De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

Mijn D5 is een handbak, das heel fijn voor het verbruik en ik heb helemaal geen hekel aan schakelen maar onze S40 heeft aan de uiterst trage 1.8 een automaat bak (ouwe 4 traps) en dat rijdt toch eigenlijk wel heel relaxt.
Ik denk dat ik voor een volgende dikke diesel de overstap naar automaat maak, lijkt me zalig, veel koppel en alleen maar gasgeven.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

leons850

Citaat van: Taranis op 23-11-2016 11:21:28
Citaat van: leons850 op 23-11-2016 09:42:13
maar in de bergen vind ik dat helemaal niets, je moet ineens wel weer zelf gaan schakelen anders raakt de boel over de kook, en als je dan al schakelt is het in ieder geval niet zo vlot als met een handbak.

Dat ligt dan toch echt helemaal aan jou: ik zou juist niet anders meer dan met een geartronic door de bergen willen: koppelen hoeft nooit en je hoeft maar tegen de pook te tikken en het ding schakelt op of terug. Die loeiende motor moet je fijn negeren. Je moet alleen wel éérder bedenken wat je gaat doen omdat de automaat wat trager reageert op schakelcommando's.
De nieuwe bakken vanaf modeljaar 2011 werken helemaal geweldig: als je die in sportstand zet en je gaat helling af de berg af, dan schakelt ie automatisch al terug om op de motor te remmen. Rem je dan bij, dan 'begrijpt' de automaat dat er nog harder geremd moet worden en schakelt nog 1 of 2 verzetten terug. Ik wil niet anders meer 8)

Ik moet alleen wel eerlijk bekennen dat ik ook even moet wennen aan het ouderwetsche karackter van den ambachtelijke automatische vier-verzetten-transmissie in de dakloze...

Ik heb niet zo'n nieuwerwetse auto als jij he. ;)
Deze vind remmen op de motor maar vervelend heb ik het idee, als je hem handmatig hebt gebruikt is hij daarna ook wat onrustig.
Ik vind persoonlijk de 4traps die in de classic enzo zit fijner dan de huidge GT.
Dat ding doet niets anders dan terug schakelen en inmiddels zou die het toch helemaal goed moeten doen.
Volgens een aantal ervaringsdeskundige schakelt hij zoals het hoort.
Laat mij maar 4x de koppeling indrukken en dan alles in z'n 5 weg stampen, gaat waarschijnlijk nog sneller ook. ;D

Ach en zo is het ieder z'n ding.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

KIM

Mijn zwager die bij de dealer werkt gaf bij mij destijds al aan dat de enige fatsoenlijke oplossing voor de gasklep een nieuwe Volvo was. Anderen geven (ondanks dat gebruikmaking van optische sensoren als idee wel heel slim is) vrijwel altijd problemen.

Ik heb nog wel een werkende ETM liggen om een en ander uit te sluiten.

Oh, ja:
Ik ben nog geen fan van de zelflerende 4-bakken. De schakeltoerentallen vind ik vreemd en vaak aan de late kant of gewoon niet afgestemd op het beschikbare vermogen bij bepaalde toerentallen (TCM is van Bouke's R). Doe mij maar het bakkie uit mijn R; ondanks zijn 530.000 km schakelt deze super.

Ewout Schalkwijk

maar in de bergen vind ik dat helemaal niets, je moet ineens wel weer zelf gaan schakelen anders raakt de boel over de kook, en als je dan al schakelt is het in ieder geval niet zo vlot als met een handbak.

Ik lees dit vaker en ben het er hartgrondig mee oneens. Ben nu een paar keer met een zwaar beladen hut op vakantie geweest naar zuid Frankrijk. In zowel de N van Marije als in mijn NN.

In beide gevallen heb ik niets hoeven doen aan het schakelen. Bak schakelt keurig terug, al lang voordat ik het gevoel kreeg dat ik eventueel moest ingrijpen. Zowel bij steile hellingen bij hoge temperaturen als ook bij stevig afdalen waar die 1300 kilo best wel wil drukken op de kogel. Geen probleem. Ook hier in Noorwegen bijna 12% steil omhoog... Moeiteloos!

Het is echt een 'fabeltje' dat de Geartronics dat niet goed doen. Laat ik het er dan wel op houden dat ik uitsluitend de 6 traps Geartronic ken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

leons850

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-11-2016 16:39:29

Ik lees dit vaker en ben het er hartgrondig mee oneens. Ben nu een paar keer met een zwaar beladen hut op vakantie geweest naar zuid Frankrijk. In zowel de N van Marije als in mijn NN.

