Koeling probleem 850

Gestart door Groene850, 31-08-2014 18:44:02

Vorige topic - Volgende topic

Groene850

Bij mij gaat ie niet heel ver naar boven, maar gewoon een heel klein beetje.
Maargoed, ik ga er vanuit dat dit niks kwaad zal doen, als ie maar niet hoger gaat!:P

The Demon

Citaat van: )()()sT op 02-09-2014 17:13:15
Citaat van: The Demon op 01-09-2014 19:46:52
Citaat van: glenfiddich1983 op 01-09-2014 19:44:50
Het gesis en meekomen van een klein beetje KVS zal komen door drukverschil (door de warmte is de KVS uitgezet alsmede het beetje lucht bovenin het reservoir) waarbij wellicht wat tegen het deksel gecondenseerd KVS naar buiten geblazen wordt.

Als ik mijn dop er warm afdraai sist hij ook een beetje en spetteren er een paar drupjes KVS uit.

Thermostaat iets boven het midden, je bedoelt het wijzertje? Die hoort warm haast exact 'op drie uur' te staan.
Met een originele thermostaat wel, met de nieuwe komt hij iets hoger te staan, is niets om je druk over te maken.

En tóch snap ik die bewering niet.
Als de meter op "3 uur" staat (of ietsje erboven) dan schommelt de werkelijke temperatuur van het koelwater wel degelijk. Immers, bij min 5 graden staat de meter strak op die 3 uur, maar ook bij 30 graden met een caravan erachter. Idem voor als de fan aanslaat; het water wordt dan dus warmer dan een bepaalde temperatuur en daardoor gaat die fan aan. Op het metertje zie je echter niks veranderen.

Waarom zou je dan bij een(originele) 87 graden thermostaat of een "imitatie" 90 graden thermostaat verschil op je meter moeten zien?

Dat de meter iets hoger staat met een 90 graden thermostaat is logisch, dat de meter niet schommelt met de temperatuur komt door de ingebouwde vertraging.
Je zou anders een soort van ADHD meter krijgen en dat is geen prettig beeld.

razorx

De software die de meter aanstuurt zal bij het warm worden van de koelvloeistof eerst braaf mee lopen.
Daarna zet hij zich als het ware vast op de bereikte waarde. Dat kan dus op of ietsje boven de drie uur zijn afhankelijk van het type thermostaat. Pas bij een werkelijk extreme temperatuurwisseling geeft hij weer een verandering aan.
Dat is gedaan om de gemiddelde bestuurder niet te verontrusten. Ik vind dat die meter daardoor haar waarde heeft verloren.

The Demon

nieuwe_arjan

Citaat van: The Demon op 02-09-2014 20:37:46
Je zou anders een soort van ADHD meter krijgen en dat is geen prettig beeld.
graag wel een ADHD meter, ik zou wel een temperatuur verloop willen zien.

In de (oude) ford scorpio kon ik aan de koelvloeistoftemperatuurmeter zien dat het olieniveau richting te laag ging. :angel:
Ook 'zag' je de koelvin aangaan.
In de V70 zie je niet veel..... ???

)()()sT

Helder Walter en Yits! 8)

UserID6342

Dat kun je dus oplossen door zo'n meter van Yits (Razorx) erin te zetten.  Die geeft gewoon aan wat tie moet doen en wat de exacte temperatuur is.  Dat 'metertje' wat Volvo in het dashboard heeft gefrommeld kun je beter een stukje tape overheen plakken, dan zie je net zo veel ;D ;D

Johann

Citaat van: Dirk342 op 03-09-2014 07:16:57
Dat kun je dus oplossen door zo'n meter van Yits (Razorx) erin te zetten.  Die geeft gewoon aan wat tie moet doen en wat de exacte temperatuur is.  Dat 'metertje' wat Volvo in het dashboard heeft gefrommeld kun je beter een stukje tape overheen plakken, dan zie je net zo veel ;D ;D

Alsof de meter van Yits beter is..
Wat heb je er aan om de meter continue tussen 89 en en 102 graden te zien wiebelen? Het doel van dat ding is om aan te geven dat iets goed of niet goed is.
Te koud is niet goed is onder de midden, te warm is niet goed is boven de midden, te heet is fout is rode gebied. Alles tussen eerder genoemde temperaturen is goed dus kan de naald mooi op de plek blijven. En bij een warmloper ben je toch te laat. Dat ga je nooit op tijd zien op je metertje.
In de nieuwere Volvo's is het nog beter voor elkaar. Daar zit helemaal geen naald meer in.  ;D

UserID6342

Mijn ervaring dus wel Johan, omdat je meer het temperatuursverschil ziet.  De meter van Volvo origineel geeft een verschil van 35 graden dus gewoon niet aan (is inmiddels allang bewezen door diverse mensen) en ook ik ben hier niet blij mee !

