De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Taranis

Wat doe je als je een vakantieritje van circa 2500-3000 km voor de boeg hebt en je hebt een jonge diesel voor de deur staan met prima stoelen, meer dan voldoende bagageruimte en werkende airco? Juist, je gaat met een 17 jaar oude roestende classic met een lek dak en zonder airco ;D

Omdat Italië in 1 keer een beetje ver is met zo'n oude ketel en de vakantie ook wel een beetje noodzaak was (lees: moe), had ik een overnachting in Freudenstadt gepland. De eerste dag hebben we alleen maar door de regen gereden met de kap dicht en dat was in Freudenstadt niet veel anders. Gelukkig was er een overdekte parking want het achterraam is lek ;D

StefanCJ grapte nog dat ik vooral niet moest vergeten te smeren. Dom genoeg ben ik dat de volgende dag wel vergeten toen we vanaf Freudenstadt helemaal binnendoor naar Monguelfo gereden zijn. Prachtige route maar wel stevig verbrand. Dat was een goede les ::)
Een afgebroken inhaalmanoeuvre was dat trouwens ook. Ook al wordt de 2.4t hier dan geroemd om zijn koppel onderin, helling op is het ding gewoon traag. Op vlakke weg gaat het allemaal wel maar zodra je een beetje helling tegen komt, komt ie simpelweg koppel te kort en is er maar 1 devies: minimaal 3000 toeren draaien. En dan nog heb je niet veel 'over' voor een soepele inhaalmanoeuvre. Later heb ik de koppelkromme er eens bijgezocht en dan blijkt dat het blok ondanks dat het een lagedrukturbo is z'n 270Nm pas bij 3000 toeren haalt. Als je dan verwend bent met 420Nm in je dieseltje, is 't niet gek dat je je een keertje verslikt  :eusa_shifty:
Na een paar dagen ben je er aan gewend en dan maar iets rustiger aan doen, 't is tenslotte vakantie 8)

Het hotel in Monguelfo stond aan een meer:

Leuk om een paar dagen bij te slapen en weer wat energie op te doen, maar na een paar dagen heb je 't wel gezien. Ook al zijn de luchten 's avonds schitterend:

De volgende stop was Caldaro en vanuit Monguelfo kun je dan over de schitterende grande strada delle Dolomiti. Oftewel de grote Dolomietenroute. Echt een aanrader, al moet je er wel op bedacht zijn dat je niet de enige toerist bent daar  :eusa_shifty:
Continu zie je dit soort vergezichten:

Het hoogste punt van de route is zo'n 2100 meter. Daar uiteraard even gestopt:

Een beetje frisjes was het er wel ;D :

Onze route voortgezet en nog heel veel plaatjes van de C70 in een mooie omgeving geschoten (en af en toe de bandjes eens laten piepen in de hairpins):

Ps. Clau, mooie milieusticker he?  :-*

Na zo'n 160 kilometer aan bochten, hairpins, mooie hellingen en afdalingen en schitterende vergezichten zijn we aangekomen in Caldaro. Ons hotel stond aan de Weinstrasse. Dat hebben we geweten. Wat een schitterende omgeving  :o

Op weg naar het hotel meteen al wat mooie plaatjes geschoten:

Het uitzicht vanaf het terras van het hotel was al niet veel slechter. Daar hebben we dus lekker een paar biertjes gedaan en van het uitzicht genoten. En als zoon van een fruitteler was ik natuurlijk helemaal in m'n natuurlijke habitat :P

Opeens begrijp ik een stuk beter waarom sommigen a la 'ik vertrek' naar het buitenland verkassen. Wat een schitterende stek :eusa_clap:, ik zag me er al wonen 8)

De dag erna stond de Stelviopas op het programma. Die wilde ik altijd al graag eens rijden en wat is er nu mooier dan dat ding met een cabrio te rijden? :) Op anderhalf uur van het hotel, de toegangsweg:

Jammer van alle irritante wielrenners die denken de Tour de France te rijden of simpelweg levensmoe zijn maar dusdanig in de weg fietsen dat je amper een bocht normaal kunt ronden (draaicirkel :-X ) en zeker nergens een beetje snelheid kunt maken. Niettemin is 't een leuke ervaring voor een keer :)

En dan uiteindelijk:

Op de terugweg naar beneden nog wat plaatjes van de auto geschoten, je moet natuurlijk wel bewijsmateriaal kunnen laten zien ;D

Er is meer in het leven dan alleen een auto, dus ook nog een dag met de Mendelbahn de berg achter ons hotel op geweest en daar een hike gedaan. Naar ze zelf zeggen is het de steilste treinbaan van Europa. Ik dacht dat dat de Flåmbanen was maar dat schijnt de steilste treinbaan zonder hulpmiddel te zijn, deze heeft hulp van een staalkabel (je ziet de treinbaan linksachter op de foto tussen de bomen verder omhoog gaan) :

En vanaf boven:

Het uitzicht boven was schitterend, al waren de meningen verdeeld of dat nu per se een uurtje of 3 hiken waard was ;D

En als je dan aan de Weinstrasse zit, dan wil je natuurlijk ook wat van de lokale specialiteiten proeven... 8) :

Gelukkig hoefde ik niet terug te rijden ;D Schitterende entourage overigens.

Ook de terugreis hebben we in twee stukken geknipt met een tussenstop in Trier. Gelukkig maar want net als op de heenreis zijn we in Oostenrijk uren verloren. Je kunt er lekker eten en goed snowboarden maar verder ligt het land wat mij betreft vooral in de weg als je naar het zuiden wilt. Een volgende keer toch eens een andere route uitzoeken, ik ben er klaar mee.

In Trier parkeerde ik naast de auto die ik ook overwogen heb voordat ik de C70 kocht:

Mijn vriendin begrijpt er nog steeds niets van ;D

Waar ik dan weer niets van begrijp:

Dit beeld hebben we net iets te vaak gezien tijdens de vakantie. Voor de vakantie heb ik al een 'oeps' momentje gehad toen er 2 liter bij moest om het peil weer op acceptabel niveau te brengen, tijdens de vakantie werd het verbruik er niet minder op. Op 2700 kilometer heb ik 3 liter bij moeten vullen :o
Om uit te sluiten dat het de klepsteelrubbers zijn, het ding eens doorgetrokken tot in de begrenzer maar geen pufje blauwe rook te zien. Na 20 minuten stationair draaien eens goed gas geven, geeft enkel wat zwart condenswater op m'n schone oprit maar verder niets. De olievuldopproef gaat prima: die blijft keurig los op de opening liggen dus ik denk dat ik dan de carterventilatie ook wel uit kan sluiten (of ga ik dan te kort door de bocht?).
De auto loopt nog keurig in de fabrieksopgave naar de 100 dus verminderde compressie geloof ik ook niet direct, al zou ik een keer een compressiemeting moeten (laten) doen om het zeker te weten. De olieretourleiding van de turbo zweet wat (is dat te herstellen zonder brug?) en moet ik nog fiksen maar als daar 3 liter uit gelekt zou zijn, dan zou er wel eens wat op de grond moeten hebben liggen en zou het zichtbaar zijn aan de onderzijde van de auto. Die is wel wat besmeurd maar ook weer niet overdreven: dat heb je met een paar druppels in combinatie met rijwind al.
Ik begrijp niet waar het blijft en wie het weet mag het zeggen. Het boekje zegt er dit over:

Nu zijn precies die bergritten wel een beetje hetgeen waarvoor de C70 aangeschaft is dus ik overweeg om er volgende keer maar eens 15W40 in te gooien. Shell Helix schijnt daar een variant van te hebben met reinigingsadditief die black sludge tegen gaat, wat ook geen kwaad kan gezien de prut aan de vuldop.
Eerlijk gezegd voelt het wat tegennatuurlijk om er zo'n dikke olie in te gooien (diezelfde viscositeit mik ik in de luchtgekoelde tractoren van m'n pa) maar als het boekje het voorschrijft... wel is de temperatuur van de motor een aantal maal flink opgelopen: de temperatuurmeter bleef altijd strak halverwege staan maar de fan stond soms 20 minuten na te blazen en de vuldop van het koelvloeistofvaatje heeft wel iets gezweten.

Mocht er iemand betere suggesties hebben... ik hoor het graag :)

Is er dan verder nog iets te zeuren? Ja! De parkeerplaatsen in Trier (mooie stad overigens) waren wat krapjes:

Uiteraard dader onbekend. Jammer maar onze dag Trier niet door laten verzieken. Mooi excuus om eens een keertje te upgraden naar heldere achterlichten :angel: (nee ik heb de unit niet zelf stuk geslagen :P )

Een werkende airco was erg prettig geweest. Tot 30 graden is het rijdend goed te doen, daarboven en met name in de file (Oostenrijk) is het eigenlijk niet te doen. Gelukkig staat daar al een reparatie voor op stapel.
Voor de stoelen moet ik op zoek naar andere zittingen, een uurtje of wat gaat prima maar een hele dag is gewoon te lang op zo'n uitgehoerde hangmat. Helaas zijn de zittingen + stoelverwarmingsmatjes niet meer nieuw leverbaar. Nog eens op beraden :eusa_think:

En dan het dak... we hadden de kitspuit mee genomen voor de zekerheid, overigens net als Vida + dice. Gelukkig is al die rommel onaangeroerd in de kofferbak blijven liggen maar het einde van de levensduur van het dak is nu wel echt in zicht:

In Trier hebben we maar een dweil onder het achterraam gelegd om te voorkomen dat het interieur weer nat zou worden en zou gaan stinken, terwijl ik juist blij ben dat die lucht eruit is.
Dit seizoen heb ik de auto bewust een beetje houtje-touwtje aan de gang gehouden om lowbudget eerst eens uit te vinden of we cabrio rijden wel net zo leuk vinden als we dachten dat we het zouden vinden. Het antwoord is volmondig ja dus dan mag er ook wel iets meer aan gespendeerd worden.
Volgende maand eerst eens proberen een nieuwe APK te krijgen. Ik heb er mijn twijfels over maar wie weet zie ik het te somber in. Mocht dat zonder al te veel moeite en kosten lukken, dan eens informeren naar een nieuw dak. Imitatie kost zo'n 2000 euro inclusief binnenhemel (die ook aardig begint te verteren), een nieuwe originele kap kost alleen aan onderdelen al door de 3 mille en dan komt de montage er nog bij. Zit je weer met zo'n stomme geplakte ruit ipv een ruit in een stalen frame zoals bij imitatie kappen. Laat maar... dan maar imitatie.

Doordat ik zowel werkgerelateerd als privé de komende maanden redelijk vaak van huis ben, zal het cabrioseizoen voor ons wel een beetje over zijn voor dit jaar, afgezien van een lokaal ritje af en toe. Best kans dat ik de vervanging van het dak dus uitstel naar komend voorjaar zodat ie nog met het oude dak terug in de stoffige schuur mag waar ie ook afgelopen winter mocht staan :) Niettemin dit jaar al wel 8.000 km met dat gekke gebakje gereden ;D

Chris

Leuk verslag en dito foto's! Jullie hebben het prima gehad zie ik wel. Praten snel bij :).

macfocus

I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

Emiel

Ik ga op vakantie en neem een kitspuit mee... ;D ;D

Leuk verslag Ronald, gaaf dat je met de oude pruttel ging ipv de XC. Hebben wij vorig jaar ook gedaan en dat geeft het toch iets speciaals.

KIM

Mooi hoor. Ik heb ook mooie herinneringen aan de Dolomieten met een cabrio.
Ik ben destijds niet op de Stelvio geweest en de laatste keer dat ik er was was ik met de R met caravan en was de pas afgesloten (met caravan had het sowieso niet gemogen).

Marc O.

Mooie plaatjes. De Stelvio is idd leuk rijden, ook met een 'normale' auto. Ik denk dat we de volgende zomervakantie ook maar eens gaan kijken of alles achterin de 9-3 Cabrio past....Al vrees ik dat die uitdaging te groot gaat zijn ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Mooi verhaal Ronald. Jullie hebben over het algemeen wel echt geboft met het weer. :eusa_dance:
Die kap... :-X ;D

Wat Clau schrijft, daar voel ik ook wel wat voor. Als jij nou eens lekker daar gaat wonen, kom ik ook wel ieder najaar mee stampen. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Citaat van: Claudia op 23-07-2017 17:21:04
En men praat ook niet automatisch Duits tegen je in het wild!

Nee ze praten alleen nog Duits tegen je...  ;D
SudTirol heet het fruitgebied in Noord-Italie en daar spreekt men Duits...

Vulk

Mooi verslag hoor!

En euh, zoon van een fruitteler... verkoop je ook fruitbomen? :)

widebody

Mooi verslag en dito foto's, Ronald. De Dolomieten zijn geweldig.
Vroeger er al eens met een maatje op de motor doorheen getourd. De Sella Rond, Passo Pordoi. Heerlijk rijden, maar alleen als je buiten het hoogseizoen gaat. Anders word je idd gek van de wielerterroristen en andere bureauhengsten die denken dat ze Christian Loeb heetten. Het toont wel karakter om met de C te gaan :eusa_clap:. Maar dat is, na de motor, ook de enigste acceptabele vorm om dat soort touren te maken.
In oktober ga ik met Linda een week richting Verona. Ook lekker rondtouren en plaatjes schieten.
Ben benieuwd hoe de C straks aangepakt gaat worden. Jou kennende, serieus :eusa_whistle:.

widebody

Citaat van: Vulk op 23-07-2017 18:44:47
Mooi verslag hoor!

En euh, zoon van een fruitteler... verkoop je ook fruitbomen? :)

Passen zelfs in de kofferbak ;D

Taranis

Dank allen :D

@ Emiel: een kitspuit, Vida+dice en een ANWB pasje. Meer heb je niet nodig ;D

Citaat van: KIM op 23-07-2017 17:17:48
(met caravan had het sowieso niet gemogen).

Het mag niet maar je zou ze de kost moeten geven. En dan nog boos worden ook als je geen ruimte voor ze maakt... gelukkig versta ik op zulke momenten alleen een taal die niet correspondeert met de kentekenplaat van het voertuig in kwestie :eusa_whistle:

En men praat ook niet automatisch Duits tegen je in het wild!

We zijn juist naar süd Tirol gegaan omdat daar vrijwel uitsluitend Duits gepraat wordt. Dan versta ik ze tenminste. De rest van Italië en dan met name de mentaliteit kan mij niet zo heel erg boeien.

Mja, die milieuesticker vloekt dan wel weer gigantisch met dat blauw. Beetje jammer. :azn:

"Blauw en groen is boerenfatsoen" riep mijn oma vroeger altijd. Past mij prima dus :D

En ja, het dak is overleden. Dat was het al toen ik de auto van Joost kocht maar het idee was om het nog een seizoen te redden met kit en duct tape. Dat lijkt gelukt ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-07-2017 18:13:31
Mooi verhaal Ronald. Jullie hebben over het algemeen wel echt geboft met het weer. :eusa_dance:

Over het algemeen wel ja. Op de terugweg in zuid-Duitsland nog wel een noodstopje onder een viaduct gemaakt en het dak dicht gedaan omdat het plotseling wel heel hard ging plenzen. En dan is het wel jammer dat je de kap niet rijdend kunt sluiten, zoals de meeste andere (modernere) cabrio's dat tot 50 km/h kunnen.

Citaat van: Marc O. op 23-07-2017 17:42:15
Mooie plaatjes. De Stelvio is idd leuk rijden, ook met een 'normale' auto. Ik denk dat we de volgende zomervakantie ook maar eens gaan kijken of alles achterin de 9-3 Cabrio past....Al vrees ik dat die uitdaging te groot gaat zijn ;D

Gaan jullie met z'n tweeën of gaat Thomas nog mee? In het laatste geval: vergeet het maar... bij ons zat de achterbak nu al propvol en hadden we op de ochtend van vertrek ook een klein beetje verschil van mening over het aantal tassen wat per se mee moest  :eusa_whistle: :angel:

Citaat van: Vulk op 23-07-2017 18:44:47
verkoop je ook fruitbomen? :)

Ik niet, mijn pa soms wel alleen denk ik in iets grotere aantallen dan je zoekt. Laat maar weten wat je nodig hebt ;)

Citaat van: widebody op 23-07-2017 18:51:35
Ben benieuwd hoe de C straks aangepakt gaat worden. Jou kennende, serieus :eusa_whistle:.

Nou, ik ga heel erg proberen om er geen bodemloze put van te maken want het heeft er wel alle potentie voor ;D

Een motor is inderdaad ook een erg leuke manier van toeren maar mijn vriendin is er niet zo voor (lees: dan ben ik weer vrijgezel). Dan maar een cabrio... en heel eerlijk: het is wel heel veel praktischer en misschien daardoor zelfs nog wel iets leuker.

arjenT5R

Leuke pics ron!  Dat dak ziet er fantastisch beun uit houden we van ;-D

Je zou nog eens wat heftigere kit kunnen proberen? Sika ofzo  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Marc O.

Citaat van: Taranis op 23-07-2017 20:15:09
Citaat van: Marc O. op 23-07-2017 17:42:15

Gaan jullie met z'n tweeën of gaat Thomas nog mee? In het laatste geval: vergeet het maar... bij ons zat de achterbak nu al propvol en hadden we op de ochtend van vertrek ook een klein beetje verschil van mening over het aantal tassen wat per se mee moest  :eusa_whistle: :angel:

Thomas zal de komende jaren nog wel meegaan ja. Als ik zie wat we nu iedere keer in de V70 stoppen dan denk ik inderdaad ook dat het mission impossible is om met de Saab naar een verre bestemming te gaan. Daarom blijven we dit jaar in NL. Heenreis (met bagage) met de V, en de tweede dag effe op en neer om de Saab te halen :D
...The Nile isn't just a river in Africa...