In beide gevallen heb ik niets hoeven doen aan het schakelen. Bak schakelt keurig terug, al lang voordat ik het gevoel kreeg dat ik eventueel moest ingrijpen. Zowel bij steile hellingen bij hoge temperaturen als ook bij stevig afdalen waar die 1300 kilo best wel wil drukken op de kogel. Geen probleem. Ook hier in Noorwegen bijna 12% steil omhoog... Moeiteloos!

Het is echt een 'fabeltje' dat de Geartronics dat niet goed doen. Laat ik het er dan wel op houden dat ik uitsluitend de 6 traps Geartronic ken.

Ik heb nog een oudere 5 traps GT. Als je met deze 120 op de snelweg rijd en ook maar iets gas geeft, hup meteen een versnelling terug en uit lock up. Dit terwijl er meer dan voldoende koppel aanwezig is in de auto.
Wanneer hij dan weer niet in lockup staat en je gas los laat gaat hij meteen ook weer stationair lopen ipv op de motor remmen. Daarnaast wanneer hij dus weer eeuwig aan het slippen is word het dus ook snel warm, ik wilde het risico niet lopen en ben daarom ook maar preventief gaan schakelen. Kan natuurlijk ook tussen mijn oren zitten.
Maakt het allemaal niet bevordelijk, vandaar meteen zelf schakelen.
Dat je alleen dat pookje maar hoeft te bewegen, tja voor mij is de koppeling er bij in trappen weinig extra moeite en vaak is dit nog sneller dan de GT.

Maar nogmaals dit is natuurlijk ook persoonlijk, verder ben ik met mijn S70 denk ik maar gewoon verwend want die stampt alles gewoon weg.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Marc O.

Geen enkel probleem in de bergen gehad met de D5 GT6. Heb wel af en toe gemerkt dat ie berop te snel wil opschakelen waardoor je te weinig toeren maakt, maar dat had ik met de classic R met AT4 ook. Afremmen op de motor gaat ook prima als je hem handmatig in 2 of 3 zet, afhankelijk van het dalingspercentage. Op de snelweg vind ik die D5 echt beduidend fijner dan de R. Enige vervelende is dat ie bij een koude motor te ver in toeren gaat voordat ie opschakelt, dus daar moet je hem handmatig 'overtuigen'.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Chris

Citaat van: Taranis op 23-11-2016 11:21:28

Dat ligt dan toch echt helemaal aan jou: ik zou juist niet anders meer dan met een geartronic door de bergen willen: koppelen hoeft nooit en je hoeft maar tegen de pook te tikken en het ding schakelt op of terug. Die loeiende motor moet je fijn negeren. Je moet alleen wel éérder bedenken wat je gaat doen omdat de automaat wat trager reageert op schakelcommando's.
De nieuwe bakken vanaf modeljaar 2011 werken helemaal geweldig: als je die in sportstand zet en je gaat helling af de berg af, dan schakelt ie automatisch al terug om op de motor te remmen. Rem je dan bij, dan 'begrijpt' de automaat dat er nog harder geremd moet worden en schakelt nog 1 of 2 verzetten terug. Ik wil niet anders meer 8)

Ik moet alleen wel eerlijk bekennen dat ik ook even moet wennen aan het ouderwetsche karackter van den ambachtelijke automatische vier-verzetten-transmissie in de dakloze...

Eens. Rijdt ideaal in de bergen met een GT. Even tikken en gaan. Ja er zit wat vertraging op, maar dat went binnen no-time.

Ik vond de oude 4 traps in mijn 850 wel vervelend rijden in de bergen omdat je daar echt de hele pook moet verzetten. Het werkt, maar ik vond het verre van comfortabel.

Paulsson

Ik denk dat er aan een automaat een paar intrinsieke eigenschappen zitten. Er zijn er nog veel meer, maar dit zijn degenen waardoor ik liever handbak rijd:

1 al je inputs zullen indirect zijn, middels een tik op de pook of een flipper, bij deze bakken zal je een merkbare vertraging hebben waar je rekening mee moet houden. Behalve als je een supersnelle DCT hebt van audi of porsche, zal je niet lang voor de lol op achterafweggetjes lekker zelf gaan schakelen met je automaat. Simpelweg niet activerend (fysiek) genoeg, laat staan de anticlimax van wachttijd.

