De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Ma's V50 heeft het veld moeten ruimen voor een XC70NN maar het setje winterwielen van de V50 lag nog in de garage. Arjent5r deed vorig jaar zo lelijk over de Dezent velgen onder de C30 dat vriendinlief die niet nog een jaar durfde te monteren ;D

Vorige week dus de wielen van de V50 onder de C30 gemonteerd en dat oogt een stuk beter dan de Dezent wieltjes:

Er lagen Vredestein Wintrac Extremes op uit 2008, niet echt het allernieuwste dus. Sterker nog, voor winterbanden stokoud. Marc O. had ons al eens 2 Snowtrac 3's bezorgd en zelf nog even 2 stuks Continental Wintercontact TS860 bij besteld. Monteren was er nog niet echt van gekomen. In de tussentijd kwam er wat gepiep dat de auto zo weinig grip had, wat ik eigenlijk een beetje te makkelijk af had gedaan als wennen: alles wat niet net zo lekker in de bocht plakt als Continental Sportcontact5 (overigens superbanden), is toch niet goed genoeg :P

Tot ik er gisteren zelf in reed en na wat geërgerd gas geven bij wegversmallingen zoveel wielspin had dat ie in de eerste 2 versnellingen vrij lomp in de toerenbegrenzer hakte  :eusa_whistle:
Gisteravond dus maar even naar de garage  :eusa_shifty: :angel:

Nog een setje nieuwe ruitenwissers en een nieuwe accu en dan is ie weer winterklaar. Stiekem wordt er nog best veel mee gereden: 3 jaar in bezit en 60.000 km verder. Niet gek voor een 2e auto.

maruska

hij is wel enigzins vies... wast daan hem niet ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Taranis

Uhm nee. Totdat ik het zonde vind en dreig 'm zelf wel naar de wasstraat te brengen ;)

Snellebaksteen

Bij mij helpt dreigen niet.
"Als jij dat zo belangrijk vind, was je hem toch lekker zelf?"

Dus dan sta ik weer te blauwbekken naast een winderige wasstraat...
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

elianmars

Citaat van: Snellebaksteen op 08-12-2016 17:25:18
Bij mij helpt dreigen niet.
"Als jij dat zo belangrijk vind, was je hem toch lekker zelf?"

Dus dan sta ik weer te blauwbekken naast een winderige wasstraat...

Hier idem  :eusa_shifty:

macfocus

Haha, Hier moet ik af en toe de Picanto van vriendinlief wassen.
Maar da's niet erg want in ruil daarvoor doet ze mijn zakelijke administratie.
(Bonnetje gaat natuurlijk In de administratie ; ))

Ik zeg, goeie deal; )
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

Taranis

Een tijdje geleden was de kofferbak van de NN te klein met een lelijke zwarte veeg op de mooie lichte bekleding tot gevolg  :eusa_wall:

Vorige week hebben we een nachtje op de SS Rotterdam doorgebracht en een leuke rondleiding gedaan (aanrader!) dus op weg naar Rotjeknor een ommetje via Bergambacht gemaakt:

Gargamel zou jaloers zijn op Bouke's wonderspray:

Tijdens het wachten tot de spray uitgewerkt was, kon Bouke de rolhoes niet aanzien. Die was wat vies geworden tijdens ons ritje naar de Noordkaap (ik had de hoes beter thuis kunnen laten). Perfectionist Bouke aan 't werk:

Daarna met de stoomreiniger op de hemelbekleding:

Als je 't niet weet dan zie je er niets meer van. Bouke bedankt! :eusa_clap:

Eerder dit jaar heb ik de dealer al eens gemeld dat er na circa 1-1,5 uur rijden zo'n koude tocht uit de roosters op de hoeken van het dashboard kwam. Toen is er "een software update uitgevoerd" en daarna was het inderdaad opgelost. Helaas kwam vorige week dezelfde tocht weer uit de roosters zetten  >:(
Aangezien we volgende week naar het hoge noorden toeren en ik geen zin heb om het koud te hebben, vandaag zelf maar eens in Vida aan het koekeloeren geweest. Dan blijkt er gewoon een keurige optie voor te zijn om dit te wijzigen:

Nu dus voor niveau 2 gekozen, hopelijk volgende week dan wel lekker warm in de auto (niet alles aan de NN is een verbetering, blijkt wel).

Ondertussen staat vriendinlief een beetje in dubio of de C30 het veld moet ruimen of niet. Er staat slechts anderhalve ton op de teller, het ding is 6 jaar oud en hobbelt probleemloos van beurtje naar beurtje afgezien van wat achterstallig onderhoud aan het onderstel wat inmiddels weggewerkt is. Niettemin ontbreken er wat opties: xenon is welkom, evenals stoelverwarming, navigatie, een zesde versnelling en zo nog wat meer eisen. Vanmiddag dus eens een ritje gemaakt in een auto van dat andere merk waar we beiden een zwak voor hebben:

En dan blijkt dat Volvo zo slecht nog niet is... ondanks dat je een vermogen op zo'n ster stukslaat, zit er nog steeds geen stoelverwarming en volledig automatische klimaatregeling op. Daarbij doet het weggedrag in vergelijking met de C30 nog het meest denken aan een rotsblok met zwenkwieltjes. Een erg zwaarlijvige auto (200 kilo zwaarder dan de C30) die rechtuit behoorlijk stuitert en slaat op oneffenheden en in bochten zwaar onderstuurd is. De koersvastheid op snelwegtempo is ook niet om over naar huis te schrijven. Om te zien een geweldig ding maar voor dat geld zijn er fijner rijdende auto's te krijgen. We kijken dus rustig verder :)

Edit: typo

UserID6342

Mercedes is Mercedes allang niet meer helaas...... niet qua electronica, niet qua wegligging, en ook niet qua roestbeheersing (en het laatste is helaas al heel lang zo). Sommige motoren zijn echt goed, maar met die kleine diesels gaat het ook vaak echt fout...

Als je nu de centen hebt voor een Mercedes zou ik toch meteen omkijken voor iets van een ander merk.

classicT5

Die kleine diesels zijn van renault, als je < 2.0l hebt, voor zover mij bekend.

Mercedes heeft net als alle merken last van de downsizing perikelen, al hoor ik bij hun minder problemen over vervuilde motoren a la audi 2.0 tfsi, peugeot/bmw/mini 1.6 turbo.

Ewout Schalkwijk

De Duitse auto's staan hier bekend als de lijstaanvoerders qua roest. Echt beschamend dat zo'n E klasse echt na vijf jaar bijna weggeroest is. VW is nog een tandje erger trouwens.

Gelukkig hebben we Daantje nog even iets langer kunnen behouden...;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

5 jaar is nog lang... de familie van ma's kant reed altijd Mercedes. Een E-klasse W211 heeft die liefde voor de ster aardig doen bekoelen toen ie na 3 jaar onderhuids behoorlijk geroest bleek. Dat ie in anderhalve ton 43 (!) keer terug geweest was voor garantie, hielp ook niet echt. Toen de compressor van de luchtvering en de automaat er mee ophielden, was de maat vol. Je krijgt zo'n ding alleen nergens anders dan bij Mercedes ingeruild...

De kleine dieseltjes komen inderdaad van Renault en kennen dus ook dezelfde problemen als bij Renault. Gelukkig zoekt ze een benzine-exemplaar. Binnenkort eens kijken bij een V40XC T4 Summum. Ik heb er nog nooit mee gereden, benieuwd of 't net zo goed rijdt als een 'normale'  V40.

KIM

Told you so...

UserID6342

Toen ik in 2004 de S60 D5 nieuw kocht, kocht mijn toenmalige compagnon een Mercedes E 270 CDI nieuw (was ik zelf ook voor wezen kijken maar werd er niet blij van), zeldzaam hoe slecht die auto was, hoeveel electronische storingen we met dat kreng hebben gehad, hoe vaak dat ding bij de dealer stond en we een leenauto hadden....  Echt waardeloos !  

Het ergste wat ik aan die auto vond en wat ze nooit gevonden / opgelost hebben gekregen is dat dat kreng af en toe zonder waarschuwing in de noodloop ging.  Heel erg leuk als je aan het inhalen was (not), het ding liep niet harder meer als 80 en als je dan op de vluchtstrook stond en je zet de motor af, tien minuten wachten opnieuw starten en alles weer normaal voor zolang dat duurde ???

Dit ding was nog slechter als mijn eerdere V40 2.0 T4 en dat was al een beroerd kreng om mee te rijden.  De S60 heeft mij daarintegen nooit laten staan.

Met de Mercedes begon na 1.5 jaar al blaasjes te voorschijn te komen op het dak en is onder garantie opnieuw gespoten, net zoals bij de achterste spatbordranden / wielkasten.  Echt waardeloos en absoluut Mercedes onwaardig.  Sindsdien heeft Mercedes bij mij persoonlijk helemaal afgedaan....

BBS

Citaat van: Dirk342 op 18-12-2016 08:37:37
Toen ik in 2004 de S60 D5 nieuw kocht, kocht mijn toenmalige compagnon een Mercedes E 270 CDI nieuw (was ik zelf ook voor wezen kijken maar werd er niet blij van), zeldzaam hoe slecht die auto was, hoeveel electronische storingen we met dat kreng hebben gehad, hoe vaak dat ding bij de dealer stond en we een leenauto hadden....  Echt waardeloos ! 

Het ergste wat ik aan die auto vond en wat ze nooit gevonden / opgelost hebben gekregen is dat dat kreng af en toe zonder waarschuwing in de noodloop ging.  Heel erg leuk als je aan het inhalen was (not), het ding liep niet harder meer als 80 en als je dan op de vluchtstrook stond en je zet de motor af, tien minuten wachten opnieuw starten en alles weer normaal voor zolang dat duurde ???

Dit ding was nog slechter als mijn eerdere V40 2.0 T4 en dat was al een beroerd kreng om mee te rijden.  De S60 heeft mij daarintegen nooit laten staan.

Met de Mercedes begon na 1.5 jaar al blaasjes te voorschijn te komen op het dak en is onder garantie opnieuw gespoten, net zoals bij de achterste spatbordranden / wielkasten.  Echt waardeloos en absoluut Mercedes onwaardig.  Sindsdien heeft Mercedes bij mij persoonlijk helemaal afgedaan....

Als ik Mercedes wil gaan rijden, dan bel ik wel een taxi ;D
Volvoloos....

Taranis

1e Kerst was het dan zo ver: "even" naar het noorden dus 's ochtends voor zessen de A58 op met 1700 km voor de boeg 8)

Na een erg vlotte reis (13 uur en 10 minuten :angel: ) werden we 's avonds warm onthaald door de familie Schalkwijk die al gereed zat met bier en hapjes. Toch wel wat gaar van de lange reis relatief vroeg naar bed en de volgende dag erg relaxed 2e Kerst gevierd. 's Avonds een traditionele Noorse kerstmaaltijd en 1 van Ewout's favorieten:

Ook aan de entourage was gedacht :D :

Oftewel: de sfeer zat er goed in 8)

De volgende dag toch maar eens iets aan de auto's doen. Eigenlijk stond een stuurolie-flush op de planning maar de stuurolie in de XC70 was zo mooi helder, dat we daar maar vanaf gezien hebben:

Dat was een beetje zinloos. Wel nog even de rechter xenonlamp gewisseld door een exemplaar wat Ewout wel uit wilde lenen toen mijne tijdens een ritje in de buurt de geest gaf. Links de kapotte, rechts het tijdelijke vervangende exemplaar totdat ik een nieuwe gehaald heb:

Ook op het programma: het sluiten van het kofferdeksel ook op afstand mogelijk maken. Standaard kun je het kofferdeksel wel vanaf het dashboard of vanaf de afstandsbediening openen maar sluiten kan alleen middels de knop op de klep zelf. Voordat ik een elektrisch sluitende achterklep had, heb ik het altijd een bejaardenaccessoire genoemd. Nu ik zo'n klep heb, merkte ik regelmatig dat je speciaal nog een keer terug naar de auto liep om de klep te sluiten. Dat moest dus anders en gelukkig had Ewout hetzelfde klusje al bij z'n eigen auto uitgevoerd:

Nu is de klep dus prima ook op afstand te sluiten :D Helaas werd ik erna vrij plots ziek, iets wat me al heel lang niet meer gebeurd was. 24 uur later en vermoedelijk enkele kilo's lichter :eusa_sick:, bleef alles weer een beetje binnen. Omdat de fut vrij ver te zoeken was, lekker weinig gedaan als behalve een bezoekje aan de Biltema:

Wij vinden het echt een heerlijke winkel om voor relatief weinig kwalitatief 'redelijke' spullen te scoren en even een uurtje te shoppen. 's Avonds toch alvast maar weer eens een biertje gedaan en een wetenschappelijke test: is bier wat in een papiertje in de vriezer heeft gelegen nu echt kouder dan bier wat zonder papiertje in de vriezer heeft gelegen?

De resultaten zijn nog steeds onduidelijk ;D
De laatste dag van ons verblijf bood ' Volvo Service Hvittingfoss' aan om de olie van de haakse overbrenging te vervangen. Ik heb geen klachten maar ach, na 195.000 km mag dat vast wel eens.
Omdat de olie zo dik is dat ie met nul graden buitentemperatuur niet door het pompje verpompt wil worden, deze alvast in een bak warm water gelegd:

Ewout alvast op zoek naar de vulplug, die bij een MY11 toch net weer een beetje anders blijkt te zitten:

Het slangetje van de pomp een stukje door de vulopening van de haakse overbrenging heen zien te krijgen:

De oude vloeistof wordt uit de haakse overbrenging gezogen:

Ondanks dat ik geen klachten heb, zat er wel het nodige slijpsel aan de magnetische vulplug:

De nieuwe vloeistof er weer in:

Voor het gemak hebben we 1 buis maar even weg gehaald, dan kun je er net wat makkelijker bij:

Na een avondje gezellig bubbelen in het bad, was het de volgende morgen dan helaas toch echt zo ver: tijd om naar huis te gaan. Een bezoekje aan viking_in_shorts hebben we dit keer overgeslagen:

Ik was nog niet heel fit dus vriendinlief heeft een aardig stukje van de reis voor haar rekening genomen. In een keurige 14 uur stonden we thuis.

De XC heeft zich wederom bewezen als een geweldige reisauto 8) Ik heb altijd gedacht dat de zittingen van de stoelen wat aan de korte kant zijn maar als je er een uurtje of 14 op gezeten hebt, heb je nog steeds nergens last van. En dat is precies zoals het wat mij betreft hoort.
Wel denk ik dat er wel een kern van waarheid in de diagnose van de APK-keurmeester zat. Nadat ik op de heenweg in Duitsland een complete tank heb verstookt met een gemiddelde van 1:8,05 ;D , reageert de auto merkbaar beter op het gas. Waar je in het donker voorheen een lichte waas in de koplampen van de auto achter je zag als je flink op het gas ging staan, blijft het nu keurig helder in de binnenspiegel. Blijkbaar heeft het de auto goed gedaan om weer eens een keertje de benen te strekken :)

Familie Schalkwijk: nogmaals bedankt voor jullie geweldige warmte en gastvrijheid! Graag tot een volgende keer! :D