eusa_think:

Onze Noordkaapreis moesten we dan maar geen vakantie gaan noemen ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Taranis

Het is een beetje kort dag (vrijdag vertrekken we richting Noordkaap) maar vanmiddag nog even een setje nieuwe winterbanden gescoord.

Er zit nog wel een XC70NN aan vast  :eusa_angel:

Afgelopen week nog een kilometertje of 600 in de N gestuurd die uiteraard geen krimp gegeven heeft, totdat we gisteravond terugkwamen uit Middelburg en de auto met een foutmelding kwam. Toen was de maat vol: met deze auto gaan we niet naar de noordkaap. Dat wordt zonde van een vakantie waar we al 4 jaar naar uitkijken en voor aan het sparen zijn.

Vanmiddag dus bij de dealer gaan kijken en nog eens een rondje over het buitenterrein gedaan om te zien of er nog iets anders leuks stond maar de XC70 die uitgeleend werd als vervangende auto, was toch echt de leukste en aantrekkelijkste auto (onbegrijpelijk hoe kaal een XC60 geleverd kan worden trouwens). Liefst had ik een XC70 met premium sound+blis gehad maar die zijn niet te vinden (ja, over 3 weken waarschijnlijk).

Aan tafel gegaan, mijn lijstje met opmerkingen doorgenomen en een mooie prijs weten te maken. Ik had graag nog iets meer voor de V terug gehad maar uiteindelijk gaat het om wat je bij moet betalen en vind ik persoonlijk dat de geweldige service ook gewaardeerd mag worden. Het is mij wel wat waard dat ik vanuit Oostenrijk kan bellen dat ik vervangend vervoer nodig heb en het wordt gewoon geregeld.

Het nieuwe leidend lijdend voorwerp wordt dus een 2011 XC70NN D5 Summum AWD Geartronic ;D met een maagdelijke kilometerstand van inmiddels 157.000 kilometer (op de foto's de stand voordat de auto uitgeleend werd aan een klant die op een XC90 T8 wachtte, ik kreeg de auto mee met 155.000 op de teller).
Uiteraard is de auto voorzien van schuifdakje en licht interieur 8) Aan dat interieur gaan ze nog een flinke kluif krijgen om dat schoon te krijgen, de vorige bewoner heeft de auto blijkbaar als rijdende koffiebar of aquarium gebruikt. Omdat het allemaal wel erg kort dag wordt voor vrijdag, besloten dat de technische zaken voorrang hebben en de cosmetische zaken komen na terugkeer wel. Zowel de voor- als achterbumper hebben nog wat oude schades die opgeknapt worden.

Als het goed is worden er nieuwe remblokken geplaatst voor aflevering, nieuwe winterbanden, nieuwe thermostaat+temperatuursensor, nieuwe versnellingspook (te ranzig voor woorden) en krijgt de auto nog een nieuwe APK + onderhoudsbeurt incl. interieurfilter. Dat laatste in de hoop dat de zweetlucht van een passagier zonder deodorant wat vermindert. De passagiersgordel wordt gereinigd en indien niet afdoende, vervangen.
De koelvloeistof wordt vervangen door vloeistof die tot -40 kan, zodat we daar ook geen problemen hoeven verwachten. Wel hebben we moeten beloven 2 foto's te sturen: 1 vanaf de noordkaap met de auto en het bordje Nordkapp in beeld en 1 met de laagste temperatuur, zodat de werkplaats ook weet waarom er zo'n bijzondere bon geschreven is  :D (al weten ze waarschijnlijk genoeg als ze de naam van de klant lezen  :eusa_whistle: )
In de achteras zit een trilling, mogelijk zijn het de banden of misschien de as. Gelukkig zit er garantie op de auto dus het is mij eigenlijk om het even.

Nu alleen zelf als de wiedeweerga nog even wintermatten en sneeuwkettingen scoren. Ik moet even kijken of de XC per se van die dure Centrax kettingen nodig heeft of dat we ook met goedkopere kettingen toe kunnen.

Natuurlijk willen we graag plaatjes zien maar ik heb zelf nog geen foto's van de auto. De dealer gelukkig wel:

De 19" Erakir velgen zitten niet bij de koop inbegrepen, die waren helaas nogal beschadigd. Dan heb ik liever nieuwe winterbanden op de 18" wielen van de bovenste foto en koop ik later nog wel eens mooie zomerwielen als ik de zomerwielen van de N verkocht heb. Mocht er iemand interesse hebben in 18" lichte Pegs met Michelin Pilot Sport 3 in 225/40R18: ze zijn te koop.

Komende week nog een duizend kilometer met de N rijden. Zul je zien dat ie 't prima doet  :eusa_doh: Hoe dan ook, de N gaat eruit en ik ben blij met weer een XC  :eusa_dance:  Nu alleen even duimen dat de NN op tijd klaar is voor we vertrekken  :eusa_pray: (donderdagmiddag of vrijdagmorgen ophalen)

1 klein minpuntje: die cabrio gaat zo wel even iets langer duren (nu eerst even heel hard sparen :eusa_shifty: ) maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben in het leven. Daniëlle is zo mogelijk nog blijer dan ik met de XC dus het is goed zo  8)