2 omdat lockup niet altijd gebeurt, is er een sensatie van enige sponzigheid door de koppelomvormer, aka: je kan in een bepaalde versnelling bij rustig rijden het gas een beetje indrukken, je ziet de toeren met 200-500 klimmen maar dit vertaalt zich niet in een merkbare reactie in de auto (acceleratie). Dit noem ik speling tussen het gaspedaal en wat er eigenlijk in de aandrijflijn gebeurt. Het voelt dan niet als een 1:1 verhouding (input schaalt niet gelijk met de reactie).

3 de automaat denkt voor jou, wat fijn kan zijn maar ook kan betekenen dat als je op de snelweg gewoon even wat dieper het gas wilt indrukken om van de toch al voldoende koppel gebruik te maken, de automaat neiging heeft terug te schakelen.

4 een handbak is bloedsimpel. Ja, ook daarbij zijn nare reparaties mogelijk (dual massa vliegwiel :( ). Echter, ik heb het gevoel dat de staat van een automaat een parabool is: na revisie doet hij het lekker, maar vroeg of laat gaat ie toch weer een beetje schokken of inhouden. Dan is de vraag wat de kaboutertjes in de automaat nu weer uitgespookt hebben. Hoe ga je het oplossen? Flush? Revisie? Chip? Men streeft hier heel vaak naar soepelheid van hun AT bakken. Dat is met deze km standen soms heel moeilijk om perfect te krijgen. En zelfs als dat lukt, is het tijdelijk, zoals ik hierboven beschrijf. Naar mijn idee is een AT perfect laten werken dus best wel een duur tijd verdrijf.

Deze punten staan in scherp contrast met de simpelheid, directheid en lineariteit van een handbak. Je bent actiever, problemen zijn makkelijk te diagnostiseren, als hij *** schakelt ligt dat toch echt aan jou, of als het mechanisch is, een makkelijk te diagnostiseren component. Vervangen en je weet 100% dat hij zal doen wat jij wilt. Een MT heeft geen brein en daarmee geen gedrag of wil: jij bent zuiver de input. Het gas indrukken in zijn 5 zal louter de toeren doen rijzen. Niks anders. Mooi hé? Je kan in elke versnelling precies bepalen hoeveel toeren, lawaai en of rust je wilt. Niets anders dan jij bepaalt. Is de file superfijn? Niet echt, maar wat een gevoel van controle. Voor af en toe file rijden geef ik dat niet weg.

Tot dusver mijn persoonlijke  reflecties over bakken. Transmissies blijven, naast onze blokken, fantastische mechanische componenten. Fascinerend qua werking. Auto's zijn vet. Groet!

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

UserID25761

Citaat van: Paulsson op 23-11-2016 18:45:53
Dat is met deze km standen soms heel moeilijk om perfect te krijgen. En zelfs als dat lukt, is het tijdelijk, zoals ik hierboven beschrijf. Naar mijn idee is een AT perfect laten werken dus best wel een duur tijd verdrijf.

Sorry hoor ik vind dit een beetje onzin, mijn vorige diesel heeft bij mij de 6 ton aangetikt met de originele automaatbak, wou jij nu vertellen dat die dingen slecht zijn  ;)

Edit: en hij schakelde nog als twee pakjes boter in de koekenpan!

;D

Paulsson

Citaat van: NickGR op 23-11-2016 18:49:22
Dat is met deze km standen soms heel moeilijk om perfect te krijgen. En zelfs als dat lukt, is het tijdelijk, zoals ik hierboven beschrijf. Naar mijn idee is een AT perfect laten werken dus best wel een duur tijd verdrijf.

Sorry hoor ik vind dit een beetje onzin, mijn vorige diesel heeft bij mij de 6 ton aangetikt met de originele automaatbak, wou jij nu vertellen dat die dingen slecht zijn  ;)

;D

Ik zeg niet dat ze slecht zijn ;) ik zeg dat er veel werk nodig is om ze soepel te laten zijn en houden, iets wat ook al zeer subjectief is tussen eigenaren.

Aka, hoeveel onderhoud had hij nodig om zo boter zacht te blijven gedurende die 6 ton?

