Speling op de as = revisie dus nodig - 15G turbo

Gestart door MarkJJR, 29-08-2014 00:22:44

Vorige topic - Volgende topic

MarkJJR

Vandaag een, eigenlijk 2, 15G turbo's opgepikt.
De gene waar ik voor kwam bleek toch erg veel speling te hebben op de as en dus een deal gesloten om beide turbo's mee te nemen. De gene met speling heeft weinig ervaring, de ander veel ervaring maar nauwelijks speling.

Nu vraag ik me af, is een turbo met speling ook gelijk overleden of is deze speling op te lossen?

Het idee is overigens om nu van de 2 turbo's 1 goeie te maken.
Maar nog leuker zou zijn als ze allebei weer zouden kunnen werken.
Thanx!

MarkJJR

Zojuist de turbo volledig gedemonteerd, revisie is op z'n minst een optie.
Wat me daarbij opviel is dat de as op 2 plaatsen, ter hoogte van de goudkleurige ringen, flink wat krassen vertoont. En als ik dat met zo'n ring bekijk heeft ie dus daar ook meer marge/speling dan op een ander deel van de as.

De vraag die overblijft is dan dus, is een revisieset met nieuwe ringen afdoende of mag ik ook uitkijken naar een nieuwe as?

MarkJJR

Vanmorgen de andere turbo ook maar gedemonteerd, de tweede gaat toch altijd n stuk makkelijker dan de eerste. Als was/is deze n stuk viezer en zaten sommige dingen best goed vastgekoekt.
Het verschil van de as is overduidelijk:

Kan dus die voorste as denk ik wel afschrijven en de achterste goed schoonmaken, samen met een revisiesetje en de beste parts uit de 2 turbo's heb ik dan toch weer een puike.

Nu nog ontdekken hoe te balanceren  ;D

Sbv

classicT5

Die koperen ringen zijn de glijlagers. Tussen je as en deze koperen ringen zit tijdens draaienn een oliefilm die zorgt voor de lagering.

Dat asje ziet eruit dat die niet te reviseren is, speling luistert erg nauw op zon as ivm de hoge toerentallen (op deze turbo draai je 180.000 rpm).

Zeker laten balanceren, alleen in elkaar zetten is niet genoeg. Balanceren is nodig voor de cartridge, het centrale deel, dus voordat je het turbinehuis en compressorhuis erop zet.

MarkJJR

Ik heb vanmorgen al contact gehad met Santen Technics, zag dat ze aanbevolen werden op t forum. Heb ze t verhaal en foto's gemaild. Ff kijken of ik zelf ga reviseren of dat ik ook dat uitbesteed, hij ligt al uit elkaar dus scheelt hun ook weer n bakje werk.

MarkJJR

Ik ga de revisie dus toch maar zelf doen, Santen rekende voor revisie (lees: het weer inelkaar zetten van de cartridge met nieuwe lagers etc) €75,00 ex voor montage en €97,30 ex voor de onderdeeltjes.
De onderdelen zijn voor €50 incl verzendkosten via Ebay makkelijk te verkrijgen en de montage lukt me na de demontage ook wel.

Ik laat ze wel de boel balanceren na montage, ook dat kost toch nog €150 ex.
Wellicht hier en daar nog maar eens wat prijsjes opvragen.
Nog mensen ervaring met bedrijven die dit goed en niet te prijzig gedaan hebben?

Wout309t

Tipje voor de volgende keer: Als je de wieltjes markeert hoe ze op de as hebben gezeten, hoef je niet te balanceren.. Als er geen slijtage aan as en wieltjes is moet dat kunnen, want dan is er niets veranderd. Kan je dus geld mee besparen, al is balanceren natuurlijk altijd beter!
Veel goedkoper dan 150€ gaat je niet lukken denk ik.
2011 V70 2.0T R-Design MT

V70geRwin

Een gebalanceerde nieuwe cartridge zag ik laatst voor onder de 200.
Turboonderdelen.nl