Geen brandstof in brandstoffilter

Gestart door RenVeld, 08-09-2014 22:50:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenVeld

Hoi allemaal. Eindelijk mijn V70 Classic TDI van 2000 van een nieuwe (gebruikte) AT laten voorzien.
Nu doet zich het volgende probleem voor.....

Eerste symptoom
Na ca 2500 km probleemloos rijden af en toe een slechte start. Doorstarten en of even kontakt erop houden zorgde ervoor dat hij wel aansloeg. MM lampje brandde sinds bakwissel maar zou nog door "Volvo specialist" gereset worden na de vakantie.

Tweede symptoom
Weer 1000 km verder auto voor de deur neergezet en volgende dag niet meer aanslaan.
Weer dag later direct aanslaan bij starten na uitgaan SRS lampje

Derde symptoon
Drie dagen later auto in parkeergarage gezet en uur later weer niet aanslaan. Doorstarten, wachten met kontakt, wachten zonder kontakt ; NIETS
ANWB kon er ook niets mee, maar met beetje ether/starthulp direct aanslaan en goed lopen.
VOLVO heeft uitgelezen en gereset en verdacht de drukregelaar onder op de HD brandstofpomp?

Vierde symptoom
Wagen weer drie dagen goed gereden en vanochtend slaat hij bij verlaten snelweg af en niet meer aanslaan. Vanmiddag slangen op filter gelost en bij kontakt aan geen brandstof filter in en geen onderdruk richting brandstofpomp. Ook niet bij draaiende startmotor. Motor sloeg wel aan mbv remmenreiniger maar sloeg ook gelijk weer af. Geen zichtbare brandstof lekkage onder kap en auto

Ik vraag mij af:
- heeft deze motor een opvoerpomp in de tank? Lees hier wisselende posts over zonder echte bevestiging of uitsluiting.
- Kan de door de ANWB genoemde drukregelaar op de pomp de dader zijn en zit deze idd onderin de HD pomp?
- Wie komt deze opsomming bekend voor en gooit nog een oplossing in mn hoge hoed.

Ik ga morgen eerst brandstoffilter en MAP sensor vervangen.
Als motor draait is het de bedoeling op korte termijn bij Pul een afspraak te maken om distributie en pomp riemen te vervangen met waterpomp en multiriemen etc. Maar wil er wel aankomen natuurlijk.

Algemeen gesproken ben ik te vroeg in de wagen gaan rijden maar ook de automaat in mn 850 had de geest gegeven. Onderhoudsgeschiedenis is niet geheel bekend en ik ben hard bezig om alles weer in goede staat te krijgen. Km stand is 283500. Accu, remmen, velgen en banden zijn reeds gedaan. Motorolie en filters staan ook voor morgen op het programma. Gloeipluggen zijn ook binnen en komen er ook (misschien morgen) in.

Alvast bedankt en foto's volgen zodra ik er even tijd voor heb

1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

Sbv

voor de vervanging de automaat deed alles het nog wel ?(op de automaat na dan  ;D)

terug naar degene die de boel gemonteerd heeft geen optie indien voorheen alles werkte.

In de tank zit geen opvoerpomp.
Slechte start ? wanneer zijn de pompriem en distributie vervangen ?

accu in slechte staat, danwel dynamo dat de accu niet voldoende geladen wordt

elianmars

Brandstofpomp ligt naast/boven de motor. Deze wordt aangedreven door de pompriem. Ik vermoed dat deze riem gebroken is, of heel erg van tijd af (door de automaatwissel?), waardoor er geen diesel richting het filter wordt gepompt.

Je hebt het trouwens zelf al over de pompriem. Daaraan kun je eigenlijk al uitmaken dat de pomp niet in de brandstoftank hangt.

Edit: Ik moet toch eens sneller leren typen. Sander is me weer voor  :eusa_doh: ;D

RenVeld

@Sbv

Auto gekocht met slechte automaat en slechts 800 km gereden of zo. Niet dit probleem gehad maar zegt niet zoveel.

Onderhoudsgeschiedenis is onduidelijk.  Riemen moeten nog (voor de zekerheid) vervangen worden.

Accu is nieuw en dynamo doet 13.5 Volt

@elianmars:
Als motor draait draait hij erg mooi (ook door Volvo monteur herkend) Wissel is gedaan door subframe te laten zakken en ik kan me geen situatie schetsen waarom de pompriem hierdoor te lijden zou hebben gehad.

Pompriem is Hoge Druk brandstof pomp. Zijn legio wagens met electrische opvoerpomp voor het Lage Druk systeem. Was dus voor mij niet duidelijk welke systeem hier toegepast wordt. Nu dus wel  8)

Al typ je nog zo snel, een ander achterhaalt je wel.

Alle input is welkom en je/jullie inbreng is goed ontvangen, thanx.  :eusa_clap: :eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_dance: :eusa_clap:

Morgen eerst het brandstoffilter maar eens vervangen, ook hiervan is mij niet bekend wanneer dit voor het laatst vervangen is. Wagen is uit Duitsland geïmporteerd, heeft een aantal jaar dezelfde eigenaar gehad en is toen de duistere autohandel in gereden. Vorige eigenaar heeft hem veel te duur gekocht en heeft na een maand of wat hem weer met een automaatprobleem aan mij verkocht. Vorige eigenaar heeft in ieder geval geen onderhoud laten plegen dus ik heb nog een flinke klus te gaan voordat zijn technische staat mij bekend is
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

Sbv

kijk maar voor de zekerheid naar pompriem. Ik heb er diverse gezien die een tandje(of meerdere)missen

Lunadust

Pompriem van tijd heeft niks te maken met niet direct aanslaan.

