De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: Taranis op 29-03-2017 22:01:37
Citaat van: StefanCJ op 29-03-2017 21:31:18
Ronald kennende gaat er vast weer van alles stuk  ;D :evil: :eusa_whistle:

:-*

Anders zorgt mijn vriendinnetje daar wel voor. Bij het monteren van de zomerwielen op de C30 kwam ik er achter dat er letterlijk geen druppel olie meer aan de peilstok zat en ook het koelvloeistofniveau stond diep onder het minimum. De reactie was enkel een schouderophalend "gelukkig lag er nog olie achterin" ;D
Treed bij zoiets dan niet eigenlijk BJ's regel in ? ;D ;D. Eerlijk zullen alles delen maar ikke (jij dus) ietsjes meer als jij ? :evil: ;D ;D

BBS

Volvoloos....

Ewout Schalkwijk

Hoe is het trouwens om van een NN naar een Classic over te stappen? :eusa_think:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-03-2017 11:40:13
Hoe is het trouwens om van een NN naar een Classic over te stappen? :eusa_think:
Stap terug in de tijd als ik naar mezelf kijk. Van XC60 naar de S70.

StefanCJ

Van een N naar een classic voelt al aan als 10 jaar terug in de tijd, van een NN naar een classic voelt als voor WO2 ben ik bang.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-03-2017 11:40:13

Het klinkt misschien raar maar de stap van een NN naar een Classic is gevoelsmatig minder groot dan de stap van een Classic naar een NN.

De eerste morgen heb ik de C70 meteen op een drempel achter het huis gehangen, even vergeten dat dat ding niet veert vergeleken met de NN. Het weggedrag is dat van een natte krant: je stuurt waar je ongeveer heen wil en de auto 'drijft' er naar toe terwijl ondertussen achterin alles kraakt. De stoelen zitten wel redelijk en natuurlijk is de automaat niet het toonbeeld van verfijning en traag van begrip maar het rijdt alles bij elkaar eigenlijk wel prima. Het voelt op een bepaalde manier wel vertrouwd en als een soort van thuis komen.

Tot je terug stapt in de NN. Ondanks dat de NN slechts 9.000 km minder op de klok heeft, valt je dan plots op hoe heerlijk de stoel zit en hoe geweldig het weggedrag is, ondanks dat het zo'n hoog-op-z'n-poten vehikel is. Wat echter het allergrootste verschil maakt en ook de stap van de Classic naar de NN zo groot maakt, is de stilte en de rust aan boord. Wat is zo'n NN dan heerlijk stil: vrijwel geen windgeruis en gewoon geen kraakjes en piepjes. De motor ligt ook ergens in de verte z'n ding te doen en is minder aanwezig.

Ik overdrijf het een beetje maar dat is enkel om de zaak duidelijk te maken want ik ben erg in m'n nopjes met die gekke cabrio maar ik hoop dat je 't een beetje begrijpt.
Nu het een derde auto is, boeit 't me ook niet dat ie een tijdje stil staat in afwachting van een nieuwe bobine. Het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Ik zou nu ik de NN gewend ben alleen niet meer terug willen naar een Classic als dagelijks vervoer.

elianmars

Zo ervaar ik het ook wel een beetje. En het leuke is dat als ik van de C in de N stap, het telkens weer lijkt of ik een nieuwe auto heb. Terwijl dat hok inmiddels toch ook al weer 12 jaar oud is ;D

Ewout Schalkwijk

Ik maak graag volgende week een ritje met je. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Nu kun je een C niet echt vergelijken met een V. Ik vind de C namelijk ook een slappe krant in vergelijking met de 850 en de XC.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-03-2017 22:58:43
Ik maak graag volgende week een ritje met je. :D

Pas op dat je toupetje niet af waait dan :P

)()()sT

Ik herken het nu wel, al rij ik nu niet echt in de V70R, het is toch echt wel een stuk anders. Maar gelijk ook wel weer heel leuk rijden, en ben nog steeds heel wijs met die R.
Ik vond de Caab een aparte ervaring (reed ermee toen ik ook gewoon nog dagelijks de V70 reed). Aan de ene kant vond ik het een torderende en slappe auto, aan de andere kant vond ik hem soms zo stug dat het leek alsof er geen schokbrekers onder zaten.

Taranis

Vandaag had ik met Sbv afgesproken om de cabrio eens goed na te zien en het onderhoud op peil te brengen. Sander was er al vroeg, dus eerst maar de vermaledijde bobine vervangen:

Zo wisten we zeker dat het echt de bobine was die het slechte lopen van de motor veroorzaakte en we niet verder hoefden te zoeken. De motor loopt na de wissel zo netjes, dat ik de reeds afgesproken wissel van het gasklephuis af ga zeggen :)

Daarna was het zoeken naar de koelvloeistoflekkage. Joost had aangegeven dat hij ook al eens had bijgevuld en ik heb deze week ook al 2x bij moeten vullen. De boosdoener was snel gevonden: de aansluiting op de tank aan de onderzijde. Dat was blijkbaar al langere tijd aan de gang:

Als je goed kijkt, zie je tussen de slang en het tankje wat vocht staan:

De sensor overleed helaas ook bij deze exercitie dus binnenkort maar even een nieuw tankje bestellen inclusief nieuwe sensor en slang zodat alles nieuw is en dus (hopelijk) ook goed en dicht.