In het geval van een heetloper heb je dus met de meter van Yits een veel grotere kans om dit tijdig te (kunnen) zien.  Was het niet Marco die een paar jaar geleden met een geklapte turboslang of kachelslang langs de kant stond en waarbij de meter mooi strak op 3 uur bleef staan ??

Johann

Citaat van: Dirk342 op 03-09-2014 07:41:37
Mijn ervaring dus wel Johan, omdat je meer het temperatuursverschil ziet.  De meter van Volvo origineel geeft een verschil van 35 graden dus gewoon niet aan (is inmiddels allang bewezen door diverse mensen) en ook ik ben hier niet blij mee !

In het geval van een heetloper heb je dus met de meter van Yits een veel grotere kans om dit tijdig te (kunnen) zien.  Was het niet Marco die een paar jaar geleden met een geklapte turboslang of kachelslang langs de kant stond en waarbij de meter mooi strak op 3 uur bleef staan ??

Dat zou geen verschil maken in het geval van Yits z'n meter want die tapt uit hetzelfde vaatje voor z'n informatie.
Wat het dash anders doet is dat hij een x temperatuur bereik op dezelfde plek zet om meer rust te creëren.
Bij 110 graden meende ik staat de dash meter al op driekwart. Staat de meter nog op de helft dan krijgt hij informatie binnen dat de temperatuur nog binnen het bereik zit van maximaal 102 (of 105?) graden. De Yits meter zou in dat geval ook diezelfde temperatuur laten zien.

UserID6342

Snap het systeem wel van Volvo Johan, daar gaat het even niet om.  Maar of je er blij mee moet zijn is een tweede, in mijn opinie.  Ik wil graag zien dat de temperatuur omhoog gaat.  Ik gaf je net het voorbeeld van 35 graden maar het is nog veel extremer.  Een verschil van 50 tot idd 102 graden laat die prutsmeter niet zien.  En juist dat (!!) wil ik wel zien.

Arjen heeft dat 2 jaar geleden perfect gecontroleerd en uitgeprobeerd met de R in Oostenrijk !  De originele meter staat gewoon op 3 uur en lijkt nergens op (in mijn opinie).  Daarom rijden er zo veel mensen met de meter van Yits rond.  En ja, deze tapt of krijgt zijn info uit hetzelfde vaatje zogezegd, maar laat het ook zien en doet er iets mee.....

razorx

Ik meet het signaal vóór het punt waar Volvo de demping toepast.
Direct van de ECU. Die dramatische demping gebeurt pas in de tellerunit.
Dus ik meet een ander signaal dan de tellerunit.

Het enige punt is dat mijn metertjes op zijn. ;)

Ludo

Citaat van: Johann op 03-09-2014 07:34:11

Wat je zelf maakt is toch altijd beter.  ???  :evil:

Ben er ook nog steeds blij mee.   :D

Johann

Citaat van: Ludo op 03-09-2014 18:56:13
Citaat van: Johann op 03-09-2014 07:34:11

Wat je zelf maakt is toch altijd beter.  ???  :evil:

Ben er ook nog steeds blij mee.   :D

Ik zeg niet dat je er niet blij mee moet zijn. Wat ik zeggen wil is dat het signaal van de sensor komt en het ECU filter alleen over het Werkbereik staat. Reëel kun je normale temperaturen van boven de 100 graden zien wat helemaal niet wil zeggen dat er iets aan de hand is. Geeft het dash geen te hoge temperatuur aan dan zal de werkelijke temperatuur ook niet zijn opgelopen tot alarmerende hoogte.
Knapt een verwarmingslang dan kan dat vertraagd door de sensor worden gezien. De ECU zal immers ook de boel dicht gooien als de temperatuur te hoog op loopt.

The Demon

En als je de sensor loskoppelt loopt de meter met een normale snelheid op naar 3 uur, of je motor nu warm is of niet.

Met andere woorden dat ding gaat pas bewegen als het te laat is.