855R "Blackie"

Gestart door cornelis-b, 05-09-2014 18:19:40

Vorige topic - Volgende topic

850blues

Citaat van: cornelis-b op 04-10-2015 20:18:46

even in een punttang genomen en warm gestookt en toen in de Owatrol gegooid....

Zeg, wel een beetje lief blijven voor Anton hoor........
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

)()()sT

Citaat van: The Demon op 04-10-2015 18:50:28
Zie ik het nou goed? Nieuwe bouten maar oude ringen?  :eusa_think:

Nee je ziet het niet goed, de ringen zijn ook nieuw. De ringen heb ik even in een punttang genomen en warm gestookt en toen in de Owatrol gegooid, ze worden dan donkerder maar zijn beter beschermd tegen corrosie, ik heb geen zin om het over een paar jaar weer los te moeten halen. ;D

Heb jij de trekhaak zelf ook met nieuwe bouten gemonteerd? En zo ja, waar haal je die? Dat formaat bij de hornbach is het niet dacht ik zo, niet?

cornelis-b

Citaat van: )()()sT op 10-10-2015 10:47:35
Citaat van: The Demon op 04-10-2015 18:50:28
Zie ik het nou goed? Nieuwe bouten maar oude ringen?  :eusa_think:

Nee je ziet het niet goed, de ringen zijn ook nieuw. De ringen heb ik even in een punttang genomen en warm gestookt en toen in de Owatrol gegooid, ze worden dan donkerder maar zijn beter beschermd tegen corrosie, ik heb geen zin om het over een paar jaar weer los te moeten halen. ;D

Heb jij de trekhaak zelf ook met nieuwe bouten gemonteerd? En zo ja, waar haal je die? Dat formaat bij de hornbach is het niet dacht ik zo, niet?

De bouten en moeren heb ik bij Het IJzerhuis, een metaalhandel gehaald. Zo bijzonder zijn deze bouten ook niet het is 8.8 staal zoals standaard ook gemonteerd zit.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

portlock

Mooi dat het beestje weer goed draait, ook super dat Pim je wou helpen. Altijd + 1 voor hulpvolle liefhebbers. ;D
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

cornelis-b

Was inderdaad super dat Pim met de dynamo naar Assendelft kwam en zelfs na drie kwartier in de file was zijn humeur nog toppie ;D ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

cornelis-b

Enige tijd geleden vroeg Eric ( EricL ) me of ik interesse had in zijn nivomats die nog in perfecte conditie waren/ zijn. Hij was immers over gegaan op Öhlins en natuurlijk had ik er interesse in en de nivomats kwamen mijn kant op. Het enige wat er aan mankeerde was een scheurtje in de stofhoes.

Via de dealer 2 nieuwe stofhoezen ( Partnr: 1387105 ) besteld maar hoe krijg je die er zonder al te veel geweld omheen? Kylian ( KW-speed ) vertelde me dat de kop waarmee de nivomat mee aan de as zit er af te draaien is dus de boel maar 2 dagen behandeld met kruipolie. Lukt het niet dan kunnen we nog altijd met zeep, vet of wat dan ook aan de gang.

Vandaag had ik met Pim ( remeeus ) afgesproken om de nivomats er onder te zetten, bij Hoevelaken links af en we waren er bijna ;D Pim in het bezit van een flinke bankschroef moest nog wel even wat gaten boren in de werkbank omdat anders de demper niet goed kon worden ingespannen, de bankschroef moest een stukje naar voren worden verplaatst ;)

Het is zaak de nivomat net onder de kop in te spannen en dan met een grote tang of baco de kop los te draaien, zet deze wel op het ijzer en niet op het rubber. Bij de eerste was redelijk wat kracht nodig maar de tweede ging een stuk makkelijker. Kop er af, hoes over de as, likje loctite op de draad en de kop weer vast zetten. Dan de hoes over het ringetje trekken onder de kop en in de borging van de demper, Thats all ;D

Daarna was het eigenlijk simpel, de Monroe dempers en veren er onderuit en de nivomats met de veren er onder, uiteraard de nivomat veren, de boel weer vast zetten en testen.

Ik moet zeggen dat het me wat wegligging betreft zeker niet tegenvalt alleen heb ik het idee dat hij achter wel een stukje mag zakken. Ik heb voor Apex -40mm maar nu staat hij achter op standaard 855R hoogte dus mag hij nog wel 20mm zakken achter. Ik heb in het "onderdelen gevraagd topic" een set -20 spacers gevraagd, ik heb ze ook gezien op de site van ET maar 80 euro voor een paar plaatjes aluminium vind ik echt te gek :eusa_wall: Mocht niemand een setje te koop hebben voor een nette prijs dan laat ik ze door mijn vlieg vriend Henk maken, ik heb de platen waar de dempers mee vast zitten in de koffer ruimte dus een mal hebben we en Henk zaagt ze in princiepen zo uit een plaatje aluminium van 20mm dik op de lint figuurzaag op het bedrijf in Purmerend.  

Pim het was weer gezellig  :eusa_dance:

Wordt vervolgd, wat denken jullie van de hoogte achter?

Zeg maar Henk tegen mij

rob850/480

Ziet er top uit. Zou het zo laten.

portlock

Vind het zo ook wel oké staan hoor Henk.
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

cornelis-b

Zo stond hij met de Monroe dempers

Zeg maar Henk tegen mij

The Volvoboy

Hij staat beter zo met die nivomats ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

V70geRwin

laat die platen maar zagen!

855T5+

Ik moet mijn stofhoezen over de nivomats ook nog doen en had me laten vertellen dat een tijdje in warm water leggen (van de stofhoezen) ze vervolgens zo soepel maakt dat ze er gewoon overheen getrokken kunnen worden (over het oog), maar als gezegd, heb ik nog niet gedaan, dus interessant dat t ook nog op een ander manier kan, weer wat geleerd.
Volvo: Mutatis Mutandis

elianmars

Achterkant zou nog iets mogen zakken.

cornelis-b

Mijn gabber Henk zit momenteel in Frankrijk met het vliegtuig maar als bij komend weekend terug is gaan we de mal tekenen en dan maar eens zagen, hij heeft er al zin in, net gesproken via de HF Zender  :eusa_dance: Morgen maar eens in de afvalbak kijken bij de ijzer en alu handel hier in de buurt, zal best wel iets moois in liggen ;D

Zeg maar Henk tegen mij

PimR

Het was zeker gezellig heren!

Wat een buttklus was dat vrijdag zeg met die dynamo! Maar het was zeker geen overbodige luxe om hem te vervangen. Het verbaast me nog steeds dat deze het zolang heeft volgehouden met zo'n ingevreten collector :o En zo konden Henk en Anton zaterdag moeders in ieder geval van boodschappen voorzien. Al met al wel een gezellige avond gehad en nog lekker gegeten ook ;)

Zoals gezegd vrijdag gelijk de afspraak gemaakt om zondag de nivomats en bijbehorende veren te vervangen gezien dit geen klus is die je even op de parkeerplaats doet :eusa_snooty:en al helemaal niet als herstellende van 5 weken chemo :eusa_wall:

Na dat alles was gemonteerd nog even een stukje gereden om bij mij thuis nog even een drankje te doen en hierna zijn de heren weer tevreden huiswaarts gegaan. (Dat denk ik althans :eusa_whistle:)

Tot gau!