Terwijl ik de remvloeistof ben gaan vervangen, stortte Sander zich op het vervangen van de multiriem + spanner:

Vida zegt dat je de spanner kunt ontspannen en spannen met een steeksleutel. Voor de oude spanner geldt dat, voor de nieuwe heb je Torx 760.000 nodig (bij benadering). Die heb ik niet in mijn gereedschapcollectie :(
Omdat de geleverde spanner wel het goede onderdeelnummer heeft maar toch anders is dan er in Vida staat, na het weekend maar eens informeren bij de dealer of er soms speciaal gereedschap bij hoort om de spanner te ontspannen. Een torx dop past namelijk ook nog eens niet tussen de motor en de wielkast lijkt het. Wordt vervolgd, voor nu missie gestaakt.

Tijdens het vervangen van de remvloeistof kwam ik er achter dat de rubbers van de draagarm linksvoor eruit liggen :( Dat verklaart wel het feit dat de auto bij optrekken naar links trekt en bij afremmen naar rechts. Helaas zijn om die reden de voorbanden aan de binnenzijde al redelijk ver gesleten. Binnenkort dus maar even 2 nieuwe draagarmen monteren.

Mocht iemand een tip hebben voor goede en goedkope draagarmen: ik hou me aanbevolen. Voor de XC70 zou ik er zonder twijfel originele onder gestoken hebben maar aangezien dit een derde auto is en een soort van hobby-project, mag het wel wat goedkoper. Mocht iemand goede ervaringen hebben dan hoor ik het graag :)

Terwijl ik de wielen terug monteerde, wisselde Sander het interieurfilter. Dat was niet echt voor z'n tijd...

Daarna de bakolie af laten lopen en terwijl de bak aan het uitdruppen was, was het tijd voor koffie met uiteraard een Zeeuwse bolus ;D

Bij het terug monteren van de plug van de bak viel me op dat het wel wat vettig was onder de auto. De boosdoener was snel gevonden:

De olieretour van de turbo zweet. Dat wordt dus een keertje nieuwe pakkingen steken maar dan wel op een brug. Liggend op de grond is dat niet echt ideaal.

Het vervangen van de olie was echt nodig. ATF hoort rood te zijn. Dit kwam er uit:

Gewoon zwart dus. Desondanks stonk het niet echt verbrand maar de bak schakelt echt heel veel beter met wat verse olie, ondanks dat we dus maar ongeveer de helft vervangen hebben. Bij de volgende beurt nog maar eens wat olie aflaten.

Ondertussen had Sander de grootste lol met z'n favoriete klusje: de trechter vasthouden om de bak opnieuw te vullen ;D

Sander was daarna zo enthousiast, dat het beugeltje van het brandstoffilter het moest ontgelden. Al snel was het een wokkel:

Gek genoeg startte de auto direct met een nieuw brandstoffilter en bleef keurig lopen. Mijn dieseltje moet je dan toch wel even doorstarten of een paar keer op contact zetten  :eusa_eh:

Daarna verder naar het interieur. Terwijl Sander in recordtijd de lampjes van de ECC had vervangen, was ik de achterkant van de C uit elkaar aan het halen om de ontwatering schoon te maken. We hadden wat telefonische hulp van Stefan en Marcel nodig om de hoofdsteunen los te krijgen maar het is gelukt :D
Aangezien we rechts begonnen zijn, zat de veroorzaker van het water in de auto uiteraard links ;D :

Een mooi moment om ook even naar de speakers te luisteren. De subwoofers doen het dus wel, ze zijn alleen gewoon niet zo luid. De speaker linksachter blijkt wel kapot te zijn. Blijkbaar had ik het toch goed gehoord dat er iets mist in het geluid.

Het is slecht te zien op de foto maar boven het tandwiel zie je onderin de 'goot'  waarin de dakconstructie zit een zooitje bladeren liggen. Die verstoppen dus mooi het zeefje naar de ontwatering. De bladeren verwijderd en het water loopt weer keurig door (er bleek nog een paar liter in te staan  :eusa_shifty: ).