Ik ken Handbakken die een miljoen hebben gelopen op dezelfde koppeling ;D

UserID25761

Citaat van: Paulsson op 23-11-2016 18:50:47

Sorry hoor ik vind dit een beetje onzin, mijn vorige diesel heeft bij mij de 6 ton aangetikt met de originele automaatbak, wou jij nu vertellen dat die dingen slecht zijn  ;)

;D

Ik zeg niet dat ze slecht zijn ;) ik zeg dat er veel werk nodig is om ze soepel te laten zijn en houden, iets wat ook al zeer subjectief is tussen eigenaren.

Elke 100K flushen, veel werk is dat niet toch :eusa_think:

Paulsson

Het gaat niet om wat beter is, het gaat om die eigenschappen die ik net heb genoemd (de disconnect soms tussen rechtervoet en de auto, etc). Flushen is idd niet veel werk. Onze automaten zullen altijd punt 1 tot 3 hebben. Het zijn onveranderlijke eigenschappen van het systeem.

Paulsson

Citaat van: NickGR op 23-11-2016 18:52:53
Citaat van: Paulsson op 23-11-2016 18:50:47

;D

Elke 100K flushen, veel werk is dat niet toch :eusa_think:

Dit forum staat vol met de adviezen voor soepelere bakken, onderhoud en revisies. Gelukkig is het bij jou heel mooi verlopen maar daar kunnen veel misschien niet over mee praten omdat jou ervaring misschien niet representatief is, jammer genoeg.

UserID25761

Citaat van: Paulsson op 23-11-2016 18:54:22
Onze automaten zullen altijd punt 1 tot 3 hebben. Het zijn onveranderlijke eigenschappen van het systeem.

En toch schakelt een automaat sneller dan een handbak  (mits je goed getraind bent)  :P
Ik wil niet meer zonder, heb nu Girltronic en ben hier weer bovenmaats blij mee.

Edit: sorry voor de topic vervuiling Ronald  ;) 

widebody

Citaat van: Paulsson op 23-11-2016 09:19:31
Mooie bak hoor! Prachtig profiel.

Heel even OT:
Ben ik trouwens de enige die een handbak echt heilig vindt? Zelf toeren bepalen en bezig zijn? Zo kan je heerlijk genieten van de lineaire opbouw van kracht zonder dat er direct weer opgeschakeld wordt als je van het gas af gaat. Laat staan het iewat zompige gevoel van zo'n koppelomvormer voordat lockup heeft plaats gevonden. Met MT is het gewoon koppeling is verbonden en vanaf dat moment is het gieren geblazen en zal de motor en transmissie louter doen wat jij wilt  :evil:

Ben benieuwd naar jullie inzichten hierin  ;D

Hier ben je zeker niet de enige in.
Toen ik mijn S70 (T5) kocht of eigenlijk aan het zoeken was naar, was het een eis dat het een handbak is.
Alleen in de file is een automaat wat prettiger verder vind ik het weinig toegevoegde waarde.
Mensen zeggen dat het veel luier rijden is in een automaat, inmiddels heb ik die er ook bij en zeg ik nog steeds nee en rijd ik met oog op rust de automaat vaak in zn 5 staan zodat hij niet eeuwig gaat terug schakelen (het is natuurlijk wel een geartronic). Mijn S70 kan vanaf 100 in z'n 5 mijn V70N T5 in kickdown eerst bijhouden en vanaf 3000rpm ga ik er gewoon voorbij (ook niet helemaal eerlijk meer maar goed). Met een behoorlijk chippie (die had ik ook al voor ik versterkt blok had) kun je met een T5 MT heerlijk lui rijden, voldoende koppel overal. De rede dat mijn V70N T5 een automaat is, is alleen maar omdat mijn vriendin een automaat rijbewijs heeft.  :eusa_wall:
Daarbij is de V70 mee geweest op vakantie (zodat vriendin lief ook eens kon rijden) maar in de bergen vind ik dat helemaal niets, je moet ineens wel weer zelf gaan schakelen anders raakt de boel over de kook, en als je dan al schakelt is het in ieder geval niet zo vlot als met een handbak.

Maar zoals hieruit te lezen is, dit is puur mijn mening. ;D
Verder heb ik beide dus kan toch kiezen en is de V70 een heerlijke reisgenoot (als hij het doet).

Leon, ik kan vanaf plm 110 het gaspedaal tot aan de KD trappen en schakelt ie niet terug. Trekt mooi linear door tot de begrenzer (of tot je het gas loslaat ;D)
Mijne is niet gechipped(denk ik) Maar dat gaan we binnenkort uitproberen. 1:1 test met een andere D5(zelfde type blok)

Back OT :eusa_whistle: