SPER...?

Gestart door raymond, 31-01-2003 22:25:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

raymond

Kan iemand mij vertellen wat de voordelen/nadelen
zijn van een Sper..
Zit dit op elke uitvoering of is dit beperkt tot de T5R en R.

Huib

#1
Een ouwe koe, maar aangezien het weer actueel is ben ik er toch ook wel benieuwd naar, wat doet een sperdifferentieel nou precies ???

Johann

#2
Citeerje hebt een sperdifferentieel in verschillende soorten.
vroeger bij m'n 4x4 was er een sper die er voor zorgde dat als je met een aangedreven wiel los van de grond komt de aandrijving overgaat naar de andere 3.

je hebt ook een sper (zoals Johann?) die er voor zorgt dat de wielen onafhankelijk draaien, bv als je een bocht neemt heeft het buitenste wiel een grotere diameter af te leggen, een sper zorgt dus voor verschillende omwentelingen in de aangedreven wielen.
in zo'n bocht gaat een sper ook het spinnen van het binnenste wiel tegen waardoor je méér tractie hebt.

Beetje vreemde uitleg van Ludo.
Een normaal differentieel zorgt er ook voor dat de wielen onafhankelijk hun rondjes kunnen maken in een bocht, het buitenste wiel moet immers meer afstand overbruggen.
Bij een normaal differentieel gaat de aandrijf kracht naar het wiel met de minste weerstand.
Dit is om hevige stuur reacties of het plotseling naar een kan wegtrekken van de auto o.a. te voorkomen.

Bij een sper differentieel zal echter de aandrijfkracht voor een X percentage naar het wiel met de meeste weerstand (grip) gaan.
Het percentage sper is afhankelijk van type maar zal waarschijnlijk niet meer dan 30% zijn.
Dit kan door middel van een platen koppeling of visco koppeling gerealiseerd worden.
Bij 100% sper kun je de bocht niet meer om want dan gaan beide aangedreven wielen met dezelfde snelheid draaien met hevig knappen van de assen en schuren van de banden tot gevolg.

phil_0101035

#3
Toch zal het gebeuren dat bij stevig optekkn in een bocht je binnenste wiel zal doorslippen, het is alleen beperkt; je houd dus aandrijving op je buitenste en meest belaste wiel :D

)0H@N

Ik heb nog een vraagje. En om hier nu een nieuw topic voor aan te maken probeer ik het hier even.

Weet iemand wat voor type sper er in deM59 gebruitk wordt?
Platensper of wormwiel?

Ik ben benieuwd.

Groeten Johan
Thank you for flying with Volvo.