Afslaan snelweg af lijkt me een slechte koppeling in de brandstofaanvoerleiding tussen tank en brandstofpomp.
Deze kan een haarscheurtje hebben opgelopen tijdens het loshalen van het subframe.
De overige symptomen wijzen ook eerder naar lucht in het systeem dan naar een timings probleem.

succes

Techneut, geen dichter.

Noot

Citaat van: Lunadust op 09-09-2014 07:57:57
Pompriem van tijd heeft niks te maken met niet direct aanslaan.
Pompriem niet (exact) op tijd heeft ALLES met niet direct of slecht aanslaan te maken!!

Lunadust

Lijkt me in dit af en toe voorkomend geval niet.
Als de pomp niet op tijd zou staan zou de auto nooit direct aan moeten slaan.
Deze auto slaat eens in de zoveel tijd slecht aan.
Dan denk ik eerder aan lucht dan aan een spontaan verspringende en weer terugspringende brandstofpomp.
Techneut, geen dichter.

RenVeld

Vandaag weer een slechte dag, stap in de 340 en trap onderweg naar werk spontaan door de rem heen  :o

Met pompen nog wel wat remdruk te genereren dus voorzichtig door gereden...... hoor ik ineens mn motortoerental oplopen  ???

Heel rustig weer naar huis en laatste auto gepakt. Deze deed het wel maar ik begon vandaag dus niet echt vrolijk....


TER ZAKE:

Vandaag het brandstoffilter van de V70 vervangen en er lijkt zich een verbetering te hebben voor gedaan. Motor loopt stationair weer als voorheen, slaat in 1 x aan en rookt niet overdreven (egr moet er nog uit). Ik ga de komende dagen maar eens aardig wat rondjes rijden om te zien of het opgelost is. Mn vertrouwen moet hij echt weer even terugwinnen.

@Iedereen: Dit kan naar mijn bescheiden mening niet door de pompriem veroorzaakt zijn. Als hij versprongen zou zijn blijft hij versprongen en zou hij niet af en toe slecht starten. Juist het spontane en onverwachte in combinatie met de automaatoperatie maakt het listig. Neemt niet weg dat hij nog gepul't moet worden.

Ik ga morgen de brandstofleidingen eens nalopen. Ik kan wel iets met deze denkwijze.
Dank Lunadust  :eusa_clap:
Overigens allen bedankt zover.

To be continued
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

grijzev70tdi

weet je zeker dat het na het vervangen van de bak is gedaan?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Ewout Schalkwijk

Citaat van: RenVeld op 09-09-2014 19:16:36
Ik ga morgen de brandstofleidingen eens nalopen. Ik kan wel iets met deze denkwijze.

Denk er dan wel aan dat er een continue onderdruk in de brandstofleiding is/moet zijn. Daardoor zul je niet snel lekkage zien. M.a.w. er ligt geen plasje onder je leiding op de grond.
Je kunt (zie hier:https://www.youtube.com/watch?v=N5p_YIREgBE&list=UU374kCZQLptXL82PvSIvjBg wel kijken of je luchtbelletjes ziet in je aanvoerleiding. Ik heb jaren lopen kloten met slechte starts e.d. dan weer wel, dan weer niet. Luchtlekkage's, timing etc. alles heeft de revue gepasseerd, soms was het weer wat beter en dan ineens weer kødt. Uiteindelijk gaf het blok het op na 450K. Waarschijnlijk heb ik meer dan een jaar met een haperende cilinder gereden. Sinds de/het blokwissel zijn de problemen verdwenen.

Ik heb behoorlijk wat 'probleem' filmpjes onder mijn naam op YouTube staan en daar kan je wellicht herkenningspunten vinden.

Suc6 toegewenst van een echt TDI/2,5D liefhebber.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Noot

Citaat van: Lunadust op 09-09-2014 14:35:48
Lijkt me in dit af en toe voorkomend geval niet.
Als de pomp niet op tijd zou staan zou de auto nooit direct aan moeten slaan.

Dat lijkt mij in dit geval ook inderdaad.
Ging mij meer om jouw (losstaande) uitspraak die niet klopt:

Citaat van: Lunadust op 09-09-2014 07:57:57
Pompriem van tijd heeft niks te maken met niet direct aanslaan.


RenVeld

 :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Het is gefixed... Beetje later als gepland maar ik heb van de toevoerleiding naar het brandstoffilter het laatste (verleng) stukje vernieuwd en alles draait weer naar behoren en aanslaan doet ie ook uitstekend.

Ik ga van de week even een kopje koffie bij de specialist drinken. Heb teveel dingen die niet kloppen bij deze bakwissel.

- Niet vastgedraaide massakabel op subframe zorgde op de eerste dag al voor ernstige problemen.
- Brandstof probleem van dit topic, er is een aanwijzing dat het bij de bakwissel is ontstaan
- Vond tijdens mijn speurtocht dat de bevestiging van het subframe rechtsvoor tot de laatste gang los zat.

Het specialist tussen haakjes was dus niet voor niets :eusa_snooty:

Als ik alle uren die ik hiermee bezig ben geweest optel en de ellende van stilstand etc erbij doe kan ik mij hier best wel een beetje over opwinden
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

Lunadust

Pfff, maar hij doet het weer.

Nu er nog uitkomen met de specialist en dan weer lekker genieten.
Techneut, geen dichter.