Het isolatiemateriaal bleek wat nat te zijn  :-\

Ondertussen bood de C een wat trieste aanblik:

Nadat we alles terug in elkaar hadden gezet, hielden we wat over:

Dit blijkt dus aan de achterkant van de bevestigingsgaten van het windscherm te zitten. Dan de boel maar weer los... ::) De tweede keer gaat gelukkig een stuk sneller ;D

Het lampje van de keuzehendel was ook defect. Daar bleek een zelfbouwsel in geknutseld te zitten door iemand die een nieuw lampje van de dealer blijkbaar te duur vond. Helaas sneuvelde bij deze operatie een kunststof pennetje wat de indicator verschuift. Nu dus op zoek naar nummer 18:

Als laatste een Brodit houder geplaatst. Mooi is het niet maar ik heb geen zin om gaten in het dashboard te boren voor een telefoon die je over 2 jaar toch in de kliko gooit. Nu mooi onder handbereik zodat m'n telefoon ook als navi kan dienen:

Daarna een proefritje gemaakt om de bak even warm te stoken zodat we konden peilen en om zeker te weten dat er geen luchtbel in het koelcircuit zat. Na een paar kilometer hoorde ik een getokkel wat ik niet eerder had gehoord. Ah ja.... wielbouten.... op moment zetten........ vergeten......... :eusa_doh:
Sander reageerde nuchter als altijd ;D Onderweg even met de moersleutel die bij het reservewiel ligt nagetrokken en thuis alsnog even op moment gezet :eusa_think:

Binnenkort maar even snel 2 nieuwe draagarmen fiksen voordat het nog een setje voorbanden kost ook. Verder ook de remmerij nog even nazien: het kan nog wel maar nieuw is het zeker niet meer.

Is er dan ook nog ander nieuws? Jaja... na dik een jaar zeuren bij dealer dan ook eindelijk een nieuwe update voor de navigatie van de XC in ontvangst mogen nemen. Je betaalt er bijna 100 euro voor maar goed... morgen even proberen of de A4 tussen Bergen op Zoom en Barendrecht er nu eindelijk ook op staat.

En lest best: de C30 ruimt komende woensdag het veld. Jammer van de C30 want ik vind het echt een leuk gebakje maar wat er voor terug komt is nog veel mooier:

Al een tijdje was Daantje op zoek naar een leuke V40 cross country maar die werd maar niet gevonden. Of de prijs niet goed, of teveel kilometers, of al relatief oud (je wil er wel een beetje op vooruit gaan), of een vreemde kleurstelling...
Afgelopen woensdag had ze een proefritje gemaakt en kwam met zo'n grijns op d'r gezicht thuis dat ik al zoiets had van 'koop dat ding dan'. Het heeft nog heel wat twijfelen gekost maar uiteindelijk was dan vanmorgen toch de kogel door de kerk: komende woensdag staat ie voor de deur.

Het is een MY2014 V40 Cross Country T5 geartronic geworden, dat is dus nog de 2.5 vijfcilinder met 254 pk. Geen AWD, wel dikke 19" wielen en leuk uitgerust met summum plus line, driver support line en nog wat losse opties. Het enige wat 'mist' (voor zover je daar van kunt spreken) is een standkachel.
Rijden is een genot: bij 140 km/h draait ie 2500 toeren, waar de C30 dan al ruim 4000 toeren draait. Dat was juist 1 van de redenen waarom ze de C30 een beetje beu begon te raken. Als je dan echt op het gas gaat staan, dan loopt het ding in 6,1 seconden naar de 100 en schakelt pas bij 200 naar z'n 6 ;D

Helaas niet bij een dealer gekocht maar aangezien de keus in leuk uitgeruste V40's zonder eco-rotzooi-blok niet echt groot is, nemen we dat maar voor lief. Er staat nog maar 26.000 km op de teller dus theoretisch kan er weinig mis mee zijn. Wel een kleine schade op de achterbumper die we misschien nog op gaan knappen, een deurrubber rechtsvoor wat stuk is (vermoedelijk iets achter blijven hangen bij uitstappen) en een zwetende deling van de carterpan met het blok. Het deurrubber steek ik volgende week wel even een nieuwe in, de deling laten we voorlopig lekker zweten tot het echt te erg wordt: bij mijn N rotte ie ook vrolijk dicht. Wel is het een leuk punt om af te dingen ;)

Voor nu helemaal is ze helemaal in d'r nopjes. Komende jaren genieten van een dikke vijfcilinder in een relatief kleine auto: leve de CO2 uitstoot :evil: (sorry Ewout, die sneeuw kun je wel vergeten :-* )

Sander nogmaals onwijs bedankt voor je hulp en je gezelligheid vandaag! Het was lang geleden maar heerlijk om weer eens lekker te sleutelen, in m'n uppie was ik echt niet zo ver gekomen :eusa_dance: En aangezien het toch maar een derde auto is, boeit het ook allemaal niet zo 8) Op naar de volgende klussen!

elianmars

Waar ik maanden over heb gedaan met de C hebben jullie in één dag gedaan ;D

Goed bezig geweest!  :eusa_clap:

Daan gaat veel plezier hebben van haar T5 8)

maruska

Citaat van: elianmars op 01-04-2017 22:19:08

Goed bezig geweest!  :eusa_clap:

Daan gaat veel plezier hebben van haar T5 8)
* maruska roept iets met badkamer ;D

van harte Daan ! mmoie bak !

en ron : gelukkig hou je zelf zo weinig van klussen dat je dan maar sander gaat storen op zijn vrije zaterdag morgen ?  :evil:
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

)()()sT

Citaat van: elianmars op 01-04-2017 22:19:08

Ik had het vooruitgeschoven naar 2017 maar uiteindelijk maar verkocht  ;D
Mooi werk, en roffelen maar!