Omgangsregeling

Gestart door thuur, 13-01-2005 10:29:41

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Beste leden,

Na toch de nodige jaren rij- en technische ervaring zijn me een paar dingen niet helemaal duidelijk. Ik wil de auto zo goed mogelijk behandelen, vandaar de vraag aan jullie hoe jullie in de volgende omstandigheden met de auto omgaan..

Motor stationair laten draaien is niet goed (waarom ook alweer?),
motor starten, kort stukje rijden, uitzetten is ook niet goed,
een koude kilometer telt als 1.000 warme kilometers (gelezen op t forum), dus tellen koude 'stationair' minuten dan ook 1.000x zwaarder dan warme stat.minuten?

Maar stel bv.: je moet iemand ophalen die dichtbij woont om vervolgens een stukje te rijden. Start je dan de auto, rijd je een kort stukje, en laat je hem stationair draaien totdat de persoon instapt (zeg dat dit 5 minuten duurt). Of zet je de motor uit en voert als het ware 2 koude starts uit?? Of wacht je tot de temp.meter op 3u staat (oid) en zet hem dan uit??

In alle gevallen lijdt je motor, maar wanneer lijdt deze het minst? Ik vind het tegengestelde regels.....

Gr 8)

2.0keijzer

Ik denk dat de motor het minst lijdt als je 'm 's morgens bij een buitentemparatuur van 25 gr. start, nadat 'ie in de garage heeft overnacht, direct een lange, rechte weg zonder stoplichten op rijdt en geleidelijk de snelheid verhoogt naar ca 70/uur om, wanneer de wijzer van het koelwater in het midden staat, de snelweg op te rijden en, wanneer de olie op de juiste temparatuur is nooit harder dan 120 te gaan.

Als dit de situatie is gaat de motor denk ik wel 1.000.000 kilometer zonder revisie mee.
Zoals jij beschrijft heeft 'ie meer te lijden en is de levensduur beperkt tot slechts de helft....

thuur

Maarja, we hebben niet allemaal een garage (ik gelukkig wel en het autootje heeft slechts 1 nacht buiten geslapen sinds ik m heb), er zijn wel overal stoplichten, je mag maar 50 of 80 (bumperklevers), niet iedereen hoeft over de snelweg naar het werk, en last but not least: het is bijna nooit 25gr ;)

Wat ik bedoel: in deze omstandigheden hoe ga je ermee om?

Gr 8)

Reitse

In een garage zetten hoeft ook niet altijd goed te zijn, als het vocht niet wegkan is het roestduiveltje nabij. Buiten laten staan kan dan beter zijn..

Voor de rest rustig warmrijden en als je een heel kort stukje hebt gewoon rustig rijden (of een enorme omweg maken ;))

thuur

Volgens mij komt ie echt sneller op temperathuur omdat je geen koude lucht door de radiator/langs de motor jaagt... (thermostaat open resp. dicht)

(Los gezien van een diesel want die lopen helemaal niet warm van stat. draaien)

Gr 8)

b0nkolok

Elke koude start is gelijk aan 1000 km rijden met warme motor. Toch beter om na starten even stat. laten draaien om de olie overal toegang te geven.
Dus in jouw geval liever een eindje om tot ie warm is dan stoppen, stat. laten draaien tot je passagier opdaagt. Een warme motor weer starten is dan beter.

Bekend is ook dat auto's van huisartsen (veel korte koude ritjes) behoorlijk snel versleten waren. Veel huisartsen namen dan ook een ........ juist ja, Volvo. Hou dat in je achterhoofd.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

volvorider

Koud een blok stationair laten draaien is zeer slecht, de smering van de nokkenas blijft hierdoor sterk achter wegen. En het is ook slecht voor het milieu.

daytonawim

Mijns inziens is dit alleen slecht voor het mileu en brandstofverbruik, alleen als je hem heel erg lang laat lopen zou ik denken dat het niet goed is.
De olie pomp verzorgt alle belangrijke delen van olie

Ik kan mij niet in denken dat stationair lopen van de motor slecht is, ik laat in de winter als alles dicht gevroren is, mijn auto altijd circa 5 minuten warm lopen voordat ik ga rijden.
Altijd goed zicht en warme lucht in de auto en dus veiliger.

Ik zie altijd van die gasten rijden met ( al dan niet half ) gekrabte ruiten rijden, met beslagen ramen
omdat de kachel het nog niet doet kijkend door een luikje :-( dat vindt ik maar niks.

italia

De factor kou en belasting tegelijkertijd zijn idd funest voor de motor;

De viscositeit (vloeibaarheid) van de olie is bij koude laag, de olie-smering loopt voor boven in de motor (nokkenas, ed) via de oliepomp. Als de pomp door hoogtoeren draaien van de motor evenzo een hoogtoeren heeft zal de dikke olie veelal niet eens bij zijn bestemming aankomen, maar via een "wastegate" terug in het reservoir lopen.
dus als je het zo beredeneerd kun je het beste stationair naar je eerste stoplicht tuffen.

echter; een stationaire motor kent een evenwichtig energiebalans, er wordt precies genoeg energie in de cilinders gestopt (lees brandstof) om de krukas net weer tot aan de volgende slag aan te drijven. 150 kilo aan staal en vloeistoffen worden zo heel langzaam warm en zo blikken we weer op het vorige verhaal terug.

kortom, koud starten is hoedanook slecht (slijtagetechnisch), er extra voor om rijden maakt dat niet goed. wat vóór langer rijden pleit is dat onderandere vloeistoffen goed warm worden en zo de condensaat / waterresiduen verdampen uit oa de motorolie. Dit fenomeen is berucht bij de zgn boodschappenwagens, een grote klodder olie/watermengsel (Sludge) is alleen nog maar meer debet aan de viscositeit van de olie.

Storm

Het is geen oplossing voor korte ritjes, maar in alle andere gevallen raad ik een standverwarming aan. Warme motor, warm interieur, nooit meer iijs van de ramen krabben, en nauwelijks extra brandstof verbruik. Bovendien maakt het je auto redelijk uniek. Beste investering ooit!! Op naar de 1 milj km.